Yoast WooCommerce SEO plug-in

Yoast WooCommerce SEO plug-in

Voor webshops is het optimaliseren van de content enorm belangrijk. Zeker aangezien er zoveel webshops zijn in elke branche kun je met jouw content een verschil maken door een goede optimalisatie voor Google. Wat zijn belangrijke aandachtspunten? In dit blog beschrijf ik er een aantal aan de hand van de gratis Yoast plug-in, maar natuurlijk ook met Yoast WooCommerce SEO plug-in, de add-on die is ontwikkeld voor WooCommerce webshops.

Lees ook zeker door tot het eind van dit bericht waar ik je nog een handige tip geef om al je producten in 1x van een goede meta omschrijving te voorzien.

Ik begin met de gratis plug-in Yoast SEO. Deze plug-in mag wat mij betreft in geen enkele WordPress of WooCommerce webshop ontbreken en staat bekend om het stoplicht. Regelmatig hoor ik van mensen dat het een echte uitdaging is om zoveel mogelijk groene stoplichten te behalen. De plug-in wordt heel goed onderhouden met regelmatige updates en is al meer dan 5 miljoen keer gedownload. Meer hoef ik volgens mij niet te zeggen over het succes hiervan…

Gratis plug-in Yoast SEO

Na het installeren en activeren van de gratis plug-in Yoast SEO verschijnt er een nieuw menu-item in je WordPress menu SEO. Alle inhoud daarvan zal ik in dit blog niet bespreken aangezien ik nu specifiek wil kijken naar de optimalisatie van de productpagina’s. Je gaat hiervoor naar de producten en selecteert een product dat je wilt optimaliseren. Op de productpagina in de admin zie je nu een nieuw blokje staan genaamd Yoast SEO.

Focustrefwoord, slug en snippet

Om te beginnen voer je hier het focustrefwoord in. Aangezien we de productpagina optimaliseren lijkt het mij logisch dat dit de naam van je product is. Een merknaam is eventueel ook een optie. Maak het focustrefwoord niet te lang, want dit is moeilijker te optimaliseren. Ik zou hier dus geen artikelnummers of modelnummers in vermelden, terwijl je deze misschien wel in de titel wilt vermelden. Het kan dus goed dat jouw productnaam in de webshop: Grijze Adidas joggingbroek voor heren is en dat je als focustrefwoord alleen Adidas joggingbroek vermeld.

De slug is terug te zien in de url van jouw productpagina. Deze wordt automatisch gegenereerd wanneer je de productnaam invoert, maar wellicht wil je deze slug nog wat mooier maken.

Belangrijk is dat de snippet van je productpagina er goed uitziet. Dit is namelijk het deel dat zichtbaar is op de resultatenpagina van Google. Hoe aantrekkelijk de snippet is, hoe groter de kans dat mensen doorklikken. Mijn advies is dan ook om echt veel aandacht te besteden aan de snippet.

De snippet bestaat uit de SEO-titel en Meta-omschrijving. Door op snippet bewerken te klikken, kun je deze aanpassen. In de SEO-titel is het natuurlijk belangrijk om de naam van het product goed te vermelden, eventueel kun je hier nog je webshop naam of een belangrijke USP vermelden, zoals Gratis Verzending of een vanaf prijs als je gunstige prijzen hanteert. Sinds een tijdje heb je voor de meta omschrijving meer tekens gekregen van Google dus maak hier ook zeker gebruik van. Je hebt nu rond 300 karakters tot je beschikking om mensen te overtuigen op jouw link te klikken! Denk dus goed na over deze meta description.

Analyse van jouw content door Yoast

De Yoast SEO plug-in checkt jouw pagina onder analyse op een aantal punten en bepaalt aan de hand daarvan je mate van inhoud-optimalisatie. Deze analyse bepaalt dan ook of het stoplicht op groen, oranje of rood komt te staan. Soms kun je door enkele kleine aanpassingen een betere score realiseren en het is dan ook echt de moeite waard om hier aandacht aan te besteden.

  • Komt het focustrefwoord voor in de eerste alinea van je content?
  • Wat is de trefwoord dichtheid? M.a.w. gebruik je het focustrefwoord goed in verhouding tot de rest van je content.
  • Hoeveel woorden bevat de content? Van minimaal 300 woorden wordt Yoast blij.
  • Zijn er interne links in het bericht?
  • Hoeveel tekens bevat de meta omschrijving?
  • Wordt het focustrefwoord ook gebruikt in een H2 tussenkopje? H3 of h4 mag ook trouwens.
  • Is er een afbeelding waarbij in de alt-tekst het focustrefwoord wordt gebruikt?
  • Is er een uitgaande link op de pagina?
  • Staat het focustrefwoord vooraan in de paginatitel?
  • Wat is de lengte van de paginatitel?
  • Bevat de meta omschrijving het focustrefwoord?
  • Komt het focustrefwoord voor in de url (slug) van de pagina?
  • Is het focustrefwoord niet eerder gebruikt op de website?

Natuurlijk kun je ernaar streven om op elk van de bovenstaande punten voldoende te scoren, maar in de praktijk is dit niet altijd mogelijk en niet altijd slim. Je schrijft de content tenslotte primair voor de bezoeker en niet voor Google. Om altijd op alle punten een goede score te halen, zul je soms rare teksten in de site moeten toepassen en dit maakt deze niet per definitie meer gebruiksvriendelijk. Het is dus belangrijk om dit goed in het oog te houden. Het is overigens zeker mogelijk om voor je productpagina’s groene bolletjes te scoren en deze nog wel gebruiksvriendelijk te houden.

Snippets met meer informatie

Regelmatig zie je dat de resultaten op een Google pagina meer informatie bevatten, zoals de beschikbaarheid en prijs zoals in onderstaand voorbeeld:

Dit wordt door WooCommerce automatisch gegenereerd als je deze informatie ook juist hebt ingevuld. Het is overigens niet standaard dat Google de informatie ook daadwerkelijk zal vertonen en soms zie je het bij het ene product wel en bij het andere niet. De betaalde plug-in optimaliseert deze gegevens dankzij Schema en OpenGraph data.

Betaalde Yoast WooCommerce SEO plug-in

Speciaal voor WooCommerce webshops heeft Yoast een add-on op de gratis plug-in gemaakt. Deze plug-in kost $49 voor een jaar en bevat volgende extra’s:

  • Handiger delen op Pinterest, er wordt namelijk veel meer data automatisch gedeeld met Pinterest waaronder ook de productprijs en beschikbaarheid. Je producten verschijnen op Pinterest als rich pins en dit gebeurt niet met de gratis Yoast plug-in
  • Geoptimaliseerde sitemap waar overbodige data uit wordt gehaald, dus sneller te indexeren door Google, dus beter
  • Beter gebruik van breadcrumbs, je hoeft namelijk niet de WooCommerce breadcrumbs te gebruiken, maar kunt deze instellen in Yoast.
  • Toevoegingen voor Schema en OpenGraph

Meer informatie & kopen

Yoast SEO tip

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het optimaliseren van elk product een flinke klus is. Gelukkig biedt Yoast in de gratis plug-in de mogelijkheid om de meta omschrijving van al je productpagina’s netjes te genereren. Je gaat hiervoor in het Admin menu naar SEO en dan naar Search Appearance. Hier klik je op de tab Contenttypes en scroll je naar het deel Producten. Hier kun je nu een template instellen voor de meta omschrijving van al je producten.

Bij Titel template kun je de standaard titel van productpagina’s instellen. Hierbij zijn enkele shortcodes belangrijk.

  • %%title%%= standaard titel
  • %%page%%= naam pagina
  • %%sep%% = scheidingsteken dat je hebt geselecteerd bij tabblad Algemeen
  • %%sitename%% = Naam van je website zoals ingevoerd bij WordPress > Instellingen > Algemeen

Bij Template voor meta omschrijving kun je een standaard meta omschrijving instellen. Ook hierin kun je de shortcodes weer gebruiken. Vul bijvoorbeeld in:

%%title%% online bestellen? Ga naar %%sitename%% voor een groot assortiment.

 

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Send this to a friend