WhatsApp Business in je WooCommerce webshop? Dat is veel makkelijker dan je denkt.
WhatsApp Business is een aparte app op je smartphone zodat je het gescheiden kunt houden van je privé appjes. Wel zo handig natuurlijk. Als bedrijf krijg je de beschikking over extra opties zoals een beschrijving van je bedrijf, de url van je webshop en je kunt ook een soort out-of-office berichten instellen. Zodra je niet direct reageert, ontvangt je klant dan een automatisch antwoord. WhatsApp Business biedt bovendien ondersteuning voor vaste telefoonnummers, wat ik een groot voordeel vind.
WhatsApp Business voor webshops
Het lijkt mij vooral handig om WhatsApp Business in webshops te gebruiken voor klantenservice. Een klant stelt zijn vraag natuurlijk heel makkelijk in een appje en je kunt zelf ook heel snel reageren. Een andere optie is om bijvoorbeeld voorraadstatussen te communiceren via WhatsApp. Is een product weer op voorraad, dan kun je dit met een appje snel aan je klanten kenbaar maken. In het appje kun je dan ook direct de link zetten om het product te bestellen. Op deze manier kun je WhatsApp dus ook conversieverhogend inzetten.
Gedeeltelijk kan WhatsApp wellicht e-mailmarketing vervangen of aanvullen alhoewel je ook voorzichtig moet zijn. Een consument ziet WhatsApp misschien als een privé communicatiemiddel en zal het niet waarderen om hier teveel commerciële boodschappen op te ontvangen. Zorg dus dat je zoveel mogelijk persoonlijk communiceert via WhatsApp en gebruik WhatsApp vooralsnog vooral voor servicegerelateerde zaken.
Voordelen van WhatsApp Business
- Verstuur makkelijk en betrouwbaar berichten via WhatsApp. Bijna iedereen kent WhatsApp en het is zeer vertrouwd communiceren.
- Houd contact in groepen. Voeg je vaste klanten toe in een WhatsApp groep en houd ze op de hoogte van nieuws, zoals de nieuwe collectie.
- Te gebruiken via je mobiel, maar ook via desktop met WhatsApp Web
- Niet alleen tekstberichten, maar ook video en voiceberichten mogelijk
- Prima beveiliging
Plug-ins waarmee je Whatsapp in je WooCommerce webshop gebruikt
- Click to chat: deze gratis plug-in biedt veel mogelijkheden om Whatsapp te integreren in je webshop en is dan ook mijn persoonlijke favoriet.
- Aangepast tekstbericht
- Whatsapp knop tonen of verbergen op desktop
- Whatsapp knop alleen op specifieke pagina’s tonen
- Styling knop, incl. eigen styling mogelijk
- Apart tekstbericht voor WooCommerce
- WP Social Chat
Aan de slag met WhatsApp Business? Maak hier je nieuwe account!
In contact met je klant
Hoe blijf jij in contact met je online klant? Is WhatsApp Business hiervoor een geschikte tool volgens jou? Of houd je Whatsapp bij voorkeur voor privé berichtjes? In deze tijd waarin persoonlijk klantcontact enorm belangrijk is, biedt WhatsApp veel mogelijkheden. Je kunt je klant direct advies geven en een bezoeker van je website kan snel contact met je opnemen. WhatsApp is hierbij zo bekend dat het weinig weerstand zal oproepen. Ook in jouw webshop overstappen op WhatsApp? Met bovenstaande plug-ins kun je dit snel integreren. Als je hulp nodig hebt, kun je altijd even contact opnemen.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.