De winkelwagen button, ook wel checkout button genoemd is één van de belangrijkste onderdelen van je webwinkel. INNONET bekeek daarom de winkelwagen buttons van 65 Nederlandse webwinkels uit de Twinkle top 100 om te ontdekken hoe de perfecte knop eruit ziet. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de winkelwagenknop die de beste conversie oplevert, wat is de beste kleur, de ideale afmeting en gebruik je een button met alleen tekst of voeg je een icoontje toe? Op al deze punten testten wij een flink aantal webshops  In dit bericht delen wij de belangrijkste resultaten van ons onderzoek.

De kleur van de winkelwagenbutton

De kleur van de checkout button is van groot belang. De button moet natuurlijk opvallen en dit bereik je door de juiste kleurkeuze. Moet de kleur geheel in stijl van de webshop of geef je de button een afwijkende kleur om deze meer te laten opvallen. Kleuren hebben een uitgebreide psychologische achtergrond en mensen hebben bij bepaalde kleuren een beeld. Als webwinkelier kun je hier op inspringen door middel van de juiste kleurkeuze. Onderzoek heeft diverse malen uitgewezen dat oranje een hele goede kleur is voor een checkout button en ons onderzoek bevestigt ook dat oranje de meest voorkomende kleur van de winkelwagen button is. In ons onderzoek hadden maar liefst 27 webwinkels een oranje checkout button, gevolgd door een groene of blauwe checkout button.

Van de 65 webwinkels die wij hebben bekeken zag de kleur van de winkelwagen button er als volgt uit:

  • Oranje: 27x
  • Groen: 11x
  • Blauw: 8x
  • Rood: 5x
  • Roze: 5x
  • Geel: 4x
  • Grijs: 3x
  • Wit: 1x
  • Zwart: 1x

Veruit het merendeel van alle buttons had een witte tekstkleur, enkele gebruiken zwart, bruin, grijs of blauw als tekstkleur.

Welke vorm hebben winkelwagenbuttons?

Naast de kleur is ook de vorm van de winkelwagen button van belang. Een button met afgeronde hoeken wijst naar binnen en verlegt de aandacht van de bezoeker naar de tekst op de button. Een hoekige button doet juist het tegenovergestelde. Volgens studies zijn we in ons onderbewustzijn meer geneigd om scherpe hoeken te vermijden en dus een goede reden om te kiezen voor een afgeronde winkelwagenbutton.

Uit ons onderzoek blijkt ook dat de meerderheid van de Nederlandse webwinkels dit reeds gebruiken. Van de 65 webshops gebruikten maar liefst 40 webwinkels een button met afgeronde hoeken en 4 buttons hebben een pilvorm, vrijwel ovaalvormig dus.

Welke afmeting

Hoe groter, hoe meer aandacht; kort door de bocht kun je deze stelling zien als waarheid en dus zou het aan te raden zijn gebruik te maken van een grote winkelwagenbutton. Gedeeltelijk is dit wel waar, maar toch moet vooral de positie van de button in het geheel van de webpagina worden onderzocht. De perfecte afmeting bestaat niet, daarom hebben wij een gemiddelde berekend van alle onderzochte winkelwagenbuttons. Dit gemiddelde zal een goed beeld geven van de juiste button, maar toch zal per webshop moeten worden bekeken hoe de button past in de gehele lay-out.

Heeft je webshop meerdere call-to-action buttons dan is het verstandig de afmeting hiervan te laten bepalen door het belang van de button. De belangrijkste button wordt dan groter of springt er qua kleur meer uit zodat hier de meeste aandacht op wordt gevestigd.

De afmeting van de gemiddelde winkelwagenbutton in de webwinkels die wij hebben bekeken is 170 x 35 px.

Welke tekst zet je op je button

De juiste woorden op je winkelwagenbutton kunnen net die extra aandacht trekken die nodig is om de bezoeker over te halen jouw artikel te kopen. De tekst op je button, oftewel de Call-to-Action is dus zeker een aandachtspunt waard en op dit vlak is er in de Nederlandse webshops ook veel verschil te zien. Het gebruik van een werkwoord in je call-to-action button kan volgens onderzoek zeker het verschil maken. Kopen, shoppen, bestellen, bekijken, vergelijken, downloaden, testen zijn voorbeelden van sterke werkwoorden die de aandacht meer trekken dan zwakke werkwoorden als klikken, zien, proberen of lezen. Een sterk werkwoord in je winkelwagenbutton is dus een goed uitgangspunt voor een hogere conversie.

Welke tekst troffen wij het meest aan op de winkelwagenbuttons van de door ons bezochte webshops?

  • In winkelwagen(tje), in winkelmand(je), in shopping bag: 37x
  • Bestellen of een vorm daarvan zoals bestel nu, bestel, bestelling of klik en bestel: 18x
  • Toevoegen of toevoegen met een extra uitleg zoals toevoegen aan winkelwagen, toevoegen aan winkelmandje of voeg toe: 7x
  • Koop nu: 2x
  • bezorgen: 1x

Af en toe kwamen we al een subtekst tegen in de winkelwagenbutton. Dit betekent dat het actieve werkwoord groter op de button wordt vermeld en in kleinere letters daaronder wordt meer informatie over de actie gegeven. Wij verwachten dat deze vorm van tekst op een button de komende tijd verder toe zal nemen.

Naast de tekst wordt regelmatig een icoontje gebruikt op de winkelwagenbutton. Toch waren er maar liefst 25 buttons zonder icoon.

  • Pijl: 16x
  • Winkelwagentje: 8x
  • Plus-teken: 7x
  • Tas: 4x
  • Winkelmandje: 3x

Het pijltje is een duidelijk icoon dat benadrukt dat de bezoeker een actie onderneemt zodra hij op de button klikt. Bezoekers zullen zich realiseren dat ze de huidige pagina verlaten door op het pijltje te klikken, het winkelwagentje geeft duidelijk aan dat een artikel in de winkelwagen terecht zal komen door op de button te klikken.

Conclusie

Met veel plezier heb ik de webwinkels bezocht om te zien welke winkelwagenbutton het meest wordt gebruikt. Op basis van alle gegevens heb ik hieronder de ‘ideale winkelwagenbutton’ gemaakt. Let op, nog altijd is dit niet de perfecte button, die is namelijk afhankelijk van meerdere factoren in jouw webshop.

Toch kunnen we wel concluderen dat onderstaande button niet zal misstaan in de meeste webwinkels. Testen is en blijft belangrijk, maar voor diegene die niet de kennis of middelen heeft om adequaat te testen is deze button een goede start.

winkelwagenbutton

Op basis van een onderzoek in 65 Nederlandse webwinkels kwam deze button naar voren als ideale winkelwagenbutton. Een button in oranje kleur met witte tekst ‘in winkelwagentje’, voorzien van pijl die de actie onderstreept. De button heeft een afmeting van 170×35 met afgeronde hoeken die naar binnen wijzen en dus aandacht vestigen op de tekst.

Download hier het overzicht van alle webwinkels die wij hebben bekeken en de buttons die we daar zagen

 

Geef een reactie