Wil jij ook how-to content gebruiken in je webshop? Helemaal geen slechte keus, want how-to’s beantwoorden is voor een groot deel van je bezoekers interessant. Vaak wordt met content vooral gericht op het trekken van nieuwe bezoekers, maar door goede how-to’s te maken, kun je juist loyale klanten creëren die ook terugkeren naar jouw webshop.
How-to content richt zich op mensen die twijfelen of ze jouw product gaan kopen, maar ook op mensen die het zojuist hebben aangeschaft en nu precies willen weten wat ze er mee kunnen. Je kunt natuurlijk als Philips een hele community opbouwen rond de Airfryer, maar ook kleinschalig is deze vorm van content supergeschikt.
Wat is how-to content?
Zoals de naam al aangeeft leg je in how-to content uit hoe een product gebruikt moet worden. Je kunt het op allerlei manieren gebruiken, bijvoorbeeld voor het beantwoorden van veelgestelde vragen, maar ook om antwoord te geven op een vraag als: “Ontdek hier hoe jij dit product optimaal gebruikt om [beschrijf het resultaat] te behalen.” Enkele concrete voorbeelden zijn:
- Hoe reinig ik mijn koffiemachine?
- Hoe verwijder ik vlekken uit mijn tapijt?
- Hoe draag ik deze sjaal?
- Hoe installeer ik deze software?
Er zijn verschillende redenen om how-to content te creëren:
- beantwoord veelgestelde vragen van bezoekers en klanten
- beantwoord vragen die mensen kunnen hebben voorafgaand aan het kopen van jouw product
- beantwoord vragen die mensen hebben tussen 2 aankopen in
- creëer naamsbekendheid
In welke vormen kun je how-to content maken?
- product reviews
- koopgidsen
- productvergelijkingen
- productinstructies, zoals wasinstructies
- installatiehandleidingen
- probleemoplossingen
- inspiratie over het gebruik van jouw product
- vaardigheden
Natuurlijk kun je geschreven content gebruiken voor je how-to’s, maar ik heb gemerkt dat vooral video hiervoor een zeer geschikt middel is. Aan de slag dus met je camera om handige filmpjes te maken die uitleggen hoe jouw producten werken. Je kunt je filmpjes overal gebruiken: bijv. op je website, op Facebook, Instagram, Pinterest en uiteraard op YouTube.
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.