De zomervakantie komt eraan en iedereen komt ook al steeds meer in de vakantiestemming. Heb jij je voorbereidingen al getroffen? Ik geef je een aantal handige zomervakantietips voor je webshop.

Aanbevelingen voor de zomer

Verkoop je boeken, geef dan leestips voor de zomer. Verkoop je iPhone accessoires, maak dan een overzicht van onmisbare items tijdens de vakantie. Verkoop je speelgoed, zorg dat het buitenspeelgoed niet te missen valt. Kortom, bedenk voor jouw webshop welke producten in de zomer echt onmisbaar zijn. Wees natuurlijk creatief, want het is helemaal leuk als je de bezoekers op een idee brengt waar ze wellicht zelf niet aan hadden gedacht. Via je blog, social media en nieuwsbrief kun je natuurlijk promotie maken voor jouw zomervakantietips.

Vervanging regelen voor je webshop

Zeker als je een kleinere webshop hebt en geen personeel hebt, zul je moeten nadenken hoe je de zomer regelt. Als je zelf op vakantie gaat, is je webshop misschien wel een aantal weken gesloten. Of er kunnen wel bestellingen geplaatst worden, maar deze worden later verzonden. Hoe jij je zomervakantie ook regelt, zorg dat je klanten weten dat ze wellicht wat langer moeten wachten op hun bestelling. De plug-in Woo Store Vacation maakt het je wel heel makkelijk. Via deze plug-in regel je zelf heel eenvoudig van wanneer tot wanneer je op vakantie bent. Dit wordt vervolgens in je webshop gecommuniceerd.

Een andere handige plug-in is de Order Delivery Date plug-in. Het kan natuurlijk ook goed dat een klant wel wil bestellen, maar de producten pas op een later moment geleverd wil krijgen. Met deze plug-in kan dit tijdens het bestelproces eenvoudig ingesteld worden.

Plan berichten in op je blog

Wil je ook tijdens je vakantie berichten op je blog laten verschijnen? Schrijf deze dan nu alvast en plan ze in zodat ze op de gewenste datum verschijnen. Ook op Facebook kun je berichten inplannen.

Opruiming, sale, uitverkoop, korting

In de winkelstraat is de zomer meestal een periode van uitverkoop. Begint in de zomer ook de opruiming in jouw webshop? Zorg dat je de planning klaar hebt liggen en communiceer ook dit tijdig naar je klanten. Het is natuurlijk wel zo fijn als je net voor de zomervakantie nog een piek in je verkopen hebt. Dat is toch een leuk extraatje tijdens je vakantie.

Vergeet je e-mailnieuwsbrief niet

Net voor de zomer is een prima moment om er nog een goede e-mailnieuwsbrief uit te doen. Jouw aanbevelingen voor je klanten, maar ook een aankondiging van de opruiming kun je hierin uiteraard vermelden. Speel creatief in op het mooie weer en zorg dat lezers echt zin krijgen om iets bij jou te kopen.

Organiseer een wedstrijd

Juist tijdens de zomerperiode is het leuk om iets origineels te doen in je webshop. Zomaar een paar ideetjes:

  • Pinterest zoekactie: organiseer met enkele partners een Pinterest zoekactie. Laat alle partners op hun board een specifieke pin plaatsen. Via een blog en social media kun je vervolgens de zoekactie starten. De ene pin geeft weer een hint naar de volgende pin. Door zo Pinterest borden van verschillende bedrijven door te gaan, ontdekken bezoekers nieuwe webshops en wordt jouw webshop ook weer door nieuwe bezoekers ontdekt.
  • Vraag je klanten hun leukste zomerfoto te plaatsen op je social media kanaal. Misschien wel een foto waarbij ze jouw product gebruiken of op een andere manier laten zien dat ze met jouw webshop zijn verbonden. Natuurlijk loof je ook een leuke prijs uit voor de winnende foto.

Vergeet de start van het schoolseizoen niet

Direct na de zomervakantie begint het nieuwe schooljaar en moeten mensen allerlei voorbereidingen treffen. Nieuwe tassen, bekers, broodtrommels en agenda’s moeten aangeschaft worden. Bedenk goed of jij hier iets mee kunt tijdens de zomervakantie en plan dit goed vooraf in.

Doe datgene wat je steeds al wilde, maar nooit hebt gedaan

Bijna elke webshopeigenaar heeft wel iets dat altijd in zijn/haar hoofd zit, maar telkens vooruit wordt geschoven. De zomerperiode is dan het ideale moment om juist met die punten aan de gang te gaan.

  • Start met bloggen
  • Analyseer je conversie ratio en bedenk hoe je deze kunt verbeteren
  • Maak een Online Marketing planning
  • Probeer te netwerken met anderen om zo nieuwe ideeën en partners te creeëren
  • Lees boeken, bijvoorbeeld  ‘Meer verkopen met je webshop‘ of ‘Meer omzet met je webshop
  • Ben je actief genoeg op social media? Is het goed om een nieuw kanaal toe te voegen of een bestaand kanaal minder aandacht te geven?