Waar let jij op als je een thema kiest voor je WooCommerce webshop? Kijk je alleen of het thema er goed uitziet? Dat is niet voldoende, er zijn zeker meer punten waar je op zou moeten letten, want lang niet elk thema, ook betaalde thema’s niet, voldoet aan de eisen voor een goed thema.

INNONET helpt je met een aantal punten waar je op moet letten als je een nieuw thema uitzoekt.

Reviews en beoordelingen van het thema

Reviews en beoordelingen geven een goede indicatie van de kwaliteit van het thema. Vaak is het al voldoende om de naam van het thema in Google in te typen gevolgd door reviews en je krijgt direct feedback van gebruikers over het thema te zien. Op websites als Themeforest is het bovendien mogelijk om een beoordeling te schrijven over een thema. Let op, want niet alle beoordelingen zijn per definitie de waarheid. Je weet bijvoorbeeld niet het niveau van de persoon die de review schrijft en ook niet wat zijn relatie tot het thema is.

Reviews en beoordelingen zijn een nuttig kenmerk, maar wat mij betreft niet doorslaggevend.

Frequentie van updates en support

Een thema dat meer dan een jaar geen update heeft gehad en waarvan de makers niet reageren op vragen zal ik per definitie al niet gebruiken. WordPress brengt zoveel updates uit, evenals WooCommerce dat het wat mij betreft niet slim is een thema te kiezen dat geen updates uitbrengt. Het is dus zeker verstandig aandacht hieraan te besteden.

Demo site

Zorg dat je altijd goed de demo site van het thema bekijkt. Hierin zie je heel goed welke opties het thema biedt en kun je zelf direct wat dingen testen. Werkt alles naar behoren en ziet de demo er voor jou goed uit? Heeft jouw thema daarentegen geen demo site, dan is dit geen goed teken. Ik zou er zeker naar vragen bij de themabouwers en bestaat er echt geen demo site, dan is dit wellicht een teken van de kwaliteit van het thema.

Responsive

Eigenlijk zou dit geen punt meer moeten zijn. Ga je nu nog een thema aanschaffen dan zou dit zeker responsive moeten zijn. Is dit het niet of wordt dit niet benoemd? Dan is het beter op zoek te gaan naar een ander thema. Een responsive thema is belangrijk voor je bezoeker, want deze ziet jouw site op alle schermen duidelijk in beeld, maar ook Google hecht extra waarde aan responsive websites. Via de Google Mobielvriendelijke test kun je direct zelf checken of het thema responsive is.

Paginasnelheid

Nog zo’n punt waar zowel Google als jouw bezoekers waarde aan hechten. Een thema dat langzaam laadt, zorgt ervoor dat de bezoekers jouw webshop te snel zullen verlaten. Natuurlijk kun je plug-ins voor caching e.d. installeren, maar de basis begint bij je thema. Zorg dus zeker dat dit snel laadt.

browsercheck-woocommerce-thema

Compatibiliteit met browsers

Chrome, Firefox, Safari, IE zijn allemaal browsers die jouw bezoeker mogelijkerwijs gebruikt. De verschillen waarin browsers programmeertaal interpreteren verschillen helaas en dit kan soms voor flinke verschillen zorgen in de manier waarop een website eruit ziet. Check de demo van jouw thema dus altijd in meerdere browsers zodat al je bezoekers een goed opgebouwde webshop te zien krijgen.

SEO-vriendelijke code

Let bij de aanschaf van een thema zeker op of in de beschrijving wordt benoemd dat het thema SEO-vriendelijk is geschreven. Dit kan een groot verschil uitmaken in de manier waarop je site wordt gevonden in de zoekmachines. Goede HTML code geeft je website zeker een boost. Je kunt hier ook direct letten op het gebruik van structured data in het thema. Als het om SEO gaat, raad ik ook altijd aan de Yoast SEO plug-in te installeren, maar zorg ook zeker voor een goede basis van je HTML.

Geschikt voor plug-ins

Een thema dat goed gecodeerd is, werkt eenvoudig samen met plug-ins die zijn geschreven voor WordPress. Uiteraard is de eerste vereiste dat het thema geschikt is voor WooCommerce en dit moet dan ook duidelijk in de beschrijving van het thema en in de demo site zichtbaar zijn.

Pagina templates

Bij sommige thema’s zitten al meerdere pagina templates ingesloten. Met deze templates kun je direct een pagina in een bepaalde opmaak verzorgen. Een aantal templates is standaard aanwezig, maar sommige thema’s voegen hier zelf nog templates aan toe, bijvoorbeeld voor een portfoliopagina of een full-width pagina.

Design

Als laatste in de rij terwijl dit toch vaak het eerste is waar je op valt. Toch noem ik dit als laatste, omdat je niet alleen op basis van een mooi design een thema zou moeten kiezen. Helaas ben ik zelf ook al wel eens in die val getrapt en daarmee geef je dus geld uit aan een thema waar je achteraf niet blij mee bent. Mijn advies is dan ook zeker naar meer te kijken dan puur het design van een thema.

Tenslotte nog een paar tips van thema’s die ik je zeker kan aanraden voor je WooCommerce webshop:

  • Flatsome: verkrijgbaar op ThemeForest en hier het meest verkochte WooCommerce thema ooit.
  • WooCart: thema van MyThemeShop dat zeer goed met WooCommerce samenwerkt.
  • BazarShop: verkrijgbaar op ThemeForest waar het meer dan 10.000x is verkocht en een supergoede gemiddelde rating krijgt op basis van vele reviews. Dit maakt BazarShop zeker tot een thema dat ik kan aanraden voor WooCommerce.

Tenslotte

Ik hoop je met deze tips een stukje op weg te hebben geholpen als het gaat om de keuze van een goed thema voor WooCommerce. Twijfel je nog over een thema of heb je een thema op het oog, maar je weet niet goed hoe je dit kunt installeren en/of aanpassen. Neem dan zeker contact met mij op, want ik help je graag.

Sommige links op deze site zijn affiliate links en dat betekent dat ik een klein percentage verdien als jij iets koopt via zo’n link. Toch wil ik benadrukken dat het geld verdienen nooit het eerste uitgangspunt is, alle links die je op deze site tegenkomt zijn links waar ik 100% achter sta en de informatie is altijd betrouwbaar en weloverwogen.

Geef een reactie