De eerste vraag die ondernemers na het afronden van hun nieuwe webshop mij stellen is meestal: “Hoe komen er meer gratis bezoekers naar mijn webshop?” Een hele goede en logische vraag, want je webshop neerzetten is lang niet zo’n kunst als het zorgen voor bezoekers. Met zoveel concurrentie en zoveel aanbod op internet is het absoluut niet logisch dat mensen jouw webshop in Google zullen vinden, hoe mooi deze misschien ook is. Tijd voor actie dus…
Wil jij ook zo’n stijgende lijn zien in Google Analytics met gratis bezoekers?
Wat zijn gratis bezoekers?
Gratis bezoekers noemen we ook wel organisch verkeer. Dit zijn de bezoekers die klikken op een vermelding op een zoekmachineresultaatpagina. We noemen dit ook wel een SERP = Search Engine Result Page. Hoe hoger jouw vermelding in de gratis resultaten van zoekmachines als Google en Bing, hoe meer bezoekers je gaat aantrekken. Maar er is nog een belangrijke toevoeging, want het moet wel gaan om relevante bezoekers. Je moet dus zorgen dat jouw content aansluit op de vragen of zoekopdrachten die mensen intypen bij zoekmachines.
Hoe vinden gratis bezoekers mijn webshop?
Om te beginnen moet je goed uitzoeken welke zoekopdrachten mensen mogelijkerwijs intypen die voor jouw webshop interessant zijn. We noemen dit een zoektermonderzoek en je gebruikt dit om na te denken op welke woorden je graag gevonden wilt worden. Verkoop jij iPhone hoesjes? Dan is het logisch om te denken dat je gevonden wilt worden op de zoekopdracht iPhone hoesjes. Realiseer je echter dat dit een zoekopdracht is met veel concurrentie en op een dergelijke algemene zoekopdracht is het voor een beginnende webshop lastiger om gevonden te worden. Je kunt daarom de zoekopdracht verder specificeren, zoals zwarte iPhone hoesjes of lederen iPhone hoesjes. Ook al worden deze zoekopdrachten minder vaak ingevoerd, ze kunnen zeker wel interessant zijn. Voor je zoektermonderzoek moet je dus goed weten hoe mensen zoeken en welke woorden en synoniemen ze daarbij gebruiken. Een handige tool die je hierbij kunt gebruiken is Übersuggest van Neil Patel. Ook kun je kijken welke aanbevelingen Google zelf geeft, wat je concurrentie doet en vergeet ook niet om goed naar je klant te luisteren.
Content schrijven voor je webshop
Met het zoektermonderzoek op zak ga je nu aan de slag met de content in je webshop. Landingspagina’s, productpagina’s en categoriepagina’s kun je allemaal onder handen nemen en voorzien van goede content. Er zijn allerlei factoren om op te letten, zo zijn de paginatitels en meta descriptions bijvoorbeeld superbelangrijk. Ook interne en externe links mag je niet vergeten toe te voegen aan je webshop.
Wist je trouwens dat wij een gratis 7 dagen e-commerce SEO strategie hebben geschreven? Meld je aan voor de cursus en je ontvangt gedurende 7 dagen een mail met hele goede tips om je webshop te optimaliseren. [meer lezen…]
Met een goede SEO basis van je webshop zul je merken dat je steeds meer gratis bezoekers gaat aantrekken. Het gaat niet vanzelf en is ook niet in een paar weken geregeld, maar wees consistent en blijf werken aan je webshop. Het is echt de enige manier om te groeien in bezoekersaantallen zonder daarvoor te betalen aan een zoekmachine of social media kanaal.
Consistentie is de sleutel
Meer lezen? Al eerder schreef ik een artikel over WooCommerce SEO, maar ook websites als Frankwatching en het Amerikaanse SearchEngineLand kunnen je veel informatie bieden.
In dit artikel heb ik een kort antwoord gegeven op de vraag: “Hoe komen er meer gratis bezoekers naar mijn webshop?” Je zult merken dat door continu relevante content te blijven toevoegen aan je webshop er steeds meer bezoekers zullen komen. En heb je die stijgende lijn eenmaal te pakken, dan gaat het vaak wel steeds sneller.
WooCommerce SEO uitbesteden?
Zoek je een partner om een betere vindbaarheid te realiseren en wil je de SEO van je webshop uitbesteden? Neem dan eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.