De contactpagina is typisch een pagina op een website of webshop die door de webwinkelier over het hoofd wordt gezien. Aandacht gaat volop naar de productpagina’s en natuurlijk de homepage. Ook gaat er aandacht naar de betalingsvoorwaarden, maar de contactpagina… die krijgt meestal niet de aandacht die ‘ie verdient. Het is namelijk de belangrijkste manier waarop klanten met je communiceren.

Ongetwijfeld ben je ook wel eens op een webshop geweest waar het om te beginnen al zoeken was naar de contactpagina. En de contactpagina zelf was onoverzichtelijk of misschien zelfs niet compleet met alle informatie die je had verwacht. Dit is echt een gemiste kans, want heel veel potentiële klanten hebben een vraag die ze willen stellen. De contactpagina is daarvoor de ideale plek en het is slim om goed na te denken over de informatie die je hier presenteert. Je voorkomt hiermee frustratie van bezoekers door ze overzichtelijk alle manieren te tonen waarop ze met je in contact kunnen komen.

Factoren die bijdragen tot een goed ontwerp van de contactpagina

Waar plaats je de contactpagina?

Bezoekers moeten de contactpagina direct kunnen vinden. De contactpagina moet daarom minimaal in de navigatie en in de footer worden weergegeven. Let ook op het design van je responsive website. Vaak zie je dat het navigatiemenu dan verdwijnt in een drop down, waardoor de navigatie verborgen is. Idealiter wil je niet dat de contactmogelijkheid verdwijnt. Probeer een manier te vinden om de contactknop beschikbaar te maken op alle pagina’s, op alle apparaten.

Creatief met je contactpagina

Contactpagina’s kunnen ook creatief zijn. Al te vaak zie je contactpagina’s die lijken op een facturatiepagina. De pagina moet juist vriendelijk en uitnodigend zijn. Een uniek ontworpen contactpagina met makkelijke navigatie, stimuleert interactie. Zorg dan ook dat je contactpagina de persoonlijkheid van je webshop uitstraalt.

Eenvoud in het contactformulier

Je wilt een bezoeker op de contactpagina niet overweldigen met vragen die ze op het contactformulier moeten invullen! Houd het contactformulier liever eenvoudig. Veel mensen houden niet van het geven van teveel persoonlijke informatie en haken daarop soms zelfs af. Denk dus goed na over de invulvelden in het formulier. Een formulier zou moeten bevatten: naam, e-mailadres en ruimte om een bericht in te vullen. Tenzij je het absoluut nodig hebt, laat nooit iemand hun telefoonnummer en adres geven en zeker niet als verplicht veld.

Succesbericht na het versturen van het formulier

Zodra het formulier is ingevuld, klikt de klant op de submit knop. De pagina wordt vernieuwd en er moet een bericht verschijnen waarin wordt aangegeven of het formulier is verzonden of niet. Als jouw formulier dit niet doet, zal de klant zich afvragen of het formulier eigenlijk is verzonden of niet. Zorg er daarom voor dat je dit succesbericht toont. Je kunt personen die het formulier hebben ingevuld ook doorsturen naar een aparte pagina. Deze pagina kun je dan bijvoorbeeld gebruiken voor extra informatie over je webshop of een kortingsbon. Ook is dit de ideale plek om het bericht te personaliseren.

Extra informatie op de contactpagina

Naast een contactformulier, zijn er nog andere dingen die  je zou moeten opnemen:

  • E-mailadres, zodat mensen ook zonder contactformulier hun vraag kunnen stellen
  • Telefoonnummer, zodat bezoekers ook telefonisch contact kunnen opnemen
  • Social media accounts bieden nog meer manieren om een ​​relatie met je klanten op te bouwen
  • Wanneer je ook een fysieke winkelruimte hebt, is het goed om een ​​adres en een kaart op te nemen. Zorg ervoor dat je het telefoonnummer voor de winkel met openingsuren en een routebeschrijving opneemt. Heb je geen fysieke winkelruimte? Dan kan het ook interessant zijn om te laten zien waar je hoofdkantoor is gevestigd.

Vertrouwen

Het is van vitaal belang om vertrouwen te creëren met uw klanten. Mensen willen weten waar ze hun informatie naar sturen. Het toevoegen van een foto van je team ergens op de contactpagina helpt bij het opbouwen van vertrouwen. Ze krijgen te zien wie hun vraag gaat beantwoorden en het geeft je webshop een persoonlijk tintje.

Klanten willen ook graag weten hoe lang ze moeten wachten op hun antwoord. Vertel je klanten daarom hoe lang ze moeten wachten op een ​​antwoord en zorg er natuurlijk voor dat je aan je belofte houdt.

Geef een reactie