Een website of webshop is nooit perfect, hoeveel tijd en energie je ook steekt in de optimalisatie hiervan, er zullen altijd losse eindjes blijven bestaan. Bovendien zijn er continu nieuwe ontwikkelingen die ervoor zorgen dat je webshop steeds aandacht nodig heeft. Toch is het handig om een aantal punten te hebben waarop je webshop gecontroleerd kan worden. INNONET stelde een lijstje van 9 punten samen die je helpen bij de vraag: “Is mijn webshop goed genoeg?”

1. Productbeschrijving niet voldoende

Ook al lijkt dit misschien een open deur, er zijn nog meer dan genoeg webshops te vinden die maar weinig aandacht lijken te besteden aan hun productbeschrijvingen. Toch is juist dit de manier om unieke content voor je website te schrijven en bovendien is de productbeschrijving datgene wat potentiële klanten lezen voor ze tot aankoop overgaan. Je productbeschrijving is dus een belangrijk onderdeel, zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachines!

2. Foto’s: te weinig of van slechte kwaliteit

Mensen die online kopen, kunnen het product niet aanraken of voelen. Foto’s zijn dus dé manier om je product goed te tonen en helaas zie ik nog steeds regelmatig webshops met onduidelijke afbeeldingen of alleen maar de foto van de leverancier. Deze foto is namelijk ook al bij je concurrent te vinden, maar zelf foto’s maken geeft jou een voordeel. Ook is het aan te raden meerdere foto’s per product te tonen, zodat bezoekers ook de achterkant kunnen bekijken of een belangrijk detail van het artikel kunnen zien. “Een foto zegt meer dan 1000 woorden” is een bekende uitdrukking en zeker van toepassing voor webwinkels.

3. Geen reviews

Zorg ervoor dat gebruikers altijd een review kunnen achterlaten van je producten. Het maakt je webshop menselijk en vaak kan een klant het product nog zo omschrijven dat het juist aansprekend is voor een bezoeker. In WooCommerce zit de review optie standaard inbegrepen. Er zijn bovendien mogelijkheden dit uit te breiden om klanten bijvoorbeeld enkele dagen nadat zij hun bestelling hebben ontvangen nog te vragen een review van hun bestelling te schrijven.

4. Te weinig algemene informatie

Wat is de levertijd? Zijn er verzendkosten? Hoe stuur ik producten retour? Allemaal vragen die een bezoeker kan hebben als hij/zij iets wil bestellen in je webshop. Zorg er dus voor dat het antwoord op deze vragen snel te vinden is. Lever je alleen in Nederland of ook internationaal? En wat zijn de verzendkosten bij bestellingen vanuit het buitenland? Ook deze informatie is goed om te vermelden. Kortom, besteed aandacht aan je algemene informatiepagina’s. Bovendien kun je hiervan ook USP’s maken, zoals gratis verzending of vandaag besteld, morgen in huis. Deze USP’s zijn dan weer slim om vaker te vermelden in de webshop!

5. Niet de beste prijs bieden

De online klant weet dat er op internet altijd een goede prijs gevonden kan worden en dus zijn veel van de internetters altijd op zoek naar de beste deal. Heb je een artikel dat algemeen verkrijgbaar is, zorg dan dat je de beste prijs biedt!

6. Mobiele webshop negeren

2015 wordt misschien wel het jaar van de mobiele websites en webshops. Is jouw webshop nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, dan is dit het moment om daarmee aan de slag te gaan. Responsive design is dan ook een belangrijk sleutelwoord en zowel belangrijk voor je bezoeker die natuurlijk veel makkelijker je webshop bezoekt, maar ook Google hecht steeds meer belang aan een webshop die geoptimaliseerd is voor elk scherm.

7. Niet laten zien dat je wilt helpen

Je bezoeker wil graag weten dat er een echte persoon achter de webshop zit. Bij grote webshops is dit wellicht logisch, maar als kleine webshop kun je hierbij echt het verschil maken door een foto te laten zien van de personen achter de webshop. Bovendien is het fijn als bezoekers eenvoudig een vraag over een artikel kunnen stellen en ze hierop ook daadwerkelijk een antwoord krijgen.

8. Een gecompliceerde check-out procedure

Tijdens het afrekenen haken nog altijd veel bezoekers af, met Google Analytics is dit bijvoorbeeld heel goed na te kijken. Lastige vragen en procedures zijn dan ook belangrijk te vermijden, bezoekers moeten zonder afleiding zo snel mogelijk de bestelling kunnen plaatsen én betalen.

9. Geen contactinformatie vermelden

Helaas komen ook nog steeds webshops voor die hun contactinformatie niet vermelden. Wellicht een bewuste keuze, maar voor een bezoeker kan dit een reden zijn om niet tot aankoop over te gaan. Wat ons betreft, worden in elke webshop een telefoonnummer, e-mailadres en NAW-gegevens vermeld.

Bovenstaande fouten zouden in elke webshop vermeden moeten worden om te zorgen voor een optimale webshop-ervaring voor bezoekers en voor een optimale vindbaarheid voor zoekmachines. Bovendien helpen een mooi vormgegeven webshop die goed gevonden wordt mee, evenals succesvolle online en offline marketing… Nou ja, da’s nog genoeg inspiratie voor een volgend artikel!

 

Heb jij hulp nodig om je webshop te verbeteren? Komt één van bovenstaande fouten ook in jouw webshop nog voor en wil je hiermee aan de slag, maar kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Het team van INNONET helpt je snel en adequaat om een echt succesvolle webshop neer te zetten! Stuur gewoon even vrijblijvend een e-mail naar info@innonet.nl voor meer informatie.

Dit bericht heeft één reactie

Geef een reactie