Blog jij al? En brengt dit ook resultaat? Of schrijf je wel berichten op je blog, maar worden deze slechts door weinig mensen gelezen? Als je, net als ik enigszins fanatiek blogt, weet je dat er behoorlijk wat tijd gaat zitten in het schrijven van een goed bericht. En dus wil je wel dat het bericht wordt gelezen. Daarom 7 tips die je helpen meer resultaat te behalen met je WordPress blog.

1. Uitgebreide content scoort

Laat zien dat je kennis heeft van je product, dat je weet wat je verkoopt en dat je passie hebt voor je bedrijf. Gedetailleerde berichten worden al snel als interessant betiteld en verondersteld wordt dat de auteur echt kennis van zaken heeft. En dus worden je berichten sneller gedeeld of opgeslagen door de lezer. Natuurlijk hoeft niet elk bericht een lang verhaal te zijn, maar wil je echt goed scoren op een bepaald onderwerp, zorg dan dat je trefwoorden daarvoor op een rijtje hebt en verwerk deze trefwoorden in een uitgebreid, informatief en gedetailleerd verhaal. De lengte van je blog zou minimaal 350 woorden moeten zijn, maar tegenwoordig is dat vaak al te weinig en schrijven we meestal wel 500 woorden. In sommige branches zoals de reiswereld adviseren we zelfs blogs van 750 woorden te gebruiken. Let op, je hoeft echt niet altijd nieuwe blogs te schrijven, af en toe een oud blog updaten kan ook een hele mooie boost geven aan je bestaande content.

2. Wees actief met e-mailmarketing

Heb je een bestand met e-mailadressen dan kun je regelmatig nieuwsbrieven versturen met daarin aandacht voor de artikelen op je blog. E-mailmarketing is misschien op dit moment wel de best scorende manier van internet marketing die door veel bedrijven nog lang niet ten volle wordt benut. Daarom 3 tips om meer e-mailadressen te verkrijgen:

  • Zorg voor een goede weggever als mensen zich aanmelden: schrijf bijv. een e-book over een onderwerp dat past bij je blog en geef dit weg aan mensen die zich aanmelden voor uw nieuwsbrief.
  • Plaats de aanmelding voor je nieuwsbrief op meerdere plekken op je website. Kijk welke pagina’s druk worden bezocht en vermeld ook daar de optie om aan te melden voor de nieuwsbrief. Met Mailchimp kun je de mensen die een bestelling bij je plaatsen ook automatisch op je mailinglijst plaatsen.
  • Bedenk goed waar de bezoekers van je website interesse in hebben: wellicht logisch, maar de bezoeker van een webshop zal zich eerder aanmelden indien hem een korting wordt beloofd, terwijl de bezoeker van je blog juist interesse heeft in een e-book met extra informatie.

3. Link naar producten

Oops, ik zie het soms echt nog gebeuren… een uitgebreid artikel over het gebruik van een bepaald product en dan geen link naar het product. Vergeet dus niet te zorgen dat een lezer zonder enige moeite naar je product kan doorklikken om die bestelling te plaatsen!

4. Link altijd naar een ander bericht op je blog

Interne links binnen je eigen blog zijn een perfecte manier om de aandacht van de bezoeker langer vast te houden. Door in je blogbericht te verwijzen naar een ander bericht dat dieper ingaat op een bepaald onderwerp, houd je de bezoeker vast.

5. Reageren? Graag!

Maak het eenvoudig voor de bezoeker om te reageren op je berichten. Interactie met je bezoekers is goed voor je imago, maar zeker ook voor je SEO.

6. Promoot je bericht

Hoe goed je bericht ook is, het scoort pas echt als het de doelgroep bereikt. En dat gebeurt niet als je iets schrijft en vervolgens afwacht of er iemand komt. Je moet dus echt actief aan de slag met je blog. Het delen van berichten op social media als Facebook, LinkedIn en Instagram is dan een goede start.

7. Wees niet bang om informatie gratis weg te geven

Door interessante informatie te delen op internet bereik je een expertstatus die er vervolgens voor zorgt dat klanten je vanzelf benaderen voor je diensten. Tegenwoordig is het gratis delen van informatie juist een superinteressante manier om je doelgroep te bereiken. Dus heb je een webshop in bakbenodigdheden, schrijf dan gratis recepten op je blog. Verkoop je kleding online, maak dan blogs met leuke inspiratie. Er is altijd iets om over te schrijven, dus denk creatief en ga aan de slag.

Ik hoop je met bovenstaande tips een goed idee te hebben gegeven om je blog meer effectief in te zetten en je doelstellingen beter te bereiken. Wil je eens met mij nadenken over je blog en de manier waarop je dit blog inzet voor je bedrijf? Neem gerust contact op met stephanie@innonet.nl om een afspraak te maken.

Geef een reactie