Wat je kunt meten, kun je verbeteren.

Als ondernemer met een WooCommerce webshop is het superbelangrijk om goed inzicht te hebben in de prestaties van je webshop. Alleen zo kun je steeds verder groeien, omdat je je doelen steeds hoger kunt stellen. Als je weet hoe je webshop in het verleden heeft gepresteerd, kun je op basis daarvan je doelstellingen bepalen en ook meten of je deze doelstellingen ook behaalt. Natuurlijk kijk je dan naar je omzetijfers en bezoekersaantallen in de webshop, maar er zijn veel meer KPI’s voor WooCommerce om te meten. In dit bericht deel ik met jullie 5 KPI’s die eenvoudig te meten zijn voor je webshop en hele nuttige inzichten geven.

Wat zijn KPI’s voor WooCommerce?

KPI staat voor Key Performance Indicator. Het is een meetbare waarde die toont hoe je webshop vastgestelde doelen behaalt. Bedrijven stellen KPI’s in om hun resultaten te beoordelen en de KPI’s zijn dan ook erg belangrijk. Voor elke WooCommerce webshop kunnen andere KPI’s bepaald worden en er kunnen zeker bij grotere webshops zelfs andere KPI’s gelden op verschillende niveaus.

Voorbeeld: Een bedrijf kan bijvoorbeeld als doel hebben dat er jaarlijks 40% groei in websitebezoek gerealiseerd moet worden en daaraan gekoppeld worden dan doelen over het aantal unieke bezoekers of de bron waar bezoekers vandaan komen. De subdoelen zijn in dit geval Performance Indicators waarbij het hoofddoel van 40% groei in bezoekers dan een KPI is.

Zonder KPI’s is het lastiger je webshop goed te sturen en KPI’s moeten dan ook onderdeel zijn van je webshopstrategie.

Meer informatie over KPI’s vind je bijvoorbeeld op Wikipedia.

Soorten KPI’s

KPI’s kunnen over het algemeen onderverdeeld worden in 5 categorieën:

  • Sales – zijn gericht op de opbrengst en verkopen van je webshop
  • Marketing – worden marketingdoelstellingen behaald, zoals het verlagen van de bounce rate en het meten van de verkeersbronnen van je bezoekers
  • Klantenservice – hoe effectief is je klantenservice, meet o.a. de klanttevredenheid
  • Productie – hoe efficiënt verloopt het productieproces
  • Project Management – hoe goed presteren de teams in het afronden van taken

Hoe bepaal je de KPI’s voor jouw webshop?

Zoals eerder al gezegd zijn de KPI’s voor elk bedrijf en elke webshop anders. Het vaststellen van de KPI’s begint met het bepalen van je doelstellingen en daaraan gerelateerd worden KPI’s bepaald. Uiteraard kun je voor de 5 bovengenoemde soorten KPI’s een eigen KPI bepalen, maar dit is niet noodzakelijk. Het is natuurlijk ook mogelijk dat er voor jouw webshop geen productiedoelstellingen zijn, maar dat er meerdere sales of marketingdoelstellingen worden vastgesteld.

5 KPI’s die je voor je webshop kunt inzetten

Google Analytics biedt een schat van informatie om KPI’s te kunnen meten. Het is aan te raden het stappenplan uit dit bericht te volgen om Google Analytics en WooCommerce goed aan elkaar te koppelen en gebruik te maken van alle mogelijkheden.

Conversieratio van e-commerce

In Analytics vind je deze indicator direct terug onder Conversies > E-commerce. Je hoeft deze niet eens zelf uit te rekenen als je gebruik maakt van ecommercetracking in Analytics. Je conversieratio is het percentage van de bezoekers die een actie op je website heeft uitgevoerd. De conversieratio van e-commerce vertelt je dus welk percentage van alle bezoekers een conversie, oftewel aankoop heeft gedaan.

Gemiddelde bestelwaarde

Om je doelstellingen te behalen kan het belangrijk zijn om de gemiddelde bestelwaarde in je webshop te verhogen. Vaak is dit een supereffectieve manier om je salesdoelstellingen te behalen. De gemiddelde bestelwaarde kan bijvoorbeeld verhoogd worden door upsells in te stellen voor je webshop, producten in bundels te verkopen of korting te geven bij een bepaald orderbedrag.

Verlaten winkelwagentjes

Gemiddeld worden 69 van de 100 winkelwagentjes niet afgerekend. Hoe zit dit in jouw webshop? In Google Analytics kun je dit terugvinden onder Conversies > E-commerce > Winkelgedrag. Hier zie je exact hoeveel verlaten winkelwagentjes er zijn geweest in een bepaalde periode.

woocommerce verlaten winkelwagentjes

Er zijn uiteraard meerdere redenen waarom bezoekers hun aankoop niet afronden en het steeds monitoren van deze KPI en het uitvoeren van verbeteringen in de webshop kan dit cijfer verbeteren. Mogelijke redenen om een winkelwagen te verlaten zijn:

  • Onverwachte kosten tijdens het afrekenen
  • Overbodige vragen tijdens het aanmaken van een account
  • Onduidelijkheid tijdens het afrekenen

Zorg dat je zelf regelmatig met een kritische blik iets bestelt in je webshop, maar vraag ook aan anderen om dit te doen en hun ervaring met jou te delen. Dit kan je nuttige informatie verschaffen bij het optimaliseren van je webshop.

Terugkerende bezoekers

Door in contact te blijven met je bezoekers en klanten kun je ervoor zorgen dat ze regelmatig terugkeren. Je kunt hiervoor nieuwsbrieven, maar ook social media goed inzetten. In Analytics zie je onder Doelgroep > Gedrag > Nieuwe/terugkerende bezoekers hoe deze verhoudingen liggen. Aangezien het vaak makkelijker is om aan bestaande klanten te verkopen is het belangrijk je niet alleen op nieuwe bezoekers te focussen met je KPI’s, maar ook te kijken hoe je het aantal terugkerende bezoekers kunt verhogen.

Websiteverkeer

Niet voor niets noem ik deze KPI als 5e in deze opsomming. Enkele jaren geleden was websiteverkeer één van de belangrijkste KPI’s voor elke webshop, maar de Online Marketeer wil meer weten en daarom is deze KPI gedaald. Toch blijft het belangrijk, want het kan nog altijd een belangrijke doelstelling zijn om je websiteverkeer te laten groeien. Deze KPI kun je ook specifieker definiëren bijvoorbeeld door te meten hoeveel pagina’s de bezoeker heeft bezocht, hoe lang de bezoeker op de site is geweest en via welk kanaal de bezoekers naar de site kwamen. Ook deze specifieke KPI’s kunnen je helpen bij het behalen van je doelstellingen.

Conclusie KPI’s voor WooCommerce webshops

Afhankelijk van de doelstelling van je webshop kun je verschillende KPI’s vaststellen. Mijn advies is deze vervolgens in een Google Spreadsheet of in Excel bij te houden en wekelijks of maandelijks de vorderingen hierin te bekijken. Doe dit dus niet puur voor omzetcijfers, maar kijk verder en optimaliseer je webshop steeds verder op basis van jouw KPI’s.

Lukt het jou om je prestaties te verbeteren met behulp van het monitoren van je KPI’s? Bedenk dan dat je telkens verder kunt blijven groeien. Is stap 1 behaald, zet je doelen dan weer iets hoger en groei zo steeds door. Tussentijds KPI’s bijstellen of nieuwe KPI’s bepalen kan natuurlijk. E-commerce is grillig en blijf nooit stilstaan maar zorg voor telkens nieuwe kansen!