Op donderdag 12 april vond de 1e editie van de Affiliate Blogger Sessions en gezien mijn interesse in Affiliate Marketing en de affiliate websites die we beheren bij Innonet leek het mij een superinteressant en leerzaam evenement om bij te wonen. Ik heb me direct na de 1e aankondiging aangemeld voor een early bird ticket en heb uitgekeken naar het evenement dat gehouden zou worden in de Amsterdam Arena, wat natuurlijk al direct een mooi begin is.

Door een vertraging met de trein was ik helaas net iets te laat om de opening mee te maken, maar ik kon nog wel een kwartiertje meemaken van de keynote die op de hoofdtribune werd gegeven door Adidas. Dit was mijn eerste echte kennismaking met een affiliate partij als Adidas en het was interessant om hun verhaal te horen. Bij Adidas is Affiliate Marketing een groot onderdeel van de marketing, niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd. Het is dan ook interessant om hun verhaal te horen, ook aangezien wij zelf o.a. actief zijn met affiliate websites op sportgebied. Voor Adidas geldt dat ze denken dat over 5 jaar affiliate marketing de nummer 1 bron van bezoekers is. Dit komt dan met name door influencers.

Na de keynote van Adidas bezocht ik het expert panel op gebied van social media. Hier waren goede sprekers die nuttige insights hadden op het gebied van social media. Ook al was de meeste informatie niet nieuw voor mij, het is toch leuk om te horen dat anderen op dezelfde manier naar social media kijken als wij dat doen bij Innonet.

Tradetracker presentatie

Natuurlijk mocht ik de presentatie van Bas Dokter, directeur bij Tradetracker niet missen. Als publisher is Tradetracker momenteel ons meest gebruikte netwerk en ik was dan ook benieuwd naar het verhaal over Real Attribution. Sowieso is het toekennen van vergoeding natuurlijk een hot topic bij affiliate marketing en over de implementatie van Real Attribution zijn wij natuurlijk wel enthousiast. Er kwamen goede vragen uit de zaal en er werd nuttige informatie gedeeld. In elk geval voldoende informatie om weer met enthousiasme door te gaan met het promoten van affiliate partijen die real attribution al toepassen.

Tussen alle sessies en presentaties door was er telkens iets te drinken of eten en de verzorging van het evenement was echt perfect. De lunch was heerlijk en zeker de moeite waard. Tijdens de lunch heb ik rondgelopen langs wat standjes en was het leuk om mensen te ontmoeten. Zo had ik eindelijk de mogelijkheid om eens persoonlijk te spreken met de mensen van Linkpizza en heb ik leuke andere bedrijven kunnen ontmoeten. Ook was er veel gelegenheid om te praten met andere bezoekers en is het zeker zo leuk om ook met hun van idee te wisselen en inspiratie op te doen.

Presentatie door Manon Toma

Na de lunch bezocht ik de presentatie van Manon Toma over tips en tricks over branding. Ik vond ook dit een leuk verhaal met een eigen mening. Wat ik bijvoorbeeld heb onthouden? Iedereen zegt wel dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden, maar dit is meestal niet het geval. De combinatie van beeld met woorden is juist de kracht en een beeld alleen kan ook helemaal niets zeggen. Gewoon logisch natuurlijk en dan blijkt zo’n uitspraak die zo vaak wordt gebruikt, ineens minder krachtig. Ik heb de website van Manon Toma inmiddels bekeken en volg haar op Instagram en ik vind het tof dat ik haar via dit evenement heb ‘ontdekt’. Dit geldt ook voor de Social Good Girl die heel veel weet over Instagram en in het social media expert panel zat. Check zeker haar Instagram al was het maar voor de toffe foto’s.

Mijn volgende sessie was het expert panel over kortingscodes. Om eerlijk te zijn heb ik hier niet heel veel nieuws van opgestoken en waren er ook geen hele spannende stellingen. Meestal waren de experts het met elkaar eens en waren er ook geen spraakmakende nieuwtjes. Leuk om mee te maken, maar voor mij niet de meest leerzame sessie.

Dit werd weer ruimschoots goedgemaakt door de volgende presentatie die ging over ‘Van Affiliate Marketing naar Performance Marketing’. Hier heb ik veel inspiratie op kunnen doen, bijvoorbeeld over het zoeken naar nieuwe manieren van promotie als publisher. Van dit evenement heb ik wel een aantal dingen kunnen noteren waar ik zeker verder mee wil gaan.

Natuurlijk was ik geïnteresseerd in het volgende expert panel over attributie- en verdienmodellen. Als publisher is dit natuurlijk zeker een interessant onderwerp. Ook hier was over het algemeen wel veel overeenkomst tussen de experts en kwamen er geen echte discussies op gang. Toch was het wel leerzaam om de mening van anderen over dit onderwerp te horen. Over het algemeen was iedereen het er wel over eens dat meerdere fasen in een aankoopproces vergoed moesten worden voor hun inzet en dat niet alles naar de laatste klik moest gaan. Ik denk dan ook dat dit in de toekomst nog verder verfijnd wordt en nog breder wordt ingezet.

Mijn volgende presentatie ging over App Installs en hoe dit voor publishers ook een interessante aanvulling kan zijn om te promoten. De presentatie werd gehouden door Daisycon en aangezien ik niet eerder heb nagedacht over het promoten van apps natuurlijk wel leuk om hier wat nieuws op te steken.

Ook in de middag was de catering van het evenement weer perfect in orde en dit geldt trouwens voor het gehele evenement dat echt superstrak was georganiseerd en heel goed in elkaar zat. Zeker een compliment voor de organisatie die in handen was van Jennifer Kok, die heel actief is in affiliate marketing en duidelijk heeft laten zien dat ze over een groot netwerk beschikt en een heel mooi evenement in elkaar kan zetten.

Mijn laatste sessie was van Awin en had als titel Stop leaving money on the table 2.0. Helaas kwam deze sessie niet direct overeen met mijn verwachtingen en werden er eigenlijk alleen problemen die publisher hebben besproken en hoe dit door Awin was opgelost. Natuurlijk ook leuk om te horen, maar ik had uitgekeken naar het verhaal hoe je als publisher meer en sneller geld kan verdienen en dit kwam naar mijn mening niet zo uit de verf.

Overigens heeft dit mijn mening over de Affiliate Blogger Sessions niet veranderd, want het was echt een prima evenement. Voor mij zou een volgende editie soms iets meer diepgang en discussie mogen hebben, maar de opzet en diversiteit aan onderwerpen maakte dit tot een heel succesvolle dag. En natuurlijk was er bij vertrek nog de prima goodie bag met handige items en daarmee zeker een must-have.

Op ons blog schrijven we regelmatig over affiliate marketing en we hebben ruime ervaring in het opzetten van WordPress affiliate sites en WooCommerce affiliate webshops. Eens samen met ons nadenken over de mogelijkheden om ook aan de slag te gaan met affiliate marketing? Neem dan contact met ons op.