Ik kan het niet vaak genoeg zeggen tegen klanten: bloggen. Er is echt zoveel te schrijven over datgene waar jij elke dag vol passie mee bezig bent. Laat zien wat je doet, waar je komt en wat je allemaal biedt en zowel Google als de bezoekers van je website gaan vanzelf van je houden. En eigenlijk zijn we ook al veel meer aan het bloggen dan we soms beseffen. Want als je het ruim bekijkt kan een tweet of Facebook post al een mini-blog zijn, een kort bericht over dingen die je bezig houden. En aangezien je het op internet zet, is de kans groot dat het wordt gelezen: alle eigenschappen van een blog zijn dus aanwezig.
Arianna Huffington zei: ‘zelfexpressie is de nieuwe manier van entertainment‘ en ik denk dat ze hier zeker gelijk in heeft. Om een voorbeeld te noemen: we zitten niet langer voor de tv en consumeren alleen wat daar wordt getoond, maar zijn tijdens het tv-kijken actief op social media en delen daar onze mening. We bezoeken een museum en delen onze ervaring via social media en ga zo maar door. Zelfexpressie dus en een belangrijke grondslag voor het bloggen. Want die dingen die we privé doen, werken ook zakelijk.
Maar er is meer… want naast het voordeel van promotie van je bedrijf en jezelf heeft bloggen nóg meer voordelen. De dingen die niemand snel noemt, maar die zeker niet onderschat mogen worden.
1. Je wordt een betere schrijver
Door vaker te schrijven zul je een betere schrijver worden. Je kunt dus nu wel denken dat bloggen niks voor jou is en dat je echt niet kunt schrijven, maar ga er gewoon eens elke week 2 uur voor zitten en je zult zien dat het schrijven je na verloop van tijd beter afgaat.
2. Je videokwaliteiten worden beter
YouTube inzetten in combinatie met een geschreven blog is een aanrader (alhoewel ook wij bij INNONET dit nog moeten gaan doen… ). Bekijk je eerste filmpje maar eens terug en zie hoe je in de loop van de tijd de kwaliteit van je filmpjes hebt verbeterd.
3. Je leert
Om te schrijven moet je lezen. Mijn kinderen leren op school al dat je leert door te lezen. Lezen = leren en ontdekken. Nog leuk ook dus!
4. Je creativiteit krijgt een boost
Je zult merken dat je na een tijdje te bloggen nieuwe ideeën bedenkt voor je blog, kortom je creativiteit neemt toe. Door je passie te delen, feedback te ontvangen ben je op een creatieve manier met je bedrijf bezig.
5. Zichtbaarheid: mensen leren je kennen
Alleen je eigen blog schrijven en dit niet delen via de social media werkt niet. Dus deel je jouw bericht op Twitter, Facebook en Google+ en je zult merken dat mensen je gaan volgen. Je wordt dus meer zichtbaar online.
6. Expertstatus
In mijn ogen een heel belangrijk voordeel van bloggen. Je verkrijgt een expertstatus en die heb je nodig om nieuwe klanten te vinden of gevonden te worden door nieuwe klanten. Dit blog over WooCommerce wordt veel bezocht en door de berichtjes op het blog hebben we op dit gebied een expertstatus verkregen. Dit levert ons nieuwe klanten op die met WooCommerce (willen) werken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je webshop. Door te schrijven over je producten en assortiment is het veel eenvoudiger om de expertstatus in jouw branche te verkrijgen.
7. Je wordt een betere onderzoeker
Voor veel berichten zul je eerst onderzoek moeten doen, kijken wat anderen schrijven en je eigen mening hierover formuleren. Een ideale manier om je onderzoeksvaardigheden te verbeteren.
8. Je wordt een betere netwerker
Als je online meer bekendheid krijgt, zullen mensen je ook in het echt willen ontmoeten. Een keer van gedachten wisselen over bepaalde thema’s of misschien zelfs vragen of je tijdens een bijeenkomst een presentatie wilt geven. Netwerken is dan ook een logisch gevolg van actief bloggen.
9. Je geheugen wordt beter
Het bloggen vereist lezen, nadenken, formuleren, schrijven… allemaal dingen die ervoor zorgen dat je geheugen wordt getraind.
10. Meer focus
Om te schrijven heb je focus nodig. Tijdens het schrijven van dit blog merkte ik dat ook weer. Er kwam een Whatsappje binnen, ik lees het door, reageer en moet dan echt weer even nadenken om m’n focus te krijgen om verder te schrijven. Telefoon dus wegleggen en zorgen voor weinig afleiding, je leert door bloggen om focus te houden.
Heb jij door het lezen van bovenstaand blog ook zin gekregen om actief aan de slag te gaan met een blog. Een solide basis voor je blog is essentieel dus als je echt wilt werken aan jouw bedrijf dan adviseer ik een WordPress blog te kiezen. Natuurlijk help ik je hierbij graag, INNONET beschikt over veel ervaring met het opzetten van een blog, het kiezen van een goed thema, het installeren van de beste plug-ins en zo te komen tot een eindresultaat dat past bij jou en je bedrijf.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.