Er zijn manieren om met een paar kleine aanpassingen je omzet een flinke boost te geven. In dit artikel ga ik op één van die aanpassingen in, namelijk door cross-selling. Gebruik je deze mogelijkheid in je WooCommerce webshop nog niet? Dan wordt het tijd om dit te gaan doen, want het kan je zomaar 10% of zelfs nog meer omzet brengen terwijl het helemaal niet zo veel werk is.

 

Wat is cross-selling precies?

Cross-selling geeft je klant suggesties voor extra aankopen in jouw webshop. Via cross-selling beveel je producten aan die goed passen bij het product dat de klant aan het bekijken is. Je geeft dus een toegevoegde waarde door een extra product of dienst te verkopen. In het geval van de webshop die iPhone accessoires verkoopt, zou je dus via cross-selling ook een screen protector en oplaadkabel kunnen adviseren aan de klant die een iPhone hoesje aan het bekijken is.

In de supermarkt kom je trouwens ook cross-selling tegen. Denk maar aan het rek met chocoladerepen en kauwgom bij de kassa. Ook bij het kopen van schoenen is deze verkooptechniek een veel gebruikte gewoonte, waarbij bijv. een beschermende spray voor de schoenen wordt aangeboden.

Behalve cross-selling kom je in WooCommerce ook upselling tegen. Dit verschilt van cross-selling, aangezien je bij upselling juist een duurdere variant probeert te verkopen. Cross-selling en upselling worden nog wel eens door elkaar gebruikt, maar verschillen toch wezenlijk van elkaar.

 

Er zijn verschillende vormen waarop je cross-selling kunt toepassen:

  • Gerelateerde producten: voor deze vorm van cross-selling geef je tips voor gerelateerde producten tijdens het aankoopproces. De klant die een jongensbroek zoekt, heeft wellicht ook interesse in een shirt dat goed bij de broek past. De drempel om dit shirt ook te kopen is lager en het is dan ook slim om als webshop in kleding gebruik te maken van cross-selling met gerelateerde producten.
  • Aanvullende producten: bij aanvullende producten kun je denken aan die artikelen die het product dat wordt gekocht aanvullen om er gebruik van te kunnen maken. Batterijen, geheugenkaartjes en inkt zijn voorbeelden van aanvullende producten die een ander artikel zoals speelgoed, een camera of printer aanvullen. Zonder de aanvullende producten is de aankoop niet direct bruikbaar en daarom zal de klant sneller geneigd zijn om dit aanvullende product bij te bestellen. Het is dan wel belangrijk direct te laten zien dat je dit aanvullende product ook verkoopt, zodat de klant hier niet naar hoeft te zoeken.
  • Diensten: de afgelopen tijd zijn diensten wellicht wel de beste cross-sell producten gebleken. Klanten betalen graag iets meer voor een dienst die hun aankoop verbetert. Apple maakt hier bijvoorbeeld slim gebruik van met het Apple Care plan, maar ook andere webshops bieden extra diensten tegen betaling aan. De klant van vandaag zoekt gemak en als jij dit kunt bieden in de vorm van een aanvullende dienst zal de klant hier graag gebruik van maken. Het is daarom slim om na te denken over manieren om aanvullende diensten te kunnen aanbieden.
  • Productbundels: een groep producten die bij elkaar passen kun je ook als bundel verkopen. Je kunt bijvoorbeeld een smartphone bundel verkopen waarbij je een smartphone hoesje, oplader en standaard samenvoegt tot productbundel en deze als 1 groep verkoopt. Vaak gebeurt dit met een bepaalde korting. Mediamarkt maakt hier bijvoorbeeld veel gebruik van.

 

Zoals hierboven wel duidelijk is geworden, is cross-selling een perfecte manier om meer omzet te behalen uit je webshop. Het voordeel is dat je niet op zoek hoeft naar nieuwe bezoekers, maar juist de extra omzet haalt uit de bestaande bezoekers. SEO is daarom minder van belang bij cross-selling, maar juist het gebruikersgemak en de ervaring van de bezoeker in jouw webshop moeten hierbij verbeterd worden.

 

Cross-selling met WooCommerce

De basis van WooCommerce is voorzien van handige functionaliteit om cross-selling in te stellen. Je gaat daarvoor in je admin naar een product en scrollt naar de productgegevens. Hier selecteer je de tab Gerelateerde producten. Je ziet nu een scherm waar je cross-selling en upselling kunt instellen.

woocommerce-cross-selling-instellen

Om een product te kiezen, zoek je naar dat product door de productnaam te gaan intypen. WooCommerce helpt je met suggesties tijdens het typen. Het is afhankelijk van je thema hoeveel cross-sell producten getoond zullen worden. Dit kun je dus het beste even testen.

Cross-sell producten worden alleen op productpagina’s en tijdens het afrekenen getoond. Dit zijn ook de enige plekken waar cross-selling relevant is voor de bezoeker.

 

Voordelen van cross-selling

Maak je nog geen gebruik van cross-selling? Dan zou ik niet wachten om dit toch in te gaan stellen. Als je toch nog twijfelt, heb ik de voordelen van cross-selling nog even op een rijtje gezet.

  • De gemiddelde bestelwaarde wordt hoger. De drempel om extra producten of diensten te kopen is namelijk veel lager.
  • De kans is groot dat je winst hoger wordt. In veel gevallen is het zo dat de winstmarge op accessoires hoog is en juist die accessoires zijn aantrekkelijk om middels cross-selling aan te bieden.
  • Het instellen van cross-selling in WooCommerce is eenvoudig en snel te realiseren.

 

Nog wat laatste tips

  • Zoek cross-sell producten die de aankoop van de klant echt aanvullen. Zorg dus voor relevantie en denk na over de behoefte van je klant bij het instellen van de cross-sells.
  • Bied bij cross-selling geen producten aan die duurder zijn dan het originele product dat de klant in de winkelwagen heeft.
  • Bied niet teveel opties aan, dit veroorzaakt eerder verwarring dan een extra aankoop.
  • Zorg dat je het voordeel van een cross-sell uitlicht indien mogelijk.
  • Berichtcategorie:Usability
  • Bericht auteur: