Belangrijke data voor webshops in Q4

Het 4e kwartaal staat vol van de feestdagen waarin mensen vaak veel geld uitgeven aan cadeaus of spullen voor zichzelf. Ook al staat de wereld van e-commerce nooit stil, dit is toch wel een hele belangrijke periode voor online ondernemers.

Maar wat zijn nou precies de belangrijke data voor webshops in Q4? Juist in deze tijd kun je nog wat extra omzet scoren en daarmee een goed jaar qua omzet nog veranderen in een fantastisch jaar. Echter zit de concurrentie ook zeker niet stil en dus is het zaak om nu al te starten met je voorbereidingen voor het 4e kwartaal.

In dit artikel benoemen we de belangrijkste data van feestdagen in het 4e kwartaal, wat je doelgroep voor elke feestdag is en waar je op moet letten met je aanbod. Natuurlijk is Q4 het kwartaal van Sinterklaas en Kerst, maar wie de kalender bekijkt ziet nog veel meer belangrijke data voor webshops in Q4. Wij zetten ze voor je op een rij.

Ook leuk om te lezen: Is jouw marketing rondom de feestdagen in het 4e kwartaal al op orde?

Belangrijke momenten voor webshops in oktober

4 oktober: Dierendag

Doelgroep: dierenliefhebbers, met name iedereen die zelf een huisdier heeft

Op 4 oktober vieren we dierendag en dit zal niemand met een huisdier vergeten. Verkoop jij speeltjes of andere spulletjes voor dieren? Dit is dé dag waarop iedereen zijn/haar huisdier verwent met een cadeautje.

31 oktober: Halloween

Doelgroep: Halloween vierders

Overgewaaid uit Engelstalige landen, maar ook in Nederland steeds populairder is Halloween. Tijdens Halloween verkleden mensen zich, kijken horrorfilms en snijden pompoenen uit. Gebruik Halloween om je online campagnes een spookachtig effect te geven en bereik zo iedereen die Halloween wil vieren.

Belangrijke momenten voor webshops in november

11 november: Singles Day

Doelgroep: alle singles

Singles Day is overgewaaid uit China en zeker door giganten als AliExpress ook in Nederland snel populair geworden. Sinds enkele jaren zien we ineens overal campagnes opduiken en werd Singles Day in veel gevallen zelfs een compleet Singles Weekend. Het idee achter deze dag is dat singles iets leuks voor zichzelf mogen kopen en daarvoor worden allerlei aanbiedingen gepresenteerd. Richt je dus op jouw single klant met je marketing en geef de beste tips die singles bij jou kunnen kopen.

24 november 2023: Black Friday

Doelgroep: koopjesjagers, cadeaukopers voor Sinterklaas en Kerst

Black Friday is inmiddels niet meer weg te denken uit Nederland en wordt steeds meer een fenomeen, niet in het minst omdat ook steeds meer fysieke winkels en winkelcentra meedoen met acties. Black Friday is ook wel de start van het koopseizoen voor Sinterklaas en Kerst en veel mensen maken gebruik van de aanbiedingen om cadeautjes te kopen. Je doelgroep voor Black Friday kan enorm zijn, dus maak je aanbiedingen zo specifiek mogelijk, bied extreem voordeel en richt je vooral op je normale doelgroep.

Als eigenaar van een webshop kun je het jezelf echt niet veroorloven om niet mee te doen aan Black Friday. Al eerder schreven wij een blog met tips voor Black Friday.

27 november 2023: Cyber Monday

Doelgroep: electronica liefhebbers

Cyber Monday is de maandag na Black Friday en is in het bijzonder in het leven geroepen voor deals op het gebied van electronica. Alles wat je op Black Friday en het weekend erna niet hebt verkocht, kun je op Cyber Monday nog verder afprijzen.

Belangrijke momenten voor webshops in december

December is een maand vol belangrijke data voor webshops in Q4. Deze drukke maand verdient het zonder meer om vooruit gepland te worden zodat je last-minute tijd over houdt voor extra acties.

5 december: Sinterklaas

Doelgroep: iedereen die Sinterklaas viert

Sinterklaas is nog altijd een zeer populaire feestdag die zorgt voor grote omzetten online. Vergeet dus niet voldoende aandacht in je marketingkalender te besteden aan Sinterklaas. Lees bijvoorbeeld ook ons populaire artikel hoe Sinterklaas zorgt voor extra omzet.

14 december: gratis verzending dag

Doelgroep: je eigen doelgroep

Verzendkosten kunnen mensen soms net tegenhouden om iets te bestellen. Door mee te doen aan de internationale dag van gratis verzending kun je dus juist deze kopers bereiken.

25 + 26 december: Kerst

Doelgroep: iedereen

Kerst is de gelegenheid waarbij veel mensen cadeaus geven aan elkaar. We zien ook wel een verschuiving van Sinterklaas naar Kerst. Belangrijk blijft dat Kerst een feest is waarbij we omzien naar anderen en dit is te merken aan de cadeaus die men elkaar geeft. Een lijstje met tips voor Kerstcadeaus op je website is een eerste aanzet, maar natuurlijk moet je marketingkalender vol staan met acties voor Kerst.

31 december: Oudejaarsavond

Doelgroep: iedereen

Oudejaarsavond is typisch een avond waarbij mensen samen komen om het nieuwe jaar in te luiden. Inkopen die voor deze avond worden gedaan zijn lekker eten en drinken, vuurwerk en spelletjes.

Elke feestdag is een kans voor online winkeliers en voorbereiding is de sleutel tot succes. Zorg dus dat je bovenstaande belangrijke data voor Q4 in je marketingkalender hebt staan, voorzien van de nodige acties op het gebied van e-mail, social media etc. Door je vooraf goed voor te bereiden kun je creatiever zijn met je acties en hoef je niet last-minute te reageren.

Naast bovengenoemde data kun je trouwens ook nog wat creatiever aan de slag met belangrijke data. Zo is het in oktober herfstvakantie, is het op 22 oktober Caps Lock Dag, op 30 oktober dag van de checklists, 17 november Dag van de Ondernemer en op 7 december ook Internationale Dag van de Vrijwilliger. Je kunt dus elke dag wel iets bedenken waar je op kunt inhaken met jouw marketing. Bekijk hier ook de handige inhaakkalender voor 2023.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van jouw marketingkalender met belangrijke data voor webshops in Q4? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.

  • Berichtcategorie:E-commerce
  • Bericht auteur: