Een bezoeker zover krijgen dat deze ook iets gaat bestellen in je webshop is 1 ding. Maar daarna deze klant opnieuw naar je webshop laten komen en daar weer iets te bestellen is weer een heel ander proces. Aangezien er een aankoop is geweest, heeft de klant een band met je webshop opgebouwd. Laten we er vanuit gaan dat het beeld dat de klant van je webshop heeft, positief is. Het bestelproces werd vlot doorlopen, de bestelling was op tijd in huis en de bestelde producten voldeden aan de verwachting zijn zomaar wat factoren die van invloed zijn op het beeld dat iemand van jouw webshop heeft. Maar hoe krijg je deze klant nu terug in je webshop zodat er een nieuwe bestelling wordt geplaatst. Het blijkt niet altijd zo logisch en eenvoudig te zijn als je misschien zou kunnen denken.
Mijn tip: E-MAIL!
Er is een relatie met de klant ontstaan door een eerdere aankoop en dit betekent dat je e-mailmarketing kunt gaan toepassen. En e-mailmarketing heeft zoveel mogelijkheden waar je misschien nog niet eens over na had gedacht. Een paar tips op een rijtje:
Herinnering voor een herhalingsaankoop
Het ligt natuurlijk wel een beetje aan je branche, maar herhalingsaankopen kunnen je veel opleveren. Je kunt natuurlijk zelf bepalen wanneer je deze herinnering verstuurt en dit is ook een beetje afhankelijk van het product dat je verkoopt. Dit type mail is bijvoorbeeld ideaal als je voeding verkoopt, drogisterijartikelen en nog veel meer artikelen die binnen een bepaalde tijd logischerwijs opnieuw besteld moeten worden.
We missen je – mail
Deze mail kan iets algemener zijn dan de vorige die je echt herinnert aan het opnieuw bestellen van een bepaald product. Bij de ‘we missen je – mail’ laat je weten dat je hebt gemerkt dat iemand al een tijdje niet in de webshop is geweest en dat je dit dus hebt opgemerkt. Een slim extraatje is natuurlijk om direct een korting aan te bieden wanneer iemand een bestelling plaatst.
Vraag om een review
Plan je e-mails zo in dat je enkele dagen na het versturen van de bestelling een mail naar de klant gaat met de vraag om een review te schrijven. Je kunt algemene reviews laten schrijven of dit op productniveau doen. Binnen WooCommerce is dit eenvoudig te doen. Ook kun je een externe partij als Klantervaringen.nl, Kiyoh of Trustpilot inzetten voor je reviews. Vanuit deze externe systemen die je koppelt aan WooCommerce met een plug-in, wordt standaard na een aantal dagen een mail verstuurd.
Mail met extra aanbevelingen
Een beetje upselling kan natuurlijk nooit kwaad en precies daarvoor gebruik je de mail met aanbevelingen. In de mail verwijs je naar het bestelde artikel en geef je tegelijk aanbevelingen die hierbij passen. Ook als je nieuwe artikelen in je assortiment hebt, kun je deze als aanbeveling naar je klanten sturen.
Handige plug-ins
Een plug-in waarmee je veel van bovenstaande condities zelf kunt instellen is SIP Advanced Email Rules voor WooCommerce. Een andere plug-in die de moeite waard is om te bekijken is WooCommerce Custom Emails. Ook deze plug-in biedt veel meer mogelijkheden dan de basis e-mailmarketing die WooCommerce heeft.
Maar er zijn natuurlijk nog meer e-mails die je kunt versturen naar je klant om maar on-top-of-mind te blijven!
Garantiemail
Verkoop je artikelen waar garantie op zit? Dan zal je klant het vast waarderen als je een berichtje stuurt dat de garantie bijna verloopt. Zie het als de herinnering van je garage dat je auto weer gekeurd moet worden. Natuurlijk kun je in deze garantiemail direct een extraatje verkopen zoals een extra garantie op het product. Grote kans dat een klant zal besluiten om dit te doen als jij ‘m netjes vertelt dat de fabrieksgarantie bijna is verlopen.
Gebruik data in je mail
Staat er een zonnig weekend voor de deur? Is het bijna Koningsdag? Is de vakantie voorbij? Allemaal redenen om jouw klantenbestand te herinneren aan de producten die jij verkoopt. Het gebruik van data kan je mails persoonlijker en dus aantrekkelijker maken. Nu kan het natuurlijk heel goed dat je weinig data hebt van jouw klanten of dat deze data niet aan je mailprogramma is gekoppeld. Je kunt de mail dan algemener houden, maar nog altijd zijn er genoeg redenen om data in je mail te gebruiken. Sla jij van elke klant ook demografische data op, dan kun je de mails natuurlijk nog verder personaliseren.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.