De toonaangevende website SEOMoz presenteerde recent een uitgebreid onderzoek naar de factoren die in 2013 van belang zijn voor de resultaten in zoekmachines. Wij bij INNONET hebben dit onderzoek met veel interesse gelezen, want de informatie die hierin wordt vermeld kan direct worden toegepast voor onze klanten waarmee we SEO-trajecten uitvoeren. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 100 SEO specialisten, we kunnen dan ook zeker concluderen dat het een representatief onderzoek is. In dit bericht gaan we in op enkele belangrijke conclusies uit het artikel van SEOMoz. Het gehele bericht hebben we in 2 delen opgesplitst, omdat het erg veel informatie bevat. Deel 2 zal op 11 oktober worden gepubliceerd!

1. Het Google algoritme

Het Google algoritme wordt regelmatig aangepast op de laatste ontwikkelingen en het is altijd weer de vraag hoe een update effect zal hebben op de resultaten van een website. Recent werden grote updates uitgevoerd in het algoritme zoals de Penguin en Panda update en er zijn websites bekend die door deze updates ineens drastisch daalden in de zoekmachine resultaten. Toch blijven volgens de SEO experts ook in 2013 de links de meest belangrijke factor die het algoritme van Google bepalen. Naar schatting bepalen links voor ruim 40% hoe uw website scoort.

Een 2e factor die van fundamenteel belang is voor zoekmachine optimalisatie is het gebruik van trefwoorden in de content van uw pagina’s. Sociale profielen worden minder hoog ingeschat. Natuurlijk zijn deze belangrijk, maar ze dragen weinig bij aan uw positie in zoekmachines.

2. Domeinnamen

Uw domeinnaam is nog altijd van belang bij het positioneren van uw merk in zoekmachines. Welke domeinnamen scoren het best? Merknamen of zoektermen die direct worden ingetypt in zoekmachines scoren beter, het is dus goed om domeinnamen van uw producten of diensten aan te vragen. Is het lastig om uw bedrijfsnaam zelf als merk bekendheid te geven, zoek dan een goede domeinnaam met daarin trefwoorden verwerkt die voor u van belang zijn. Wij hebben bijvoorbeeld zelf de domeinnaam www.hoogindezoekmachines.nl geregistreerd, een domeinnaam die op basis van de naam al de potentie heeft om goed wordt gevonden. Er wordt namelijk veel gezocht op de term hoog in de zoekmachines. Merken als wehkamp of bol.com hoeven echter geen diensten te registreren als domeinnaam, omdat de merknaam zelf al voldoende bekendheid heeft.

Naast het volume van zoekopdrachten zijn er meer factoren van belang voor domeinnamen om beter gevonden te worden, zoals de Google+ pagina, Google Places vermelding en hoe vaak uw domeinnaam wordt vermeld op sociale media websites.

3. Algemene factoren

Er zijn nog veel meer factoren die van belang zijn bij uw positie in Google. Hieronder noemen we de factoren zoals vermeld op SEOMoz, in volgorde van belang volgens de SEO-specialisten

  1. unieke content op de gehele website
  2. ‘versheid’ van de content, regelmatig nieuwe informatie wordt dus beloond met een hogere positie (leve de weblogs!)
  3. het domein heeft nooit een officiële Google penalty gehad
  4. het klikken op uw website in de Google resultaten
  5. leeftijd van de domeinnaam, een domeinnaam die al langer is geregistreerd zal dus beter scoren
  6. hoeveelheid pagina’s met foutmeldingen wanneer uw site door de Google-bot wordt bezocht
  7. gebruik van responsive design en mobiele pagina’s
  8. laadsnelheid van pagina’s
  9. binding van de domeinnaam met auteurs die door Google worden herkend als belangrijk (via Google+)
  10. totale tijd die een bezoeker op de site doorbrengt en en het aantal kliks dat hij maakt
  11. aantal links naar 404-pagina’s op de website
  12. kwaliteit van andere sites op dezelfde server of ip-adres
  13. gebruik van rel=”publisher” in de metatags van de site
  14. aanwezigheid van een streepje (-) in de domeinnaam
  15. aantal karakters waaruit de domeinnaam bestaat

Extra opmerking: Matt Cutts, dé expert bij Google heeft onlangs gezegd dat men ‘verbaasd’ zou staan van de invloed die een mobiele (responsive) website heeft op de resultaten in zoekmachines. Zoekmachine experts vinden dit dan ook een duidelijk teken dat een mobiele website onmisbaar is!

4. Trefwoorden in de domeinnaam

Trefwoorden kunnen op diverse manieren verwerkt worden in domeinnamen en de aanwezigheid van een trefwoord in de domeinnaam helpt nog steeds in positieve zin. Op basis van belang noemen we hieronder de 5 factoren met de meeste invloed.

  1. het trefwoord is exact de zoekterm (bijv. trefwoord.nl)
  2. het trefwoord is aanwezig in de domeinnaam (bijv. ABCtrefwoord.nl)
  3. het trefwoord staat nauw in verband met de zoekterm
  4. het trefwoord staat vooraan in de domeinnaam (bijv. trefwoordABC.nl)
  5. het trefwoord is een subdomein (bijv. trefwoord.ABC.nl)

5. Autoriteit van links die verwijzen naar uw website

Onderstaande factoren beschrijven het belang van links die naar uw website verwijzen, het gaat hierbij dus om externe websites. Ook hier worden de factoren genoemd op basis van relevantie.

  1. aantal unieke links dat verwijst naar uw domeinnaam
  2. het vertrouwen van de domeinnaam die naar u linkt, links van websites met autoriteit naar uw website zullen zwaar wegen
  3. aantal links van bekende websites naar uw website
  4. populariteit van uw domeinnaam berekend als som van alle links die naar uw website verwijzen
  5. relevantie op basis van content van de link naar uw website (heel veel links vanaf startpagina’s zijn dus leuk, maar op basis van relevantie niet interessant)
  6. percentage van links naar uw website met een goede anchor tekst
  7. links vanaf websites in uw eigen taal of vanuit uw eigen regio/land
  8. diversiteit van links, dus links vanaf forums, blogs, nieuwssites etc)
  9. snelheid van nieuwe links naar uw domein (u kunt in 1x heel veel links kopen, maar dit wordt door Google zeker herkend!)
  10. afstand tot websites met een penalty, beter wordt uw site niet te vaak genoemd op websites met een Google penalty

Tot zover het eerste deel van ons artikel over de factoren die uw positie in de zoekmachines beïnvloeden in 2013. Op 11 oktober 2013 zal het 2e deel verschijnen met daarin nog veel meer factoren die belangrijk zijn voor uw website. Bovendien kijken we in dit 2e deel ook naar de toekomst. De SEO-specialisten hebben namelijk ook aangegeven welke factoren volgens hun de komende 12 maanden belangrijker worden. Ook dit 2e deel zal dus zeker interessant zijn om door te nemen.

Wilt u ook aan de slag met de optimalisatie van uw eigen website of webshop? Of wilt u wel eens weten hoe uw website precies scoort op bovenstaande punten en op welke factoren u nog winst kunt behalen? Wij van INNONET kunnen u hiermee op weg helpen! Van analyse van de bestaande situatie tot het verbeteren van uw positie in zoekmachines denken wij graag met u mee. Informeer dus gerust naar onze SEO-trajecten die we reeds voor diverse klanten hebben ingezet, maar ook graag voor u uitvoeren! Onze SEO-trajecten zijn geschikt voor iedereen met een WordPress site, een WooCommerce webshop, maar ook denken wij graag mee met bedrijven met een ander systeem. Aarzel niet contact met ons op te nemen voor alle informatie!

Geef een reactie