Ga jij een nieuwe webshop starten? Dan zul je merken dat er heel wat komt kijken voordat je webshop eindelijk live kan gaan. Natuurlijk zorg je voor een goed werkende webshop, een compleet assortiment en een mooie presentatie van je producten. Maar heb je ook al gedacht aan onderstaande punten?

1. Statistieken

We komen nog steeds webshops tegen zonder Google Analytics of andere tracking tool. Maar juist voor een startende webshop is het enorm belangrijk om te zien hoeveel bezoekers er zijn en waar deze vandaan komen. Google Analytics is dus een echte must voor je webshop!

2. Nieuwsbrieven

Kunnen de bezoekers en klanten van je webshop zich aanmelden voor een nieuwsbrief? Nieuwsbrieven zijn één van de meest effectieve marketinginstrumenten en zorgen ervoor dat je regelmatig contact hebt met je potentiële klanten. Wij werken zelf met MailChimp, een programma waarmee we goede ervaring hebben. Er zijn goede plugins om MailChimp te integreren in WordPress beschikbaar. Wil je de nieuwsbrieven direct vanuit je WordPress dashboard versturen en beheren? Dan raden we MailPoet aan.

3. Social Media

Als je een webshop hebt is aanwezigheid op social media onmisbaar. Ook op deze manier kun je namelijk laagdrempelig en eenvoudig contact houden met je klanten en bezoekers. Facebook, Twitter en Pinterest zijn wat ons betreft echt musts op het gebied van social media. Tip: zorg voor een accountnaam in social media die gelijk is aan of overeenkomt met de naam van je webshop en gebruik op alle kanalen dezelfde naam om herkenbaarheid te vergroten. Ook een social media planning mag je niet vergeten.

4. Plan je back-ups

De nachtmerrie van elke online ondernemer: je webshop is offline. Wat de oorzaak hiervan ook is, niemand wil hiermee te maken krijgen. Maar gebeurt het toch, dan is een back-up van je webshop en database onmisbaar. Zorg dus voor een goed back-upplan of laat ons de support verzorgen.

5. Verzendopties

De verzendopties van je webshop kunnen het verschil maken in je webshop. Een bezoeker kan artikelen in de winkelwagen plaatsen, maar bij het zien van de verzendkosten toch afhaken. Het is dus slim goed na te denken over je verzendkosten en -opties en ook te kijken hoe andere (concurrerende) webshops dit aanpakken.

6. Test je webshop(x2)

Voor je webshop daadwerkelijk live gaat, raden we altijd aan deze nog eens te testen en daarna nog eens te testen. Werkt echt alles zoals je dat zelf wilt? En is de indeling van de site logisch, zowel voor jezelf als voor anderen? Test niet alleen zelf, maar vraag ook anderen dat te doen en kijk over hun schouder mee hoe ze je site bekijken. Ontzettend leerzaam en vaak nog wel reden om wat kleine (of grote) aanpassingen door te voeren.

7. Een opvallende lancering

Natuurlijk kun je stilletjes je webshop live zetten zonder daar extra aandacht aan te geven. Ook kun je een persbericht versturen waarin je de webshop aankondigt. Maar waarom niet met veel toeters en bellen je webshop in de markt zetten? Geef bijvoorbeeld een introductiekorting of start een wedstrijd, zorg voor veel aandacht rondom jouw webshop en social media (zie punt 3) helpen je daarin natuurlijk flink!

Bovenstaande tips zullen je hopelijk op weg helpen naar een succesvolle lancering van je nieuwe webshop. Heb je iets aan deze tips of heb je nog een aanvulling? Laat het ons bij de reacties weten!

Rest mij nog je veel succes te wensen bij het lanceren van je nieuwe webshop!

Geef een reactie