WooCommerce SEO Optimalisatie

Wij vinden online resultaat met je WooCommerce webshop superbelangrijk. Er zijn verschillende manieren om je resultaten te verbeteren en in dit artikel wil ik je een overzicht geven van WooCommerce SEO Optimalisatie tips. Door deze tips goed toe te passen in je WooCommerce webshop kun je steeds betere resultaten behalen.

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Het bestaat uit de werkzaamheden die nodig zijn om ervoor te zorgen dat je webshop beter wordt gevonden. Aan de ene kant richt je je met SEO op het vergroten van het aantal zoektermen waarop je webshop wordt gevonden en aan de andere kant richt je je op het verbeteren van de positie met je relevante zoektermen. In dit artikel over WooCommerce SEO zullen we specifiek kijken naar de mogelijkheden voor WooCommerce webshops om hun organische vindbaarheid te verbeteren via de juiste SEO-strategie.

Er zijn verschillende manieren om met je WooCommerce SEO strategie aan de slag te gaan waarbij je altijd start met een goed zoektermonderzoek gevolgd door:

  • het technisch optimaliseren van je webshop
  • het toevoegen van relevante content voor jouw zoektermen
  • het uitvoeren van linkbuilding, zowel intern als extern

Op bovengenoemde punten ga ik graag wat dieper in.

 

Technische WooCommerce SEO Optimalisatie

 

Als je kijkt naar het technisch optimaliseren van je webshop zijn er heel veel punten om op te letten. We noemen een aantal van deze aandachtspunten.

Webhosting

Het kiezen van een goede hosting provider kan zeker een verschil maken op technisch gebied. De webhosting bepaalt namelijk voor een groot deel de snelheid van je webshop. Onze eigen website en webshops zijn gehost bij Neostrada en we kunnen zeggen dat we hier goede ervaringen mee hebben. Neostrada biedt bijvoorbeeld een gratis integratie met Cloudflare en heeft snelle SSD servers.

 

URL-structuur

Om te beginnen biedt WordPress onder Instellingen > Permalinks de mogelijkheid om je URL-structuur aan te passen. Dit is al direct een stap die elke webshop direct bij de start zou moeten uitvoeren. Vervolgens zal de WooCommerce plug-in /product/ of /product-categorie/ toevoegen aan de urls van producten en categorieën in je webshop. Dit vind ik nog altijd niet optimaal en onze oplossing hierin is dan ook om via de Permalinks de urls aan te passen naar /p/ en /c/. Zo worden de urls korter en dus eenvoudiger. Let wel op, als je webshop al langere tijd actief is, zul je al geïndexeerd zijn in Google met langere url’s en kun je deze niet zomaar aanpassen. Neem in dit geval even contact met ons op om dit te bespreken.

Mobielvriendelijkheid

Zeker de nieuwere WooCommerce thema’s en thema’s met regelmatige updates zullen mobielvriendelijk oftewel responsive zijn. Maar hoe goed is de score volgens Google van de mobielvriendelijke site? Paginasnelheid is een belangrijke rankingfactor voor Google en daarom verstandig om te optimaliseren voor betere organische vindbaarheid. Je kunt de paginasnelheid testen met de Google PageSpeed Insights. Inmiddels past Google voor steeds meer webshops mobile-first indexing toe. Dit houdt in dat de mobiele versie van de webshop wordt gebruikt bij het indexeren van de webshop. Zorg dus zeker dat je weet hoe je webshop mobiel is opgebouwd. Is het menu bijvoorbeeld wel goed aanwezig op je mobiele site en kloppen alle buttons en lay-out? De Blisk browser kan je helpen bij het opsporen van technische problemen met de mobielvriendelijkheid van je webshop.

Naast bovenstaande aandachtspunten zijn er nog veel meer technische aandachtspunten zoals AMP pagina’s, paginasnelheid, sitestructuur, alt-tags en de crawlability van je webshop, oftewel de mate waarin de Google bots je webshops goed kunnen indexeren.

woocommerce seo

Voor nu ga ik echter verder met Content en het optimaliseren daarvan

 

Content WooCommerce SEO Optimalisatie

 

Een webshop bevat over het algemeen ontzettend veel content. Denk hierbij aan categoriebeschrijvingen, productbeschrijvingen, reviews, informatiepagina’s, blogberichten, landingspagina’s en handleidingen, maar er zijn zeker nog meer vormen van content te bedenken. Het is een flinke klus om ervoor te zorgen dat al die content voldoet aan SEO optimalisatie, zeker als je webshop al langere tijd bestaat. Toch is content dusdanig belangrijk dat aandacht hieraan besteden zich zeker zal terugbetalen. Voor zoekmachines als Google vormt de content de bron waarop de website wordt geïndexeerd. Nadat we er voor hebben gezorgd dat de webshop dus technisch in orde is, is content een volgend aandachtspunt.

Welke optimalisaties op het gebied van content kun je doorvoeren in je webshop?

 

Paginatitels en meta descriptions optimaliseren

Iemand die een zoekopdracht intypt in Google krijgt een rij met resultaten te zien. Je mag ervan uitgaan dat niet al die resultaten er even goed uitzien. Als er namelijk niet handmatig is gezorgd voor een goede paginatitel en meta description zal Google deze zelf genereren, meestal aan de hand van de eerste regel content. Dat kan net zo goed bestaan uit menu-items, adresgegevens of stukjes code. Zorg je echter zelf voor een goede paginatitel en meta description zal dit er veel beter uitzien op een pagina met zoekresultaten en is de kans daarmee groter dat een bezoeker klikt op jouw link. Bij een zoekopdracht als notitieboekjes kun je dan zomaar een link als onderstaand tegenkomen, deze is niet geoptimaliseerd en dus zie je alle menu-items op een rijtje en een paginatitel die niet direct uitnodigt.

meta-description-niet-optimaliseren

Vergelijk je dit met een resultaat van Fonq zie je daar wel een geoptimaliseerde paginatitel en meta description die samen veel sneller uitnodigen om op de link te klikken.

meta-description-wel-optimaliseren

Een plug-in als Yoast maakt het heel makkelijk om te zorgen voor zo’n uitnodigende paginatitel en meta description. En bevat jouw webshop al heel veel producten en categorieën dan lees je in het artikel over de Yoast plug-in een handige tip om dit snel te regelen!

 

Productbeschrijvingen

Ik ga zeker niet alle vormen van content behandelen in dit artikel, daarvoor zijn er teveel soorten mogelijk, maar productbeschrijvingen zie ik als één van de belangrijkste contentvormen in een webshop. De productbeschrijving kan het verschil maken tussen wel of niet kopen en daarom is het belangrijk om hier de juiste aandacht aan te schenken. Bij productbeschrijvingen kunnen we onderscheid maken tussen een emotionele beschrijving en een informatieve beschrijving. De emotionele beschrijving vind je dan meestal bovenaan de productpagina en de informatieve beschrijving staat wat verder naar beneden. In je productbeschrijving zijn heading tags (h2, h3) belangrijk, evenals de alt-tags.

 

Duplicate content

Google houdt van unieke content en het is dan ook slim te controleren dat jouw webshop geen duplicate content bevat. Je kunt dit intern checken waarbij je moet voorkomen dat meerdere producten een nagenoeg gelijke beschrijving hebben. Denk hierbij aan 1 product dat in meerdere varianten verkrijgbaar is en waarbij elke variant dezelfde productbeschrijving heeft. Dit zorgt voor duplicate content en dit doet je webshop zeker geen goed. Yoast schreef een heel uitgebreid artikel over duplicate content waarin ook diverse oplossingen worden aangedragen om dit te voorkomen.

Een andere vorm van duplicate content komt ook veel voor bij webshops en noemen we externe duplicate content. Zeker als je producten verkoopt die ook in andere webshops te vinden zijn, raden wij altijd aan om je eigen unieke productbeschrijvingen te maken. De productbeschrijving van de fabrikant wordt hoogstwaarschijnlijk al door veel meer webshops gebruikt en voegt daardoor echt geen waarde toe aan jouw webshop. Door zelf een unieke productbeschrijving te schrijven ben je misschien meer tijd kwijt, maar zal dit je hogere rankings opleveren.

 

Optimaliseren van afbeeldingen en video’s

Ook de afbeeldingen en video’s die je gebruikt in je webshop horen tot de content en verdienen dus zeker aandacht. Je kunt afbeeldingen optimaliseren door ervoor te zorgen dat ze het juiste formaat hebben. Te vaak zie ik nog webshops waarin hele grote afbeeldingen worden gebruikt. Deze hebben een enorme laadtijd en dat is niet goed voor je paginasnelheid. Behalve het juiste formaat is het ook belangrijk altijd te zorgen dat de afbeeldingen over alt-tags beschikken.

Productvideo’s op je productpagina’s moeten worden voorzien van de juiste schema.org verwijzingen zodat Google de productvideo’s goed kan herkennen en indexeren. Op deze manier kunnen afbeeldingen en video’s van grote waarde zijn voor WooCommerce SEO.

Zoals ik hierboven al aangaf bij technische optimalisatie is ook dit verhaal over content niet volledig. Om meer waarde aan online vindbaarheid te geven kun je behalve de genoemde punten nog denken aan product reviews, gerelateerde producten, bestsellers, schema.org en je blog. Stel je vragen gerust aan de WooCommerce specialisten van Innonet.

 

Als laatste aandachtspunt op het gebied van WooCommerce SEO is er tenslotte link building.

 

Link building WooCommerce SEO tips

 

Last but not least wil ik aandacht geven aan link building. Hierin onderscheiden we interne en externe link building en beide zijn relevant als ranking factor voor Google. Ik bespreek beide vormen dan ook hieronder.

Interne link building

Bij interne link building in je webshop verbind je producten onderling via een linkje, maar ook gebruik je landingspagina’s en blogberichten om te verwijzen naar andere pagina’s en producten in je webshop. Je creëert zo als het ware een spinnenweb van je webshop waarbij elke pagina onderlinge links heeft naar andere pagina’s. Een belangrijke pagina of product kun je een spil in dat spinnenweb laten vormen om zo extra waarde te geven aan die pagina en dit ook op die manier aan de zoekmachines duidelijk te maken. Interne link building is evenals het proces van content creëeren heel belangrijk in het optimaliseren van jouw webshop.

Externe link building

Bij externe link building ga je op zoek naar de websites buiten jouw eigen webshop waar je een link naar jouw webshop kunt plaatsen. Het beste verwijs je dan niet direct naar de homepage, maar naar een relevante onderliggende pagina zoals een categorie of landingspagina. Hoe vaker Google je webshop tegenkomt op externe sites met hoge waarde, hoe meer waarde ook aan jouw webshop wordt gegeven. Bij externe link building kun je bijvoorbeeld denken aan blogs van influencers die linken naar jouw producten, maar ook forums en startpagina’s kunnen interessant zijn. Wellicht kun je zelf webmasters benaderen met de vraag of ze naar jouw webshop willen linken, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat jouw product zo interessant is dat mensen er uit zichzelf naar linken. Wat meestal geen aanrader is, is het uitvoeren van een linkruil waarbij jij een link op een andere website krijgt in ruil voor een link vanaf jouw website naar deze externe partij. Zeker bij A-B linkruil verzoeken tussen 2 websites is ons antwoord altijd nee. Bij A-B-C linkruil waar dus met 3 of meer sites wordt gewerkt kan het soms interessant zijn, maar bekijk dit altijd per aanvraag afzonderlijk.

 

De conclusie: werk aan de webwinkel

 

Uit bovenstaand verhaal kun je waarschijnlijk al wel opmaken dat WooCommerce SEO echt veel werk is. Ik wil je niet afschrikken, maar de realiteit is dat je nooit klaar bent met de optimalisatie van je webshop. Aan de andere kant levert de optimalisatie je op langere termijn betere posities in Google op en daarmee meer bezoekers en meer klanten. Je harde werk zal zich dan ook zeker terugbetalen.

Wij denken in onze coachingstrajecten mee met ondernemers over bovenstaande en veel meer punten. Samen met jou gaan we aan de slag met een concreet actieplan en ondersteunen we je bij de uitvoering hiervan. Naast coaching kunnen we de WooCommerce SEO ook voor je uit handen nemen. In dat geval kijken we naar het traject dat voor jou interessant is en gaan hiermee consequent aan de slag. In beide gevallen geven we geen garanties, maar zien we altijd positieve resultaten terug.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw webshop? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of meld je aan voor onze WooCommerce tips & tricks.

 

×
×

Winkelmand

Send this to a friend