Omnichannel marketing: houd het in de gaten!

Omnichannel is een term die we al langere tijd tegen komen in de Online Marketing, maar nog altijd een ontwikkeling die belangrijk is om mee te nemen in je marketingstrategie. Bij omnichannel lopen online en offline steeds meer door elkaar, waarbij alle kanalen elkaar steeds aanvullen. Zeker als je zowel een fysieke winkel als een webshop hebt, is omnichannel een factor om over na te denken.

Wat is omnichannel?

Omnichannel heeft als uitgangspunt dat je de consument via meerdere kanalen bedient. Bij een omnichannel strategie kijk je welke marketingkanalen jouw doelgroep gebruikt en zorg je ervoor dat je via deze kanalen de consument bereikt. De kanalen vullen elkaar aan en versterken elkaar. Het kan bijvoorbeeld dat een klant op YouTube een review over je product bekijkt, op Facebook nog wat reviews leest en het product uiteindelijk in je webshop bestelt, waarbij deze eerdere positieve ervaringen in jouw voordeel werken. Ook de integratie tussen beleving in de winkel en online versterken elkaar bij een omnichannel marketing strategie. Dit merk je bijvoorbeeld bij een puntenspaarprogramma dat zowel in de winkel als via een app steeds dezelfde informatie toont en real-time updates toont.

In de ideologie van omnichannel marketing wordt de klant dus volledig centraal gesteld en draaien alle marketingkanalen in harmonie om hen heen. Door het gebruik van meerdere kanalen treedt een synergie op. Ieder kanaal heeft eigen, unieke eigenschappen en kan daarom een speciaal doel vervullen in de customer journey van jouw klant. Als ik zelf denk aan een goed voorbeeld in Nederland dat omnichannel inzet, is dat wel Coolblue. Van fysieke winkels tot de online beleving, maar bijvoorbeeld ook het gebruik van Whatsapp… Coolblue zet alle kanalen in zodat deze elkaar aanvullen en dus versterken.

Op OnlineRetailer.be las ik een interessant artikel over Omnichannel shoppen waarin van zowel online shoppen als in een winkel shoppen de voordelen worden benoemd.

Waarom we online shoppen

  • Gemak
  • Prijs
  • Aanbod

Waarom we in een fysieke winkel shoppen

  • Snelheid
  • Beleving
  • Service en advies

Meer lezen over omnichannel?

Geef een reactie

×
×

Winkelmand

Send this to a friend