Op het moment dat ik dit artikel schrijf is het 1 december 2017 en komt 2018 dus al echt in zicht. Niet alleen gebruik ik de maand december om terug te kijken op 2017 en te evalueren wat wel of niet goed ging, ook is het superinteressant om vooruit te kijken naar 2018. Een goede voorbereiding is het halve werk dus door nu alvast vooruit te kijken naar de WooCommerce Online Marketing Trends voor 2018 kun je alvast nadenken en een planning maken van jouw Online Marketing in 2018. Natuurlijk help ik je graag een handje en daarom verzamelde ik trends en tips die je wat mij betreft niet mag missen in 2018.

Nadenkertje

Ik vind het leuk om te beginnen met een nadenkertje, wat mij betreft vat dit alle Online Marketing werkzaamheden samen:

Stop trying to sell with Online Marketing, use Online Marketing to help your customers to buy!

Het doel van je Online Marketing is dus het helpen van bezoekers bij hun aankoop. Dit doe je door vertrouwen te winnen met je webshop en dit is dan ook een heel belangrijk aandachtspunt voor heel veel ondernemers. Natuurlijk moet je er eerst voor zorgen dat een bezoeker daadwerkelijk op jouw webshop belandt, maar als hij/zij hier eenmaal is, moet je er natuurlijk voor zorgen dat de aankoop of direct wordt gedaan of dat de bezoeker zich in elk geval inschrijft voor de nieuwsbrief of zich abonneert op één van je social media kanalen.

Wil jij in 2018 je WooCommerce webshop echt een boost geven? Dan gaat dit artikel jou daar zeker bij helpen!

Inhoud:

 

Vertrouwen opbouwen

Stel jezelf eens de vraag: Waarom zou een bezoeker iets kopen in mijn webshop en niet in die van mijn concurrent? Bied ik een onderscheidend voordeel waarom iemand een aankoop bij mij doet of is elke verkoop ‘toeval’. Aangezien het aanbod van webshops zo enorm groot is, is het belangrijk om te zorgen voor een webshop die vertrouwen uitstraalt. Standaard is WooCommerce een oplossing waarmee je met een gerust hart online kunt verkopen. Het hele proces zit prima in elkaar en van het presenteren van je aanbod tot het bevestigen van de bestelling kun je met je WooCommerce webshop een goede indruk achterlaten bij de klant.

Maar vertrouwen kun je op meer manieren krijgen en ik noem een aantal mogelijkheden:

  • Klantreviews: deze vind ik erg belangrijk, de social proof van jouw webshop heeft veel waarde. Niet alleen voor bezoekers, maar ook voor Google is dit een belangrijke factor. Je kunt zelf een reviewsysteem gebruiken, maar ook een extern systeem inzetten voor klantreviews. Beide systemen hebben voor- en nadelen en in een volgende blogpost zal ik hier nog verder in duiken.
  • Persoonlijk: door je webshop persoonlijk te maken, kun je veel vertrouwen winnen. Ik ga er maar even vanuit dat je geen Coolblue of bol.com bent, maar een kleinere webshop. Juist dan is het heel leuk om jezelf te laten zien of je team en zo de webshop echt dat persoonlijke tintje te geven. Gebruik hiervoor in elk geval de Over ons (of Over mij) pagina, maar ook via social media kun je dit heel goed toepassen.
  • Verklein de risico’s voor klanten: zeker bij een 1e aankoop zal een bezoeker bewust of onbewust weten dat hij een risico neemt. Je bestelt een artikel in een onbekende webshop, maakt geld over en moet maar hopen dat het artikel ook bij je arriveert. Door twijfels weg te nemen tijdens het aankoopproces kun je dit risico verkleinen. Vermeld hier bijvoorbeeld dat een artikel kosteloos geretourneerd kan worden of dat verzending gratis is. Dergelijke signalen geven de klant een gevoel van vertrouwen dat heel belangrijk is.
  • Verstrek voldoende informatie: naast productinformatie kun je hierbij denken aan Algemene Voorwaarden, betaalinformatie, verzendinformatie, retourbeleid, maar ook een uitgebreide klantenservice waarin allerlei vragen al worden beantwoord kan vertrouwen uitstralen naar je bezoeker
  • Veiligheid: op dit punt kom ik ook later nog terug, maar veiligheid is ook heel belangrijk voor een webshop. Tegenwoordig zie je natuurlijk steeds meer het groene slotje in de adresbalk van de browser. Heeft jouw webshop dit nog niet? Dan zou ik dit hoog op de prioriteitenlijst van 2018 zetten!

google seo

Google is je beste vriend

Misschien ben je dit niet met me eens, want natuurlijk is Google ook een zeer dominante speler op zoekvlak. Maar tegelijk biedt Google je zo ontzettend veel tools gratis aan dat ik niet anders kan dan te zeggen dat Google mijn beste vriend is als ik kijk naar Online Marketing voor je WooCommerce webshop.

Zomaar wat tools die Google je biedt die handig zijn om je WooCommerce webshop te optimaliseren:

  • Google Analytics: meten = weten, nog zo’n dooddoener die voor Online Marketing zeker waar is. Door goed te meten wat er gebeurt in je webshop kun je veel beter beslissingen nemen. En Google Analytics helpt je daar enorm mee. Heb jij al E-commerce tracking voor WooCommerce ingeschakeld? Wat mij betreft onmisbaar voor elke webshop zodat je inzicht krijgt waar je bestellingen vandaan komen. Maar ook meet je met Google Analytics het aantal bezoekers, bounce percentage, bezochte pagina’s en nog veel meer…
  • Google Mijn Bedrijf: momenteel is Google deze gratis tool enorm aan het uitbouwen met nieuwe functies die je helpen bij je Online Marketing, zeker als dit lokaal georiënteerd is.
  • Google Search Console: geeft je nog meer informatie over de vindbaarheid van je webshop. Eerder heette deze tools Google Webmaster Tools en zoals deze naam ook aangeeft, vind je hier handige tools voor webmasters. Je kunt hier bijvoorbeeld je XML sitemap indienen en kijken hoeveel pagina’s er zijn geïndexeerd van je webshop.

Content

Het schrijven van goede content voor je webshop vind ik in steeds belangrijker. Het doel is dan niet zoveel mogelijk content, maar echt waardevolle content die je webshop tot een autoriteit maakt. In je webshop zijn productpagina’s een belangrijke plek voor content. Belangrijk is daarbij dat je niet letterlijk de productinformatie van de fabrikant overneemt, maar in je eigen woorden het product omschrijft. Dit geldt ook voor foto’s en eventuele video’s. Unieke content die door jezelf is gemaakt, heeft de meeste waarde. Naast productpagina’s zie je dat veel webshops een blog hebben. Soms is dit blog op hetzelfde domein, soms wordt een ander domein gebruikt. Bloggen is in elk geval heel belangrijk. Productinformatie is meestal veel statischer, maar via je blog kun je toch steeds nieuwe content produceren, uiteraard met interne links naar je productpagina’s. Naast productpagina’s en het blog vind ik ook landingspagina’s van belang. Landingspagina’s zijn pagina’s met een zeer sterke focus op een zoekterm waarop je gevonden wilt worden. Op een landingspagina ga je echt de diepte in, meer dan op de productpagina of in een blogartikel. Natuurlijk zijn landingspagina’s ook ideaal voor je AdWords en Social Media campagnes, maar ook voor je online vindbaarheid voegen ze veel waarde toe.

Bovenstaand noem ik 3 belangrijke vormen van content voor je blog: productinformatie, blogartikelen en landingspagina’s. Om goed in te plannen wanneer je welke content produceert is een content planner van belang. Voor al mijn Online Marketing trajecten maak ik een aparte content planner voor 2018 waarin ik vooraf al kan bepalen wanneer bepaalde content zal verschijnen. Een content planning geeft je rust en duidelijkheid en maakt het produceren van goede content daardoor veel eenvoudiger.

webshop-veiligheid-techniek

Techniek en veiligheid

De techniek en veiligheid van je WooCommerce webshop zijn ook in 2018 weer van groot belang. WooCommerce en WordPress zijn natuurlijk open source systemen die gevoelig zijn voor aanvallen. Wanneer je Wordfence installeert, kun je zien hoe vaak er vanaf exotische bestemmingen wordt geprobeerd in te loggen en ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een webshop werd aangevallen. Het up-to-date houden van je installatie is dan ook van groot belang, maar dat is niet alles:

  • Pagespeedoptimalisatie: de laadtijd van je webshop is van belang voor Google, maar zeker ook voor bezoekers. Niemand houdt ervan lang te moeten wachten op een volgende pagina en je kunt echt zorgen voor snellere paginasnelheden door hier aandacht aan te besteden. Google Pagespeed Insights helpt je geweldig en enkele plug-ins waarmee ik prettig werk zijn Autoptimize, WP Supercache en Hummingbird.
  • Veiligheid: een SSL-certificaat mag niet ontbreken in je WooCommerce webshop. Door het installeren van een SSL-certificaat geef je de webshop een groen slotje in de adresbalk en dit geeft bezoekers een vertrouwd gevoel. Elke webshop die gegevens aan een klant vraagt in te vullen dient te beschikken over een SSL-certificaat.
  • AMP Pagina’s: ik verwacht in 2018 veel van AMP pagina’s, ook wel Accelerated Mobile Pages. Deze pagina’s bevatten alleen het hoognodige van een webshop zonder styling. Dit maakt de pagina’s supersnel en zeer geschikt voor mobiel. Er zijn zelfs al webshops die hebben aangekondigd hun gehele mobiele webshop te gaan maken volgens AMP-eisen. Deze ontwikkeling is er zeker één om in de gaten te houden!
  • Responsive webshops: zijn er nog webshops die niet responsive zijn? Ja, die zijn er zeker. Toch is elke enigszins actieve webshop op z’n minst bezig met een responsive webshop. WordPress is van nature keurig responsive en de meeste thema’s zijn dit ook. Toch blijft het belangrijk te testen of je webshop op mobiel goed presteert. Meet bijvoorbeeld via Google Analytics eens hoeveel bezoekers je hebt op mobiel en desktop. Grote kans dat het aandeel mobiele bezoekers al groter is dan desktop bezoekers. Weet je dan wel zeker dat die mobiele bezoeker ook eenvoudig kan bestellen? Het aandeel van mobiel bezoek zal de komende jaren alleen nog maar verder toenemen en investeren in je responsive webshop is dus de moeite waard.
  • Teveel plug-ins: ik heb geen exacte aantallen van hoeveel plug-ins je maximaal mag installeren, maar wees hierin zeker kritisch. Voeg niet ongelimiteerd nieuwe plug-ins toe, want je moet je wel realiseren dat elke plug-in weer eigen javascrips, css en andere bestanden meeneemt die allemaal moeten worden geladen. Juist ja, niet best voor de pagespeed. Ik weet dat je je oneindig kunt uitleven met plug-ins, maar toch raad ik je aan om goed te kijken wat van elke plug-in het nut is voor jou.
  • Featured snippets: dit zijn de stukjes tekst die Google soms boven de zoekresultaten laat zien. Meestal is het een antwoord op een vraag. Door een landingspagina te wijden aan een onderwerp en daarin ook een vraag te beantwoorden, vergroot je de kans dat jouw webshop in een featured snippet verschijnt.

Omnichannel

Omnichannel heeft als uitgangspunt dat je de consument via verschillende kanalen bedient waarbij deze kanalen elkaar sterk aanvullen. Bij een omnichannel strategie kijk je welke marketingkanalen jouw doelgroep gebruikt en zorg je ervoor dat je via deze kanalen de consument bereikt. Hierbij houd je natuurlijk ook de fase van het aankoopproces in de gaten om zo content op maat te kunnen leveren aan je potentiële klant. Ontdek meer over Omnichannel Marketing op dit blog.

Nieuwe feestdagen

Ik weet niet of dit een gevolg is van het toenemende aantal webshops, maar het aantal feestdagen lijkt ook steeds toe te nemen. Kort geleden hadden we Singles Day, Black Friday en Cyber Monday, allemaal nieuwe feestdagen waar webshops flink op inhaakten. In je content kalender kun je deze nieuwe feestdagen natuurlijk opnemen zodat je ruim van tevoren weet welke feestdagen eraan komen en je Online Marketing hierop afgestemd kan worden. Er zijn websites die elke dag van het jaar een thema geven, mijn favoriet hiervoor is Days of the Year. De informatie op deze website kun je gebruiken voor ludieke acties in jouw webshop. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een dag van het jaar aan gewijd, dus roep gewoon zelf ook een nieuwe feestdag in het leven voor jouw webshop!

Vergeet ook zeker niet de bijzondere dagen en periodes die eigenlijk geen feestdag zijn, maar wel zo gebruikt kunnen worden. Wintersale, herfstkorting, zomerdeals, lentekoopjes…

WooCommerce Online Marketing Trends voor 2018

Aankoopproces optimaliseren

Conversieoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van Online Marketing waar ik graag tijd en energie in steek. Er is vrijwel geen webshop die op dit punt alles goed doet en door logisch na te denken en veel te testen kun je ook voor jouw webshop vast wel optimalisaties bedenken.

Enkele factoren die je helpen bij het optimaliseren van het aankoopproces in jouw WooCommerce webshop:

  • Goede productafbeeldingen en eventueel videomateriaal
  • Goede productinformatie
  • Wat doe je met verzendkosten? Is het niet slimmer om je producten iets duurder te maken en dan gratis verzending aan te bieden? Verzendkosten kunnen echt een afhaker zijn voor online aankopen.
  • Maak aparte pagina’s voor aanbiedingen, bestsellers etc. Mensen houden ervan aanbevelingen te krijgen, dus zorg ook dat men daar niet naar hoeft te zoeken in jouw webshop.
  • Laat contactinformatie duidelijk zien, livechat is ook een functie die ik in steeds meer webshops tegenkom en ik zelf als prettig ervaar
  • Verminder keuzestress, oftewel zo min mogelijk afleiding tijdens de aankoop, maar juist wel bevestiging dat de klant een goede keuze maakt, bijv. door gratis verzending, duidelijk retourbeleid etc.
  • Goede zoekfunctionaliteit
  • Bied je veel opties? Zorg dan voor een goed keuzefilter zodat de klant snel kan vinden welk product bij hem/haar past.
  • Veiligheid en techniek, zoals hierboven ook al beschreven
  • Duidelijke Call To Actions: de klant die moet zoeken naar de button om te bestellen zal veel sneller afhaken. Het hele bestelproces dient juist duidelijk en logisch te verlopen zodat een klant snel het winkelwagentje heeft afgerekend.

Er zijn nog veel meer factoren die je kunnen helpen bij optimalisatie van het aankoopproces, maar het onderzoeken daarvan is vaak maatwerk, eventueel samen met A/B testen. Als WooCommerce coach kan ik je uiteraard ondersteunen wanneer je zoekt naar manieren om jouw WooCommerce webshop te optimaliseren.

productvideo woocommerce

Video

Snellere websites en de toename van smartphones met goede camera maken het mogelijk om ook video steeds meer in te zetten in je webshop. Je kunt via een video bijvoorbeeld perfect het gebruik demonstreren, hoe iets in elkaar wordt gezet of gewoon een video van hoe iets eruit ziet. Productvideo’s worden erg goed bekeken en de kans dat een bezoeker die een productvideo heeft bekeken ook daadwerkelijk een aankoop doet is groter. Begin daarom met video’s van jouw meest populaire producten. Je kunt ook meerdere producten uit dezelfde categorie in 1x laten zien. Of als je kleding verkoopt kun je in een video laten zien hoe je een bepaald kledingstuk kunt combineren. Voor vrijwel elk product is wel een idee te bedenken om het middels video aan bezoekers te vertonen.

Nog een ander voordeel van video is natuurlijk dat je alle video’s samen in je YouTube kanaal kunt plaatsen. Dit wordt zo een extra ingang naar jouw webshop met veel handige video’s. En natuurlijk zijn de video’s ook nog te gebruiken voor Facebook of Instagram dus kortom… waar wacht je nog op? Streaming video zullen we in 2018 ook nog veel meer gaan zien, ook dit is een trend om goed in de gaten te houden, zowel te gebruiken op Facebook als op YouTube.

Met één van de onderstaande plug-ins kun je video’s in je productpagina integreren:

 

Conclusie

Bovenstaand vind je een aantal WooCommerce Online Marketing Trends voor 2018. Deze trends zijn natuurlijk al in 2017 gestart, maar zullen in 2018 nog belangrijker worden om toe te passen en als webshop online een verschil te kunnen maken.

 

Geef een reactie