Wie een website beter vindbaar wil maken in Google zal moeten weten hoe een potentiële klant zoekt. Een zoektermonderzoek geeft je dit inzicht. Dit is voor mij altijd de basis van een SEO-traject, met dit onderzoek ontdek je namelijk welke zoekwoorden jouw ideale klant gebruikt in Google. In dit bericht vertel ik je graag meer over het zoektermonderzoek, zoekvolumes en het Google algoritme. Snel verder lezen dus…

Het uitvoeren van een zoektermonderzoek klinkt misschien als een makkie, maar de praktijk blijkt anders. Het vereist echt dat je goed nadenkt over hoe jouw potentiële klant in Google zoekt. Het doel van Google is primair om het best passende resultaat bij een zoekopdracht te vertonen. Hiervoor gebruikt Google een algoritme en hier worden continu verbeteringen in doorgevoerd.

zoektermonderzoek woocommerce seo

Hoe zoek jij in Google?

Natuurlijk houdt Google het zoekgedrag van jou en alle anderen in de gaten en weet ‘ie precies wat jij doet als je op een resultaat in Google hebt geklikt. Als je bijvoorbeeld snel weer van de pagina weggaat en op een ander zoekresultaat klikt, is dat voor Google een teken dat jouw website niet het beste resultaat gaf. Met deze kennis wordt het algoritme steeds verder verbeterd en krijg jij steeds betere resultaten te zien als je iets zoekt.

Starten met zoektermonderzoek

Bij een zoektermonderzoek begin je met een lege Google spreadsheet of Excel bestand. Maak hierin enkele kolommen waarbij je in de 1e kolom alle zoekwoorden zet waar je aan denkt. Stel dat we een website gaan optimaliseren voor iPhone hoesjes. Dan zet je in deze eerste kolom woorden als iPhone hoesje, iPhone case en Apple hoesje. In de kolommen ernaast kun je aanvullende woorden gaan plaatsen, bijvoorbeeld bijvoeglijke voornaamwoorden als mooiste, leukste, beste of goedkope. Vervolgens kun je nog een kolom met plaatsnamen toevoegen waar je graag gevonden wilt worden.

Je begint dus met je eigen logica, maar het is belangrijk te bedenken of jouw klant op dezelfde manier zoekt. We gaan dus meerdere bronnen gebruiken om de kolommen steeds verder uit te breiden.

Onderstaande bronnen voor zoektermonderzoek kun je gebruiken

  • Google suggesties: als je een zoekopdracht in Google typt, krijg je direct een aantal suggesties te zien. Dat gebeurt niet voor niets, er wordt blijkbaar gezocht naar deze woorden. Als ik bijvoorbeeld in Google het woord iphone hoesje typ zie ik direct allerlei suggesties. Deze woorden worden blijkbaar veel gebruikt en het is slim om deze ook op mijn website te gaan gebruiken.
zoektermonderzoek google suggesties

Maar er zijn nog veel meer bronnen die je kunt gebruiken:

  • SE Ranking: mijn favoriete SEO software SE Ranking is de eerste bron voor zoektermonderzoek. Met behulp van de Keyword Research tool voer je een zoekwoord in voor analyse en krijg je de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord, het maandelijkse zoekvolume en de kosten per klik. Vooral handig is de lijst met vergelijkbare, gerelateerde en weinig gezochte zoekwoorden. Bovendien krijg je een lijst met best presterende pagina’s in organische en betaalde zoekopdrachten voor het geanalyseerde zoekwoord.
  • Zoekwoord.nl: deze website is een pareltje als je op zoek bent naar zoekwoorden, helaas is de database inmiddels wel verouderd. Je vult een zoekwoord in en de tool geeft je tot 250 suggesties. Hier zitten zeker bruikbare zoektermen tussen. Extra handig, je ziet ook direct wat het zoekvolume is, oftewel hoe vaak er maandelijks wordt gezocht per zoekopdracht.
  • Google Search Console: deze tool is onmisbaar voor webmasters en laat zien met welke zoekopdrachten mensen daadwerkelijk al op jouw site zijn uitgekomen. Het kan heel goed gebeuren dat hier zoekwoorden tussen staan die je zelf niet direct had bedacht.
  • Luister naar je klant: welke woorden gebruikt jouw klant als hij contact met je heeft? Noteer deze woorden en gebruik ze ook voor je zoektermonderzoek.
  • Kijk naar je concurrent: onderzoek strategische plekken op de website van je concurrent zoals paginatitels, menu-items en kopjes en tussenkopjes.

Nu je een uitgebreide lijst met potentiële zoekopdrachten hebt samengesteld, ga je naar MergeWords. Op deze site ga je van alle zoekopdrachten combinaties maken. Kopieer en plak elke kolom in een kolom op MergeWords. Het bestand dat je hieruit genereert kun je downloaden en opslaan op je computer.

Ga nu naar Google Ads. Als je geen account hebt, kun je dit gratis aanmaken. We gaan namelijk niet adverteren in Google Ads, maar zoekvolumes ophalen. Ga in Google Ads naar Tools en Instellingen > Zoekwoordplanner. Klik hier op Zoekvolume en Prognoses bekijken. Plak hier jouw volledige lijst met zoekopdrachten en Google laat je zien wat de bijbehorende zoekvolumes zijn (inschattingen).

Met de lijst die je nu hebt ontvangen kun je aan de slag om te ontdekken welke zoekopdrachten voor jou interessant zijn. Zitten hier zoekwoorden tussen die je niet had verwacht? Dat zou goed kunnen, want door het zoektermonderzoek is de kans groot dat je woorden ontdekt die je zelf eigenlijk nooit zo gebruikte.

Om te beginnen kun je rond de 10 zoekwoorden selecteren die je als eerste gaat gebruiken bij de optimalisatie van je website. Kijk hierbij ook zeker naar zoekvolume en wees realistisch. Voor een nieuwe website kun je beter beginnen met zoekwoorden met een lager zoekvolume en steeds verder uit te bouwen.

In het begin van dit artikel zei ik al dat zoektermonderzoek voor mij de basis is van elk SEO-traject. Hierbij ga je niet alleen van jezelf uit, maar ga je zeker ook op zoek naar de woorden die je zelf niet direct had bedacht.

De volgende stap…

Zoektermonderzoek is niet iets dat je 1x doet en dan klaar is. Het wordt alleen maar leuker om het vaker te doen en steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe zoekwoorden. Via Google Search Console kun je heel goed bijhouden welke zoektermen goed presteren en aan welke je nog wat extra aandacht moet geven. Maar er zijn ook handige tools die je hierbij helpen.

Overige tools die handig zijn bij zoektermonderzoek

Zoektermonderzoek uitbesteden?

Natuurlijk kun je zelf op zoek gaan naar de beste zoekwoorden, maar soms is het prettig om anderen met een frisse blik te vragen jouw zoektermonderzoek op te pakken. Zoals je aan dit artikel wellicht al wel hebt gemerkt, heb ik veel ervaring met zoektermonderzoek en pak ik dit ook graag voor jou op. Neem dus gerust even contact op als je het zoektermonderzoek wilt uitbesteden.

Welke gratis tools voor zoektermonderzoek zijn er?

Volgende tools kun je gratis gebruiken voor je zoektermonderzoek:
– je eigen brein
– het brein van klanten, familie en vrienden
– websites van concurrenten
– zoekwoord.nl
– Google Search Console
– Google Trends
– Google Alerts
– Google Ads Zoekwoordplanner
– Ubersuggest van Neil Patel