Zoekgedrag meten: hoe meer je weet van de bezoekers aan je webshop, hoe beter je de webshop kunt inrichten. En wat is er slimmer dan te kunnen zien welke zoektermen mensen invoeren als ze in jouw webshop aan het rondkijken zijn? Eerlijk… deze informatie is toch superhandig, want je leert je bezoekers zo net iets beter kennen.

Standaard hebben WordPress en WooCommerce niet de mogelijkheid om het zoekgedrag in jouw webshop bij te houden, maar gelukkig is er een kleine plug-in die dit precies voor je kan bijhouden. De plug-in, genaamd Search Meter is gratis en laat precies de zoekopdrachten zien die bezoekers hebben ingevoerd via de zoekfunctie.

Zoekgedrag meten met Search Meter

Het installeren van de plug-in is nog geen 5 minuten werk en vanaf het moment dat je de plug-in hebt geactiveerd worden de zoekopdrachten bijgehouden.

zoekgedrag-meten-woocommerce

  • Installeer de plug-in Search Meter via Dashboard > Plugins > Nieuwe plugin
  • Activeer de plug-in

Op je dashboard verschijnt nu een nieuw venster genaamd Search Meter. Standaard komt het onderin de eerste kolom te staan, dus het is makkelijk om het even naar boven te slepen. In de dashboard widget komen de zoekopdrachten uit de laatste 7 dagen te staan. Door op Full dashboard te klikken in de widget ga je naar de pagina met nog meer resultaten. Je ziet daar ook onderscheid tussen succesvolle en onsuccesvolle zoekopdrachten. Bovendien kun je hier de gegevens downloaden in een csv-bestand. Via de tabjes kun je nog naar de laatste 100 en laatste 500 zoekopdrachten gaan.

Onder Instellingen > Search Meter kun je de instellingen van de plug-in beheren. Hier kun je o.a. alle statistieken resetten en bepaalde zoekopdrachten filteren uit het resultaat.

Wat kun je met de data die je meet?

Door het zoekgedrag meten weet je welke informatie jouw webshopbezoeker zoekt. Het is verstandig om het zoekgedrag nauwlettend in de gaten te houden. Zo ontdek je misschien dat mensen een benaming van jouw producten gebruiken die jij niet in je webshop hebt staan. Zo kan het dus gebeuren dat een zoekopdracht geen resultaat oplevert omdat het product onder een andere naam in je webshop staat. Door het aanpassen van de productbeschrijving is dit eenvoudig op te lossen. Maar het kan ook dat er regelmatig een product wordt gezocht dat je niet aanbiedt. Misschien interessant om te kijken of je dit dan toch in je assortiment kunt opnemen. Of misschien wordt een bepaald product wel zo veel gezocht dat het slim is om er direct vanaf de homepage een verwijzing naar te maken. De data die je kunt halen uit het zoekgedrag kan je veel waardevolle inzichten geven tijdens het optimaliseren van je webshop.

Het meten van zoekgedrag niet te herleiden naar de bezoeker waardoor dit ook vanuit het oogpunt van privacy is toegestaan.


 

Nog meer interessante WooCommerce plug-ins ontdekken? Lees snel verder.

Zoek je een bepaalde functionaliteit, maar weet je niet welke plug-in je nodig hebt? Stel ons gewoon je vraag. We denken graag met je mee!

  • Berichtcategorie:Plugins
  • Bericht auteur: