Wij houden van de slogan ‘meten = weten’. Misschien is het afgezaagd en denk je bij het lezen van de titel van dit bericht dat je dat echt al lang weet. Toch merken we nog steeds dat ondernemers niet voldoende meten wat er gebeurt op hun website en daarom geen onderbouwde beslissingen kunnen nemen over aanpassingen aan hun website. Alleen kijken naar het aantal unieke bezoekers in Google Analytics is natuurlijk lang niet voldoende. De conversie is essentieel en kan op meerdere manieren in de gaten gehouden worden.
Meten = weten in Google Analytics
In dit bericht hebben we 10 mogelijkheden op een rijtje gezet die heel goed te meten zijn op websites en webwinkels en een goed beeld geven van het effect van uw website of webwinkel. Deze doelen kun je instellen in Google Analytics en kunnen vervolgens gemonitord worden.
- Contactformulieren
- Korte informatie-aanvragen
- Terugbel formulieren
- Webinar aanmeldingen
- Registratieformulieren
- PDF downloads
- Hoe vaak wordt een productvideo bekeken
- Podcast downloads
- Specifieke tekstlinks
- Demo aanvragen
Bepaal voor jezelf welke van bovenstaande contactmogelijkheden je biedt en maak deze meetbaar via Analytics of houd in een Excel bestand bij hoe vaak je een aanvraag of formulier ontvangt. Ook de Google Tag Manager kan helpen bij het eenvoudig instellen van deze gebeurtenissen. Na enige tijd kun je dan heel goed vaststellen welke formulieren of downloads veel conversie opleveren en in daadwerkelijke leads resulteren.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.