Wat is een meta description? De meta description bevat de 2 krachtigste regels in de e-commerce wereld om het verkeer naar je webshop te verhogen

Denk bij jezelf maar eens in: Wat doet iemand die een product wil kopen? Hij of zij begint met zoeken op Google. En als ze dat doen, toont Google een pagina met 10 resultaten.

Dat wil zeggen, 10 winkels die hetzelfde willen als jij: klanten die op hun zoekresultaat klikken, zodat ze een betere kans hebben op een conversie.

Een belangrijke vraag is dan ook: Hoe kun je ze voor jouw webshop laten kiezen?

Het antwoord: Door de twee krachtigste regels op de Google resultaatpagina te optimaliseren om bezoekers en potentiële klanten te bereiken: de meta description.

  • Wat is de meta description?
  • Waarom is de meta description zo belangrijk?
  • Hoe kun je deze optimaliseren om meer klikken naar je webshop te krijgen?

Maak je geen zorgen! We gaan dat en nog veel meer uitleggen in dit artikel.

Wat is een meta description?

Je vraagt je misschien na het lezen van bovenstaande info wat een meta description is en wat is de invloed ervan op de organische positionering van je webshop. Een meta description is een stukje HTML code dat de inhoud van je website beschrijft en dat net onder de paginatitel op de resultatenpagina verschijnt.

Paginatitels en meta descriptions vormen samen met de URL een zogenaamde snippet. Hieronder zie je één van onze snippets in Google:

meta-description-snippet-google

De paginatitel en meta description vind je ook terug in de HTML broncode van je website.

Zoals al eerder gezegd, heeft de meta description geen directe invloed op de positie van een website in Google. Maar de meta description heeft wel invloed op de CTR (Click Through Rate, het doorklikpercentage op een website in Google). Dit is een factor die door de zoekmachine zeer wordt gewaardeerd bij het positioneren van je site.

We kunnen dus zeggen dat een goede metabeschrijving je helpt om de aandacht van de bezoekers te trekken en daardoor klikken te genereren vanuit Google.

Met dit in het achterhoofd leggen we uit wat de beste trucs zijn als het gaat om het schrijven van onweerstaanbare meta descriptions.

Hoe schrijf je een goede meta description die verkeer naar je website stuurt?

Een meta description kan maximaal 160 tekens (ongeveer twee regels) bevatten. In die ruimte moet je een beschrijving geven die:

  • je belangrijke trefwoord bevat: zodat de paginatitel wordt versterkt (deze zijn vaak vetgedrukt om visueel op te vallen).
  • aantrekkelijk en overtuigend is: zo kan het bezoekers aanmoedigen om op de link te klikken.

Je moet dus een overtuigende tekst schrijven die bezoekers aanmoedigt om een actie uit te voeren (klik op je link). Als bonus vindt Google dat ook nog eens prettig. Inderdaad, er komt een stukje copywriting kijken bij meta descriptions maken. Copywriting gaat over het gebruik van woorden om mensen een specifieke actie te laten uitvoeren. En dat is precies wat we willen met een goede meta description.

Aandachtspunten bij het schrijven van een optimale meta description

1. Gebruik je belangrijke zoekterm
Hoewel het niet van invloed is op de positionering, is het wel aan te raden om deze zoekterm of een variant ervan op te nemen. Wanneer het trefwoord hetzelfde is als het trefwoord dat een gebruiker in Google typt, verschijnt het vaak zelfs vetgedrukt in je meta description, zodat het nog meer opvalt.

2. Wees voorzichtig met de lengte
Controleer het aantal karakters. Als je er te veel gebruikt, breekt Google je tekst af en dit ziet er vaak slordig uit. Er zijn erg veel voorbeelden van meta descriptions waarbij je duidelijk ziet dat er onvoldoende aandacht aan is besteed.

3. Het doel is om de aandacht van klanten te trekken.
Haal het meeste uit elk woord om klanten op jouw link te laten klikken. Bespreek bijv. heel kort de voordelen van het gebruik van jouw aanbod of product.

4. Een Call-to-Action toevoegen
Vertel je klanten wat je wilt dat ze doen als ze je link zien en gebruik hiervoor korte actiezinnen als:

  • Klik nu
  • Bestel nu.
  • Gebruik deze korting.
  • Vul dit formulier in voor meer informatie.

Deze CTA’s (Calls to Action) zijn efficiënter als je ze aan het einde van de meta description plaatst.

5. Gebruik emojis en structured data
Visuele elementen helpen je meta description zich te onderscheiden van de rest. Om dat te doen, kun je twee middelen gebruiken:

  • Emoji’s: Dit zijn symbolen die je helpen de boodschap te benadrukken om de aandacht van mogelijke klanten te trekken. Wees voorzichtig, Google kan ze niet allemaal zien (het groene vinkje is meestal wel zichtbaar ✅).
  • Structured data: extra informatie zoals de review van een website of product. Als gebruikers zien dat een pagina goed gewaardeerd wordt, is de kans groter dat ze klikken op jouw link.

Beslist.nl is bijvoorbeeld een partij die veel gebruik maakt van dit groene vinkje in meta descriptions en daarmee erg opvalt in Google. Ook maakt Beslist.nl gebruik van een duidelijke Call-to-Action, zie onderstaand voorbeeld:

emoji in meta description

6. Vul altijd de meta description handmatig in
Als je de meta description niet opneemt, zullen zoekmachines standaard een willekeurig stuk tekst van je website tonen, wat meestal minder effect heeft op de CTR. Verspil de kans dus niet om je te onderscheiden van concurrenten in Google en schrijf een goede meta description zodat bezoekers op jouw link klikken.

Hulpmiddelen die het schrijven van meta tags vergemakkelijken

De meta description moet de inhoud van een pagina, product of bericht duidelijk en beknopt samenvatten en moet bovendien de klik aanmoedigen. En dat alles in 160 tekens. Best een uitdaging…

De Google SERP Simulator van Technical SEO helpt je bij het schrijven van een aantrekkelijke snippet. Je kunt hier eerst in testen hoe een snippet eruit komt te zien en als het resultaat naar wens is, kun je de gegevens in je webshop implementeren. Verderop in dit bericht lees je overigens ook nog enkele specifieke tips bij het gebruik van Yoast SEO en WooCommerce.

Nog wat voorbeelden van meta descriptions van webshops

  • Zoekopdracht: Vaatwasser
  • Resultaat van Bol.com bevat sterreviews, voordelen van online bestellen bij bol.com en een duidelijke Call-to-Action. Het woord vaatwasser wordt door Google vetgedrukt getoond omdat het zo relevant is.
meta description verbeteren
  • Zoekopdracht: jurk
  • Resultaat van bonprix met leuke emoji’s, Call-to-Action en ook een goede passende paginatitel.
  • Zoekopdracht: cursus fotografie
  • Resultaat: DeRooijFotografie met goede sterreviews, maar zowel paginatitel als meta description zijn te lang en daardoor valt een deel tekst weg.

De meta description is vooral belangrijk wanneer je een webshop hebt, omdat juist de mensen die zoeken naar transactionele trefwoorden voor jou interessant zijn. Transactionele trefwoorden omvatten de koopintentie van de gebruiker. Er is een heel verschil als iemand bijvoorbeeld alleen zoekt naar “iPhone X” of veel specifieker naar “iPhone X prijs” zoekt. Dit laatste betekent dat hij of zij op zoek is naar informatie over de aankoop van de telefoon tegen de best mogelijke prijs. Als je op deze zoekopdracht goed scoort, kun je de meta description daarvoor optimaliseren zodat je de aandacht van een bezoeker trekt en ze klikken op jouw link in Google.

Waar je de meta description aan je webshop kunt toevoegen

Als WooCommerce gebruiker kun je een plug-in gebruiken om meta descriptions aan je productpagina’s toe te voegen. De meest gebruikte plug-in hiervoor is Yoast SEO. Deze plug-in maakt het toevoegen van meta descriptions erg eenvoudig en laat bovendien direct een preview zien van je snippet in Google.

  • Zorg dat de plug-in Yoast SEO is geïnstalleerd in je webshop.
  • Maak een nieuw product aan of ga naar een product waarvan je de meta description wilt wijzigen.
  • Scroll naar het kopje Yoast SEO en je ziet direct een snippet voorvertoning.
  • Je kunt een focus keyphrase invullen, bijvoorbeeld de naam van het product om hiervoor te optimaliseren
  • Klik op Snippet bewerken. Nu kun je zowel de paginatitel als de meta description aanpassen. Sommige snippet variabelen worden standaard al door Yoast SEO ingevuld, maar je kunt deze gerust vervangen door je eigen tekst.
  • Het Yoast verkeerslicht geeft je een indicatie of je titel en meta description goed passen bij je focus keyphrase.
  • Je kunt zelfs bekijken hoe je snippet eruit ziet op mobiel en op desktop, maar je kunt geen aparte snippet invoeren.
meta descriptions met yoast seo invullen

Ben je klaar om de beste meta descriptions te schrijven?

Met goede meta descriptions haal je nog meer uit je webshop in de beste winkelstraat van de digitale wereld: Google.

Profiteer van deze mogelijkheid om je meer mogelijke klanten naar je webshop te trekken, want zoals je weet, hoe meer verkeer, hoe groter de mogelijkheid om je verkoop te verhogen.

Meer WooCommerce SEO tips

Op deze website en via de WooCommerceAcademy deel ik met jou de beste WooCommerce SEO tips. Lees bijvoorbeeld ook het artikel over WooCommerce SEO optimalisatie of meld je aan voor mijn gratis 7-daagse mailserie over WooCommerce SEO. Voor de beste WooCommerce SEO tips ben je hier in elk geval op de juiste plek.