WooCommerce is een uitstekende oplossing als je snel een goede webshop wilt opzetten. Met WordPress als basis biedt WooCommerce je volop kansen om een webshop te ontwikkelen die helemaal voor jou e-commerce geschikt is. Dankzij thema’s kun je bovendien je WooCommerce webshop compleet stylen zoals je wilt en met plug-ins kun je bovendien functionaliteit toevoegen die het gebruik voor jou of je bezoeker verbetert. Maar hoe kies je nou het perfecte WooCommerce thema?

Regelmatig ontmoet ik mensen die het juiste WooCommerce thema niet kunnen vinden of zelfs al miskopen hebben gedaan (ja, ik heb helaas zelf ook ervaring met onhandelbare WooCommerce thema’s). Ik heb daarom wat basis richtlijnen opgesteld die je kunnen helpen bij het selecteren van een passend thema.

  1. Is het thema geschikt voor WooCommerce? WordPress is een CMS syteem met vele mogelijkheden en niet elk thema zal daarom ingericht zijn voor online verkoop. Controleer dus voor je een thema koopt of het thema WooCommerce ondersteunt. Dit maakt het opzetten van het thema direct een stuk makkelijker.
  2. Richt je niet alleen op design: Gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit zijn veel belangrijkere criteria dan het design. In de demo webshop kan alles er super uitzien, maar je hebt het niet direct op dezelfde manier ingericht. Bovendien zijn gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit veel belangrijker dan design. Je kunt in een goed thema vaak veel stylen via de backend en anders zul je zelf aan de slag moeten met je CSS-skills. Het aanpassen van een design is altijd eenvoudiger dan de conversie verbeteren op een webshop die niet gebruiksvriendelijk is.
  3. Controleer of het thema responsive is: Google geeft al langere tijd aan dat er een mobile-first index komt en responsive webshops zijn dan ook eigenlijk niet meer weg te denken. Je wilt toch zeker niet dat al die bezoekers die op hun mobiel surfen jouw webshop niet ontdekken. En vinden ze deze bij toeval dan toch, dan moeten ze de content op de site wel kunnen lezen. Responsiveness is meer dan belangrijk, het is een must en een thema dat niet responsive is, moet je sowieso nooit kiezen.
  4. Hoe snel is het thema? Naast responsiveness is ook pagespeed van essentieel belang voor elk thema. Ook pagespeed is een belangrijke rankingfactor voor Google en vergeet niet dit te controleren wanneer je een nieuw thema overweegt? Hoe je dit doet? Voer gewoon de url van de demoshop in Google Pagespeed Insights in en evalueer de resultaten. Is de pagespeed te hoog? Bedenk dan goed is dit is wat je wilt voor je nieuwe WooCommerce thema.
  5. Support: het is bij de aanschaf van een nieuw WooCommerce thema zeker belangrijk om de support door de themabouwer te bekijken. Zijn er bijvoorbeeld veel updates voor het thema, dan kun je ervan uitgaan dat er support wordt geleverd op het thema. Zeker gezien het feit dat WordPress en WooCommerce regelmatig updates uitbrengen is het goed om te controleren dat het thema in dit proces meegaat.
  6. Beoordelingen: als je een nieuw thema aanschaft via een marktplaats als Themeforest kun je eenvoudig reviews van het thema terugvinden. Zeker als het gaat om support kan dit je nuttige informatie verschaffen. Een thema dat slechte beoordelingen ontvangt, zal in de praktijk waarschijnlijk toch minder goed werken dan je zou verwachten.

Tenslotte is ook de afweging of een thema gratis of betaald moet zijn iets om over na te denken. Voor elke webwinkelier die professioneel aan de slag wil met zijn/haar webshop raad ik altijd een betaald thema aan. Support is hier meestal beter voor geregeld, maar ook bieden betaalde thema’s veel meer mogelijkheden. Een website waar ik mijn betaalde thema’s meestal koop is Themeforest.

Neem je bovenstaande punten mee in je overweging wanneer je een nieuw thema gaat kopen is de kans groot dat je een thema vindt waar je niet alleen blij wordt van het design, maar ook van gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden voor WooCommerce.

Geef een reactie