In het artikel dat ik eerder deze week schreef stonden al een aantal punten om rekening mee te houden op het gebied van de ranking van uw website. Deze criteria zijn bepaald door het toonaangevende SEOMoz in samenwerking met veel SEO-specialisten. Voor ons zeer interessant om dit artikel te lezen en we delen de inhoud graag op onze website. In het tweede deel hebben we nog een aantal factoren opgenoemd, maar onderin kijken we ook naar de toekomst. Welke punten zullen de komende tijd alleen nog maar meer belangrijk worden voor uw SEO-werkzaamheden.

U leest het hier!

6. Factoren m.b.t. de pagina’s van uw website

Onderstaande factoren betreffen niet uw website als geheel, maar de afzonderlijke pagina’s waaruit uw website is opgebouwd.

  1. Unieke content op de pagina’s van uw website
  2. CTR (Click Through Rate) van Google naar uw pagina’s
  3. Updates op uw pagina’s, verse content is van belang!
  4. Laadsnelheid van de pagina’s
  5. Auteurs met een hoge autoriteit binnen Google+ scoren hoger (uw foto bij uw artikel in de Google resultaten verhoogt de kliks naar uw artikel!)
  6. Leeftijd van de pagina, dus vanaf de 1e keer dat de pagina door Google is gevonden
  7. Bounce rate van de pagina, dus hoe vaak keren bezoekers vanaf de pagina terug naar de Google resultaten
  8. Lengte van de content op de pagina
  9. Doorklikken op de pagina
  10. Pagina bevat schema.org of andere gestructureerde data
  11. Gebruik van rich media zoals video, presentaties etc op de pagina
  12. Gebruik van afbeeldingen op de pagina
  13. Gebruik van rel=”author” op de pagina
  14. Leesgemak van de content (niet prettig leesbare teksten vol trefwoorden worden herkend door Google!)
  15. Gebruik van advertenties op de pagina
  16. Gebruik van Open Graph data en/of Twitter data op de pagina

7. Trefwoorden op de pagina

Optimalisatie op de pagina’s van uw website is nog altijd van belang volgens de SEO specialisten. Het helpt Google om te begrijpen waar de pagina over gaat. Google rankt een pagina als het weet waar deze over gaat.

  1. Is het trefwoord aanwezig in de titel van de pagina?
  2. Is het trefwoord aanwezig in het belangrijkste tekstgedeelte van de pagina?
  3. Is het trefwoord het eerste woord in de titel?
  4. Is het trefwoord aanwezig in de eerste 100 woorden op de pagina?
  5. Is het trefwoord aanwezig in de url van de pagina (bijv. www.innonet.nl/trefwoord)
  6. Is het trefwoord aanwezig in de header tags van uw website? (dus h1, h2, h3 etc)
  7. Is het trefwoord aanwezig in de anchor tekst van een link op de pagina
  8. Is het trefwoord aanwezig in het alt-attribuut van een afbeelding op de pagina?
  9. Hoe is de keyword density, dus hoe vaak wordt een trefwoord genoemd op de pagina?
  10. Is het trefwoord vetgedrukt, italic of onderstreept?

8. Sociale statistieken die uw positie in Google verhogen

Facebook, Twitter, Google+, YouTube en vele andere sociale media beïnvloeden ook uw positie in zoekmachines. Google+ is hierbij misschien wel het meest van belang, logisch natuurlijk ook dat Google het eigen sociale medium hoog waardeert. Hieronder het belang van diverse sociale factoren, in volgorde van relevantie.

  1. Autoriteit van gebruikers die uw pagina via Google+ delen
  2. Aantal Google+ shares en +1’s
  3. Autoriteit van Twitteraars die een link naar uw pagina tweeten
  4. Aantal tweets naar uw website
  5. Aantal Facebook likes, reacties en shares van uw website
  6. Autoriteit van Facebook gebruikers die uw link delen
  7. De toon van berichten op sociale media over uw website
  8. Reacties op uw website op sociale media

9. En dan de toekomst van SEO…

Hoe zien de SEO-specialisten van SEOMoz de toekomst, welke factoren zullen belangrijker worden in de nabije toekomst en welke factoren zullen juist in belang afnemen. Hieronder ook van deze factoren weer een overzicht waarbij de bovenste factoren het meest in belang zullen toenemen als we kijken naar de toekomst van zoekmachine resultaten.

  1. Analyse van de ingeschatte waarde van een pagina voor de bezoeker
  2. Auteur statistieken
  3. Invloed van gestructureerde data in de Google SERP’s (Search Engine Results Page)
  4. Algemene invloed van Google+
  5. Sociale signalen, zoals +1’s, likes, shares, tweets etc
  6. Leesbaarheid van content, gemak voor de bezoeker
  7. Gebruiksdata zoals de Click Through Rate en de tijd dat men op uw website verblijft
  8. Kwantiteit van betaalde resultaten op Google SERP’s
  9. Wijze waarop de zoekterm op de pagina wordt behandeld (bijv. via FAQ’s)
  10. Aanwezigheid van advertenties vs inhoud op de pagina
  11. Anchor teksten in links vanaf externe sites
  12. Effectiviteit van betaalde links
  13. Invloed van anchor teksten in interne links
  14. Exacte overeenkomende domeinnamen met het zoekwoord

Geef een reactie