Bekijk uw webshop ook eens door de ogen van uw klant! Wat voor u logisch of eenvoudig is, kan voor uw klant misschien wel veel moeilijker te begrijpen zijn. Een hogere conversie is een continu doel voor webshops en om dit te bereiken, zette INNONET 5 prioriteiten op een rijtje voor webwinkel eigenaren.
- Eenvoudige navigatie: 50-75% van het succes van uw webshop is afhankelijk van de opbouw van de navigatie in uw webshop. De sleutel hierin is eenvoud. Natuurlijk kunt u de mooiste en meest creatieve navigatiestructuren bedenken, maar bezoekers houden toch van een stukje herkenbaarheid. Bied ook meerdere vormen van navigatie aan, zoals een zoekfunctie en sitemap.
- Eenvoudig afrekenen: kijk eens goed naar het afrekenproces in uw webwinkel. Stel niet teveel overbodige vragen, informeer uw klant over de status in het afrekenproces en houd de lay-out duidelijk zonder teveel overbodige (afleidende) informatie. Een techniek die tijdens het afrekenen wel goed werkt is upselling, oftewel bied uw klant nog een leuke aanbieding aan die hij eenvoudig aan zijn winkelwagentje kan toevoegen.
- Herstel de niet afgerekende bestellingen: het gebeurt regelmatig dat mensen iets in hun winkelwagentje stoppen, een account aanmaken, maar toch afhaken. Met de juiste software kunt u deze mensen toch nog benaderen om alsnog hun aankoop te voltooien. Een succesvolle manier om de conversie te verhogen.
- Conversieverhogende verbeteringen: het is belangrijk om constant te meten hoe de conversie in uw webshop ligt. Zijn er acties die een goede conversie hebben opgeleverd? Heeft een aanpassing aan de site een goede conversie opgeleverd? Meten = weten en u kunt veel leren door de statistieken van uw webshop goed te bestuderen. Benadruk uw USP’s (Unique Selling Points), promoot de topproducten en zorg voor goede acties.
- Betere online zichtbaarheid: een toppositie in zoekmachines is een continu proces dat de nodige aandacht verdient. Goede paginatitels, url’s meta tags en natuurlijk pagina content zijn van groot belang om goed vindbaar te zijn en blijven in zoekmachines.
Vraag nu bij INNONET een gratis scan van uw webshop aan waarin wij deze prioriteiten analyseren en suggesties voor verbetering benoemen.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.