Het menu in je webshop is superbelangrijk, omdat online shoppers in je webshop snel en eenvoudig willen winkelen. Een superbelangrijk element daarin is de navigatie. Maak de navigatie daarom zo eenvoudig maar gedetailleerd mogelijk zodat een bezoeker niet hoeft te zoeken naar jouw menu.

Bezoekers verwachten de navigatiebalken verticaal links op de pagina of horizontaal bovenaan, standaardposities voor het menu zeg maar. Het is zelfs beter als je de horizontale navigatiebalk vast boven aan het scherm kunt laten staan ​​terwijl de bezoeker op de pagina scrollt. Vergeet ook niet ervoor te zorgen dat de menu’s met elk schermformaat of apparaat werken. Bezoekers die winkelen via telefoons, tablets of desktops willen dat de site hetzelfde reageert.

Enkele tips voor het menu in je webshop:

  • Zorg voor een duidelijke en logische categorisering van producten: zorg dat het menu begrijpelijk is voor de producten of diensten die je aanbiedt. Je hebt speciale namen waarvan nieuwe gebruikers niet weten wat ze betekenen. Dit zou dingen frustrerend kunnen maken voor hen, want je hebt maar een paar seconden om ze te laten reageren en verder te gaan door het koopproces. Het hebben van een duidelijke en hiërarchische structuur is belangrijk.
  • Maak het menu sticky: zeker de hoofdnavigatie zou ik proberen sticky te houden, dus wanneer er wordt gescrolld, blijft het menu zichtbaar. De belangrijkste links zijn daarmee altijd zichtbaar, vaak wordt ook een winkelwagen icoontje in deze sticky navigatie geplaatst.
  • Het is prima om verschillende soorten navigatie te hebben: Horizontale hoofdnavigatie werkt meestal goed, maar past soms niet, afhankelijk van de hoeveelheid producten en categorieën die je hebt. Houd er daarom rekening mee dat je meerdere locaties voor een navigatie kunt gebruiken in de webshop. Als voorbeeld kan een balk boven het logo (of helemaal bovenaan de site) worden ingezet als locatie voor klantenservice en meer algemene winkelgerelateerde koppelingen en social media pictogrammen, de hoofdnavigatie kan de belangrijkste producten of diensten bevattenen en in de footer van je webshop kun je alle informatie nog eens kwijt.

Fouten om te voorkomen in je navigatie

  • Niet-standaard stijlnavigatie: het ontwerp kan cool zijn, maar hoe ervaart je klant een niet standaard menu? Uit onderzoek is gebleken dat klanten graag dezelfde patronen in de user interface zien, omdat het vertrouwen en herkenbaarheid geeft en ze in de basis je webshop bezoeken om er iets te kopen of meer te leren over je product. Het is minder van belang dat je bezoekers onder de indruk moeten zijn van hoe goed je denkt dat je ontwerp is. Als je twijfelt… test en meet verschillende stijlen.
  • Algemene benamingen gebruiken: als je producten in de webshop verkoopt en je alleen ‘Webshop’ of ‘Producten’ in het hoofdmenu hebt. De klant moet eenvoudig vinden wat je verkoopt, dus doe jezelf hierin niet tekort. Probeer een kleine navigatie boven het logo met algemene informatie en vervolgens de hoofdnavigatie met productcategorieën of de producten zelf.
  • Vergeet de breadcrumbs niet: een van de eenvoudigste en meest effectieve tools voor bruikbaarheid en SEO zijn weggelaten breadcrumbs.

Geef een reactie