Als startend ondernemer weet je soms niet waar je moet beginnen bij het opbouwen van je merk, je bedrijf, je naam. Toch is dit heel belangrijk en zonder twijfel is een online naamsbekendheid van groot belang. Persoonlijk kan ik nauwelijks een soort bedrijf opnoemen dat zonder online aanwezigheid met succes kan ondernemen. Natuurlijk zijn er nog wel bedrijven die geen website hebben, maar je moet goed zoeken (en dus niet online) voor je deze hebt gevonden.

Wat is nou precies een online aanwezigheid? Wij verstaan hieronder de optelsom van alle identiteiten die je online hebt gecreëerd. Dit kan zowel privé als zakelijk zijn. Je online aanwezigheid is zichtbaar door alle interacties van jouw online identiteiten. Als je hier goed over nadenkt is het eigenlijk logisch dat deze online aanwezigheid een grote invloed op je bedrijf kan hebben. Je kunt immers al je vrienden, volgers, klanten en fans betrekken bij het verspreiden van nieuws over jouw bedrijf!

Bij Innonet gaan we er echter van uit dat je het belangrijk vindt dat jouw bedrijf juist op internet goed zichtbaar is. We zetten daarom 7 stappen op een rij die je hierbij gaan helpen. Mocht je even niet meer weten waar je moet beginnen, dan kun je altijd op dit lijstje terugvallen.

  1. Strategie – wat zijn je doelen?

    Te vaak gaan mensen lukraak aan de slag zonder duidelijke strategie of doel voor ogen. Op korte termijn levert dat wellicht iets op, maar het geeft je geen lange termijn focus. Bij het uitvoeren van online activiteiten is het continu van belang je doelen voor ogen te houden en acties te nemen die jouw doelen versterken!

  2. Basis – een solide platform

    Je basis op internet is je eigen website. Zorg voor een solide platform (WordPress) om deze basis mee op te bouwen. Het voordeel van WordPress is dat het met je mee kan groeien dankzij vele plug-ins, meerdere talen etc.

  3. Continu optimaliseren en verbeteren

    Je website is nooit perfect, continu kun je hier dingen aan toevoegen, verbeteren en optimaliseren. Inhoud is enorm belangrijk, dus hier de nodige aandacht aan besteden is zonder twijfel cruciaal voor je online aanwezigheid.

  4. Lever toegevoegde waarde

    Via je website kun je veel kennis verspreiden. Dit is dan ook de manier om te laten zien dat jij een expert bent op je vakgebied. Laat dit merken via je eigen blog, maar ook op andere websites, forums, gastartikelen en in netwerkgroepen. Heel belangrijk en als mensen jouw naam maar vaak genoeg voorbij zien komen, zullen ze je vanzelf onthouden én bellen als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.

  5. Wees sociaal

    Elk social media kanaal bedienen is onmogelijk, zeker voor een startende ondernemer die nog genoeg andere zaken aan z’n hoofd heeft. Denk dus na waar jouw doelgroep zich bevindt en ga actief aan de slag met die kanalen. Het kan Facebook zijn, Twitter, Pinterest, Instagram of YouTube… zoek uit welk kanaal je het meest helpt bij het bereiken van je doelen!

  6. Bouw aan relaties

    Als niemand weet dat jij een bedrijf hebt, kunnen ze ook niks voor je betekenen. Goede relaties opbouwen en onderhouden vraagt tijd, maar tegelijkertijd levert het heel veel op. Door een actief lid binnen een netwerk te zijn, kun je relaties opbouwen waarvoor je in de toekomst wellicht iets kunt betekenen.

  7. Meten

    Iets dat met name de startende ondernemer nog wel eens vergeet is meten. Google Analytics is misschien wel ingesteld, maar daadwerkelijk met deze statistieken aan de slag gaan is vaak al een ander verhaal. De oude regel ‘meten = weten’ geldt echter in 2018 nog steeds!

Tenslotte kost het opbouwen van een online aanwezigheid ook het nodige geduld. Het duurt even tot mensen je gaan zien op internet, maar met de nodige aandacht en toewijding zal dit wel gaan gebeuren.

Kun je hierbij wel een handje gebruiken? INNONET is er voor de startende ondernemer, we vinden het supergaaf met je mee te denken hoe jij jouw ideeën zo goed mogelijk gaat opbouwen met behulp van internet. Mogen we je helpen? Mail voor meer info naar info@innonet.nl.