Het antwoord op deze vraag is voor veel ondernemers misschien verontrustend, want het antwoord is: Nooit. Een webshop is letterlijk nooit klaar.
Niet zo vreemd natuurlijk, want ook een fysieke winkel is nooit ‘klaar’. Ook hier is continu onderhoud nodig om steeds bezoekers naar je winkel te krijgen. Precies hetzelfde geldt voor een online winkel.
Als wij een webshop voor je maken, leveren we deze natuurlijk zo af dat je webshop klaar is om te gaan gebruiken. Maar je bent daarmee niet klaar met de webshop. Want het onderhouden van een webshop is een continu proces waarbij je steeds onderstaande taken blijft uitvoeren:
- Updates van WordPress, plug-ins en vertalingen
- Onderhoud van producten, categorieën en andere content in de webshop
- Nieuwe blogs of nieuwsberichten schrijven
Bovenstaande taken moeten heel vaak worden uitgevoerd en daarnaast zijn er ook nog taken die iets minder vaak uitgevoerd hoeven te worden, zoals:
- Tests doorlopen voor het bestelproces en andere customer journeys
- Wijzigingen aan lay-out
- Paginasnelheid testen
- Site op verschillende apparaten en browsers testen
Alleen door bovenstaande taken te blijven uitvoeren zorg je voor een up-to-date webshop. Hieronder licht ik enkele taken nog wat verder toe.
Updates van WordPress en plug-ins
Het gebeurt heel regelmatig dat er een nieuwe versie van WordPress verschijnt. Op dit moment werk ik met de nieuwste release 5.0.3, maar het kan goed dat op het moment dat jij dit bericht leest er alweer een nieuwere versie is. Grote kans dat deze versie dan ook al op deze website wordt gebruikt. Naast de WordPress updates worden er ook door plug-in ontwikkelaars regelmatig updates uitgebracht. En elke update maakt WordPress en/of de plug-in in principe weer beter, stabieler en veiliger. WooCommerce brengt bijvoorbeeld met grote regelmaat updates uit die telkens diverse tweaks en fixes bevatten. Uitgebreide informatie over de updates vind je op de WooCommerce development site. Hier vind je ook de roadmap met ontwikkelingen die je kunt verwachten de komende tijd.
Telkens als er een update verschijnt, is het verstandig om te updaten naar die nieuwe versie. Soms doe je dit direct, bij grotere updates is het vaak slim om even te wachten tot de volgende kleine release die dan vaak de kleine bugs uit de grote release oplost. Lees ook ons uitgebreide artikel met meer informatie over het updaten van WooCommerce of maak gebruik van ons Woo2Date abonnement.
Updates van content
Wil jij graag continu werken aan een betere vindbaarheid van je webshop en wil je zorgen dat bezoekers steeds over de juiste informatie beschikken, dan zijn updates van content essentieel. Dit kan betekenen dat je de productinformatie verbetert, categoriebeschrijvingen toevoegt of nieuwe blogs schrijft. Wat je ook schrijft, content is superbelangrijk voor je webshop en zal je dan ook steeds moeten onderhouden. Mijn advies is dat elke webshop wekelijks nieuwe content nodig heeft en grotere webshops zelfs meerdere keren per week. Houd je webshop hiermee dus zeker levendig!
Updates van techniek
Het internet verandert continu en daarmee ook de mogelijkheden die dit biedt voor webshops. Waar enkele jaren geleden niemand internet had op een mobiel hoort nu elke webshop een mobile-first aanpak te hebben. Op dezelfde manier kijken we al vooruit naar nieuwe trends als voice search en artificial intelligence. Wat gaat dit betekenen voor onze webshops? Maar zeker zo belangrijk is het constant monitoren van de techniek van je webshop. Is de laadtijd van je pagina’s niet te traag, opent je webshop in elke browser naar wens en doorloop ook zelf regelmatig het bestelproces. Merk je iets bijzonders op, zorg dan dat je de techniek dusdanig aanpast dat alles weer vlekkeloos werkt.
Is jouw webshop ooit klaar?
Ik begon dit artikel met de vraag: Is je webshop ooit klaar? Het antwoord op die vraag is: Nee. Een webshop heeft constant onderhoud nodig en je kunt eigenlijk stellen dat een webshop altijd maar voor 90% klaar is en er altijd ruimte is voor verbetering. Kritisch naar je eigen webshop kijken en ook luisteren naar feedback van klanten blijft dus altijd heel belangrijk.
Tijdens ons WooCommerce Coachingstraject kijken we samen met jou kritisch naar je webshop. Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan zeker even contact op of vraag een vrijblijvende strategiesessie aan.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.