De opmerking die een vriendin onlangs maakte, zetten mij aan het denken. Ze had namelijk een flinke bestelling geplaatst in een webshop voor kinderkleding, want… zo vertelde zij… ze misten mij zo! Ik vroeg verbaasd wat ze hiermee bedoelde. Wat bleek, de webshop in kwestie had haar gemaild omdat ze al enige tijd niets had besteld. Ze misten haar en deden daarom een speciaal aanbod van gratis verzending. Blijkbaar maakte het zinnetje: ‘ze misten mij’ bijzondere indruk op mijn vriendin, want ze plaatste een grote bestelling.
Psychologie is een interessant onderwerp wanneer we kijken naar online verkoop of e-commerce. Er zijn tal van onderwerpen op het gebied van psychologie die interessant zijn om te onderzoeken. Bovenstaand voorbeeld is er daarvan slechts 1. Het is trouwens wel een goed idee, klanten die een bepaalde tijd niet hebben besteld een mail sturen met een speciale aanbieding. Of je nou speciaal benoemt dat je ze mist of het op een andere manier verwoordt, het is altijd goed om je klant te laten merken dat je hem waardeert. Regelmatig in contact blijven met je klant is zeker zo belangrijk. Ook hierbij kunnen psychologische factoren een rol spelen.
Psychologie voor e-commerce
Zet jij al speciale trucs in op het gebied van psychologie die je klant misschien overhalen opnieuw te bestellen of juist iets extra’s te bestellen? Leden van de WooCommerce Academy kunnen hun ideeën delen via het forum. Via dit blog zal ik ook vaker over dit onderwerp schrijven, want er valt op dit gebied veel winst te halen.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.