Inspiratie verzamelen? Maak een swipe file!

Gebeurt het jou ook vaak dat je een advertentie of e-mailnieuwsbrief leest en denkt… kon ik maar zo schrijven! Dat je op een website komt en de teksten bekijkt en jezelf afvraagt… waarom klinkt deze tekst zo optimistisch en doordacht terwijl op mijn website saaie standaard teksten staan.

Wil jij dit ook, schrijven met overtuiging, maar tegelijk innemend en passend bij jouw persoonlijkheid?

Je denkt misschien zelf, en zult dit ook vaak horen, dat je een betere schrijver wordt door meer te schrijven. Dat je betere presentaties maakt door vaker te presenteren. Dat je afbeeldingen beter bewerkt door het meer te doen. Gedeeltelijk is dat natuurlijk waarheid en zul je zeker beter worden door iets regelmatig te doen. Maar tegelijk is het frustrerend, want het betekent dat je eerst door die berg teksten, advertenties, websitepagina’s etc moet terwijl ze je niet echt vrolijk maken.

Mijn oplossing daarvoor is heel eenvoudig en bestaat ook al vele jaren: Maak een swipe file.

Om eerlijk te zijn, wist ik niet eens dat iets wat ik al langere tijd doe, zelfs een officiële naam heeft, maar daar kwam ik onlangs achter tijdens een webinar. Hier werd gesproken over een swipe file en daarmee ontdekte ik dat de verzameling Facebook ads, e-mailnieuwsbrieven en afbeeldingen die ik allemaal in een speciaal mapje op mijn computer bewaar, gewoon een swipe file zijn. Elke keer dat ik aan de slag ga met een Facebook ad, blader ik even door dit mapje. Als ik een nieuwsbrief ga schrijven, lees ik eerst even wat inspiratie door in mijn swipe file. Ik zoek dan naar een tekst die past bij datgene wat ik op dat moment aan het maken ben. Ook als ik even vastloop en inspiratie mis voor een tekst die ik moet schrijven, biedt mijn swipe file uitkomst.

Wat is een swipe file?

Een swipe file is een verzameling schrijfvoorbeelden. Deze voorbeelden kunnen alles zijn van headlines naar blog posts, en van verkoop e-mails naar bestemmingspagina’s. Ook pro schrijvers gebruiken swipe files om hun eigen inhoud te inspireren en hun vaardigheden te verbeteren. Het doel van een swipe file is het bestuderen van schrijftechniek en templates en daardoor je eigen vaardigheden verbeteren. Het doel van een swipe file is nooit om teksten van anderen woord voor woord over te nemen.

Swipe files zijn niet nieuw

Hoeveel artiesten beginnen niet als cover band? In feite is dat ook een vorm van swipen. Je begint met werk van anderen en gaat daarna aan de slag met je eigen stijl. Ik bedoel ook zeker niet dat je teksten uit je swipe file zelf 1-op-1 moet overnemen. Dan wordt het plagiaat en dat is niet de bedoeling. Nee, gebruik je swipe file juist als inspiratie en ontwikkel daarmee je eigen stijl. Geloof mij, ook goeroes hebben zo’n swipe file en halen daar hun inspiratie uit. Waarom dus zelf ook niet aan de slag gaan hiermee?

Maak een swipe file: Maar hoe dan?

Mijn eigen swipe file bestaat uit meerdere onderdelen. Op mijn harde schijf heb ik een mapje gemaakt dat swipe heet. Hierin vind je diverse onderdelen. Op dit moment ben ik vooral actief met het onderdeel Facebook ads. Zodra ik op Facebook een advertentie tegenkom die mijn aandacht trekt, maak ik hier een screenshot van. Soms bewaar ik alleen het screenshot en soms zet ik in het in een Word bestand en voeg ik extra informatie toe, zoals de pagina waar de advertentie naar toe gaat of de reden dat deze advertentie mij aanspreekt.

In mijn swipe map bevindt zich tevens een Word document met websites die mij om wat voor reden dan ook aanspreken. Kom ik een website tegen die ik mooi vind, dan bewaar ik deze eerst als bladwijzer. Na een paar dagen bekijk ik de website nogmaals en beoordeel dan of ik nog steeds begrijp dat ik ‘m had opgeslagen. Is het antwoord ja, dan gaat de website mijn swipe file in. Bij websites vermeld ik standaard waarom ze me aanspreken en vaak doe ik er in het Word bestand ook al een screenshot bij.

Voor e-mailnieuwsbrieven heb ik een apart Gmail account aangemaakt. Dit bestaat al sinds de tijd dat ik vaker met e-mailmarketing bezig was, inmiddels is mijn focus iets verlegd. Maar e-mailmarketing is nog steeds superbelangrijk en als ik een nieuwsbrief opstel, kijk ik vaak nog wel even in het Gmail-account. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar goede onderwerpregels en natuurlijk naar de content van de mail. Ik heb er voor gezorgd dat ik uit verschillende branches e-mailnieuwsbrieven ontvang en wat me aanspreekt, bewaar ik dus. Soms krijg ik een goede mail op een ander account binnen, dan forward ik deze naar mijn swipe Gmail account.

Evernote gebruiken voor je swipe file

Een handige tool die je ook kunt gebruiken voor het maken van je swipe file is Evernote. Hierin kun je al je inspiratie opslaan en je account natuurlijk delen op je smartphone, tablet en computer. Er is voor Evernote een gratis account.

Heb jij al een swipe file of lijkt het je iets om er mee aan de slag te gaan? Ook voor jouw WooCommerce webshop kan een swipe file heel handig zijn. Je kunt bijvoorbeeld webshops opslaan met een mooie lay-out, inspirerende productomschrijvingen of die jou op een andere manier inspireren. Ook voor je e-mailmarketing kun je dit toepassen, maar ook het bewaren van social media accounts die het goed doen volgens jou is handig in je swipe file. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

 

×
×

Winkelmand

Send this to a friend