Afgelopen week was ik druk met het opzetten van een nieuw blog: HoeVerkoopIkOnline.nl. Sinds enige tijd zijn we bij INNONET naast osCommerce en Magento ook actief met WooCommerce en aangezien ik graag schrijf was een blog over dit onderwerp eigenlijk een logische keuze. Maar het was ook het moment om eens na te denken over het aantal weblogs dat ik nu al heb, want is dat eigenlijk nog wel bij te houden?

Sinds de komst van WordPress is het opzetten van een website heel snel voor elkaar. Inmiddels heb ik al zoveel WordPress sites opgezet dat ik precies weet welke plug-ins ik als eerste wil installeren op elke nieuwe site. En als ik extra functies wil voor een blog, weet ik de geschikte plug-ins meestal ook snel te vinden. Ben ik enthousiast over een onderwerp, dan vind ik het super om daarover te schrijven, zowel over zakelijke onderwerpen als privé. Gelukkig hebben de blogs vaak wel succes, zodat er ook genoeg motivatie is om door te zetten, maar tegelijk is er de drang voor nóg een blog en nóg een blog. Tot ik straks omkom in de blogs en nergens anders meer tijd voor heb. En dat is dan natuurlijk ook weer niet de bedoeling…

[15-04-2019] Update: we hebben inmiddels zoveel mogelijk websites, waaronder HoeVerkoopIkOnline samengevoegd op dit blog, wat zeker vanuit het oogpunt van efficiency veel beter werkt!

Structuur met bloggen

Concrete actiepunten, die heb ik nodig en daarom heb ik afgelopen weken nagedacht hoe ik e.e.a. beter kon structureren. Allereerst heb ik een systeem geïnstalleerd waarmee ik al mijn WordPress blogs via 1 centrale locatie kan beheren. Ik hoef hier maar 1x in te loggen en ik kan alle updates aan mijn sites installeren zonder elke site afzonderlijk te bezoeken. Ook back-ups regel ik vanuit deze administratie en dit systeem levert me dan ook direct tijdwinst op. Daarna ben ik al mijn blogs op een rijtje gaan zetten in een Excel document met een weekplanning. Per dag kijk ik op welke site ik een berichtje wil plaatsen. Op sommige blogs wil ik 1x per week iets schrijven, maar op sommige wil ik wel dagelijks iets schrijven. Het is handig om dit allemaal in 1 overzicht naast mijn laptop te hebben liggen, zodat ik precies weet wat ik die dag mag schrijven.

Maar dit is nog altijd niet genoeg structuur. Ik wil nog meer op papier zetten over de werkwijze van mijn blogs. Dus heb ik ook een social media plan gemaakt voor de blogs. Nu is het nog veel te vaak het geval dat ik wel iets schrijf, maar dit niet wereldkundig maak. En dan laat ik het dus veel te veel aan het toeval over of dingen worden gelezen. Dit kan en moet beter. In mijn social media plan staat per site vermeld welke social media ik actief gebruik. En dus hoef ik alleen maar even in dit plan te kijken als ik een blog heb geschreven om te weten hoe ik bekendheid geef aan mijn blog. Yes, het begint er op te lijken en ik word echt blij van al deze lijstjes.

Dan is er nog het probleem van de onderwerpen. Want tot nu toe is het meestal zo dat ik ergens inspiratie op doe en daar dan over schrijf op het passende blog. Maar dat kan niet meer in mijn nieuwe gestructureerde werkwijze. Dus is het tijd om een ouderwets papieren notitieboek aan te schaffen en dit te gebruiken voor alle ideeën. Na een week ben ik hier al enthousiast over. Als ik iets tegenkom wat me de moeite waard lijkt om over te schrijven zet ik het gewoon in mijn notitieboekje. Het notitieboekje kan natuurlijk ook op mijn iPhone, maar in dit geval vind ik het prettig om gewoon te schrijven. En wat blijkt, soms vind ik een idee na een paar dagen helemaal niet meer zo briljant om over te schrijven. Het is gelijk een filter van mijn ideeën en gedachtes, bijkomend voordeel dus! Heerlijk!

Tenslotte introduceer ik voor mezelf de 2 weken wachttijd. Als ik een nieuw blog wil beginnen, moet ik dit van mezelf opschrijven in mijn notitieboekje en als ik het dan na 2 weken nog steeds zo goed vind, mag ik er pas serieus over nadenken. Ook dit is een heerlijk filter voor ideeën wat voor rust zorgt. Natuurlijk hierbij wel een kleine maar, want als ik met mijn website MamaLoom.nl 2 weken had gewacht, had ik heel wat omzet misgelopen en ik ben dan ook blij dat ik soms nog wel eigenwijs ben en gewoon lekker direct actie onderneem.

Automatiseren en vastleggen werkt echt!

Mijn conclusie na een week gewerkt te hebben op bovenstaande manier is dat het werkt. Mijn blogs worden netjes gevuld en krijgen de verdiende aandacht. Mijn social media plan heeft zich al snel uitgebreid naar onder andere een Google Analytics plan en een Google Adsense plan. Met behulp van de lijstjes weet ik precies welke gegevens ik wil bijhouden en op basis daarvan kan ik concrete acties ondernemen. Het klinkt voor mij te mooi om waar te zijn en dat zorgt er ook voor dat ik zeker op deze manier verder zal werken als het gaat om mijn blogs en eigen websites en webshops.

Consistentie

Door de jaren heen heb ik ontdekt dat bloggen echt werkt. Zowel voor mijn eigen websites als voor klanten merk ik dat content via een blog succesvol is. Belangrijk is echter wel: CONSISTENTIE! Zorg dus dat je stug doorgaat met bloggen ook al levert dat de eerste tijd nog niets op. Je zult merken dat er een kantelpunt komt en ook jouw webshop meer gratis bezoekers gaat aantrekken.

Help ik blog, yes ik blog

Wil jij ook een stap verder met je blog en wil je daarover met mij brainstormen? Of misschien wil je wel starten met een blog en wil je met mij nadenken over de invulling daarvan? Hoe dan ook, ik vind het leuk wat van je te horen en denk graag met je mee! Neem dus even contact met me op!

Geef een reactie