Op zondag 14 mei 2023 vieren we in Nederland weer Moederdag. Een uitgelezen kans om extra omzet te scoren met je webshop en daarom geef ik je graag wat Moederdag e-commerce tips, oftewel Moederdag marketing. Allereerst is het belangrijk te weten wat de moeder van nu graag krijgt. Het traditionele bosje bloemen verliest steeds meer aan populariteit en de moeders van nu krijgen andere cadeautjes die met zorg worden uitgekozen. Het is bijvoorbeeld populair om moeders dingen te geven die zorgen voor wat relax-time en gemak, zoals een dagje sauna, een mooi sieraad of een cadeaubon.

moederdag E-commerce tips

Moederdag e-commerce tip #1

Last-Minute Marketing

Het piekmoment van de aankopen voor Moederdag ligt meestal dicht bij de datum zelf. Mensen gaan dus niet, zoals bij Kerst of Sinterklaas, al weken of zelfs maanden van tevoren op zoek naar cadeautjes maar stellen dit uit tot het laatste moment. Zorg dus dat jij in de week voor Moederdag onder de aandacht komt van je doelgroep, bijvoorbeeld met een Facebook advertentie, e-mailnieuwsbrief of Instagram berichten. Typische last-minute marketing acties dus…

Moederdag e-commerce tip #2

Verstuur een nieuwsbrief

E-mailmarketing is een prima middel om je doelgroep te bereiken. Je klanten waarderen een herinnering van jou aan Moederdag en vinden het prettig om in een nieuwsbrief jouw advies te lezen. Houd maar eens goed in de gaten hoe vaak de mails worden geopend, ik merkte de afgelopen jaren dat deze Moederdag e-mailnieuwsbrieven een prima openingspercentage hadden.

Moederdag e-commerce tip #3

Moederdag content op je site

Natuurlijk zorg je ook voor goede content op je website. Het is belangrijk om het je bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken, zodat ze niet heel lang op zoek hoeven naar een cadeautje, maar als het ware door jou aan de hand worden genomen.

Voorbeelden van Moederdag content:

  • Een speciale Moederdag landingspagina voor organisch verkeer: zorg dat deze pagina lang genoeg is en goed geoptimaliseerd. Uiteraard met links naar je producten etc.
  • Bestsellers voor Moederdag: laat je bezoeker weten welke bestsellers er zijn.  Je kunt dit ook nog per categorie splitsen. Als je bijv. iPhone hoesjes verkoopt, vermeld je de bestsellers voor de iPhone X, iPhone 8 etc.
  • Landingspagina’s voor Google Ads, Facebook etc. Deze landingspagina’s bevatten misschien wat minder tekst en passen bij je advertentie. Uiteraard hoeven bezoekers van deze landingspagina’s ook niet lang te zoeken naar hun tips.
  • Content die geen focus heeft op directe verkopen: denk daarbij aan tips voor het ultieme Moederdagontbijt, hoe schrijf je een gedicht voor je moeder etc. Dit soort handige content bereikt bezoekers die misschien niet direct bij jou willen kopen, maar deze tips wel waarderen.

Moederdag e-commerce tip #4

Cadeaukaarten scoren hoog

Met een cadeaukaart kan je moeder zelf iets uitzoeken en dat vinden moeders prettig. Bied jij dus al een cadeaukaart in je WooCommerce webshop aan? Met de Themeforest plug-in WooCommerce Gift Card Pro maak je eenvoudig zelf cadeaubonnen aan. Je kunt daarvoor ook een mooie e-mail template aanmaken zodat de cadeaukaart past bij je webshop en dus leuk is om te geven. Het gebruiken van een plug-in voor cadeaukaarten is helemaal niet lastig en geeft echt wel een meerwaarde voor je bezoekers. Ook is de cadeaukaart ideaal voor de last-minute shopper. Tot op het laatste moment kun je een cadeaukaart kopen en je kunt ze zelfs gewoon naar moeder laten mailen.

Lees ook op onze kennisbank meer over plug-ins voor cadeaushops.

Moederdag e-commerce tip #5

Social Media inzetten

Natuurlijk vergeet je de social media kanalen niet in de periode voor Moederdag. Facebook, Instagram en Pinterest zijn de perfecte kanalen om je doelgroep te bereiken. Op Pinterest kun je bijvoorbeeld een speciaal Moederdag board maken waar je speciale tips op uitlicht en Instagram en Facebook kun je gebruiken voor inspiratie en bereik. Ik zou ook zeker advertenties inzetten om nog meer exposure voor jouw webshop te verkrijgen. Tenslotte ben je niet de enige die in deze periode op zoek is naar wat extra omzet.

Moederdag e-commerce tip #6

Acties, aanbiedingen etc

Hoeveel we ook van onze moeder houden, we blijven toch gevoelig voor goede deals en aanbiedingen. Vergeet dus niet een supergoede Moederdagactie op te zetten. In mijn webshop voor iPhone hoesjes maakte ik ooit een Moederdagpakket vol iPhone accessoires tegen een aantrekkelijke prijs. Dit pakket was dat jaar met Moederdag het meest verkochte artikel. Je kunt een superaanbieding bedenken of een bundel met producten tegen een scherp tarief en zo zijn er nog wel meer kortingsacties te bedenken die je speciaal met Moederdag kunt inzetten. En natuurlijk gebruik je de social media en je nieuwsbrief weer voor extra aandacht voor jouw aanbieding.

Moederdag e-commerce tip #7

Heb je een topactie voor Moederdag dan kun je deze ook via Google Ads heel goed promoten. Het is wel belangrijk om dit niet de laatste dag voor Moederdag in te zetten, maar ruim van te voren je advertenties aan te passen. Heb je al Google Ads draaien? Dan kun je een sitelink toevoegen met je Moederdag aanbieding. Maar je kunt ook een aparte campagne aanmaken voor Moederdag. Zelfs als je normaal gesproken nooit met Google Ads werkt, is dit zeker het moment om eens te testen wat het voor jouw webshop doet. Grote kans dat je de kosten van je Google Ads terugverdient.

Moederdag e-commerce tip #8

Geef iets extra’s

Voor Moederdag zijn het meestal de kinderen die iets kopen. En zij willen best geld uitgeven aan hun moeder, maar als er dan ook iets voor hunzelf bijzit… bestellen ze misschien wel eerder in jouw webshop! Tenslotte spreekt dat kinderen toch altijd aan. Dus promoot een leuke actie op dit gebied, zoals: Bestel een parfum voor je moeder en ontvang een gratis miniparfum voor jezelf. Of bestel product X voor je moeder en ontvang 10% korting op je volgende aankoop. Ook hiervoor geldt: wees creatief en zorg dat niet alleen moeder wordt verrast met moederdag, maar ook de gever zelf wordt beloond.

Conclusie Moederdag E-commerce tips

In dit artikel heb ik je 6 tips gegeven die je kunt gebruiken voor je webshop in de aanloop naar Moederdag. Maak zeker gebruik van deze periode zodat je rond Moederdag kunt scoren met extra omzet. Moederdag marketing moet zeker onderdeel zijn van jouw content kalender.

Vragen over de mogelijkheden voor jouw webshop? Neem dan zeker even contact met mij op!