Een ruime keuze is fijn, maar teveel aanbod kan ook heel overweldigend en verwarrend zijn. Precies het punt dat je tegenkomt als je op zoek gaat naar een geschikt WooCommerce thema voor je webshop, er zijn inmiddels duizenden WordPress thema’s beschikbaar en veel daarvan zijn ook compatibel met WooCommerce. Regelmatig vragen klanten mij waar ze precies op moeten letten als ze op zoek gaan naar een geschikt thema en daarom heb ik een aantal aandachtspunten op een rijtje gezet.

1. Zet je wensen op een rijtje

Het is verstandig om eerst zelf na te denken wat je precies zoekt in je thema. Het is een stuk makkelijker om een thema te gaan zoeken dat past bij jouw wensen als je die vooraf vaststelt.

Enkele wensen die je kunt overwegen:

  • hoeveel kolommen moet mijn thema hebben, 2 of 3?
  • moet het thema het volledige scherm vullen of een vaste breedte krijgen?
  • is het thema wel responsive (wat mij betreft is dit geen wens, maar een eis!)
  • kan ik zelf kleuren aanpassen binnen het thema?
  • is er ruimte voor een banner in de header?
  • heeft het thema een slider?

Het is stukken handiger om te starten met een thema dat al in hoge mate voldoet aan jouw wensen, zodat je zo weinig mogelijk zelf hoeft te programmeren om dingen aan te passen.

2. Prijs: gratis of betaald?

Toen ik begon met WordPress en WooCommerce gebruikte ik zo vaak mogelijk een gratis thema, maar inmiddels ben ik grotendeels overgestapt op betaalde thema’s voor mijn websites en webshops. Natuurlijk zijn er ook prima gratis thema’s te vinden (bijv. OceanWP), maar kijk je naar mogelijkheden en support bieden de betaalde thema’s toch meestal meer opties.

Voordelen van betaalde WooCommerce thema’s

  • meer updates: gezien de snelle ontwikkeling van WordPress zijn updates aan je thema vaak handig en bieden deze dan weer nieuwe functionaliteit
  • minder herkenbaar: aangezien de gratis thema’s zo populair zijn, kom je deze ook heel vaak tegen. Betaalde thema’s zijn vaak origineler en dus minder herkenbaar
  • betere documentatie: betaalde thema’s hebben meestal minimaal een PDF met support bij het thema, maar ook vaak een forum voor betalende klanten of soms zelfs uitgebreide video’s met tips hoe je het thema kunt inrichten
  • geen link naar de ontwikkelaar: de gratis thema’s bevatten meestal een linkje naar de ontwikkelaar van het thema. Betaalde thema’s daarentegen mogen meestal zonder link gebruikt worden.
  • meer configuratie: de betaalde thema’s hebben over het algemeen meer opties om zelf in te stellen om het thema helemaal naar eigen wens in te richten.

Themeforest is één van mijn favoriete websites om een WooCommerce thema te vinden. Regelmatig zul je op dit blog dan ook berichtjes tegenkomen met tips op het gebied van thema’s, zoals over het populaire thema Flatsome.

Navigatie in je WooCommerce thema

De navigatiestructuur van je webshop is enorm belangrijk. Niemand wil dat klanten lang moeten zoeken naar een product en je wil dus zeker weten dat men snel bij de gewenste producten of informatie komt. Bij de keuze van je thema moet je dus zeker letten op de navigatie. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen, zijn:

  • wil ik het menu horizontaal bovenaan de website of verticaal aan de linkerkant?
  • bevindt het primaire menu zich op een logische plek op de website
  • hoe klapt het menu uit, bevalt deze structuur mij?
  • hoeveel locaties zijn er om een menu toe te voegen?

Ik vind het belangrijk erop te letten dat de navigatie zich op de goede plek bevindt, omdat het aanpassen van de navigatie in WordPress vaak lastig is. Kijk goed naar demo’s van thema’s en let op zaken als navigatie.

Snelheid

Het belang van een website die snel laadt is groot en wordt steeds belangrijker. De bezoeker wil niet lang wachten tot hij je website te zien krijgt, maar ook Google hecht veel belang aan websites die snel zijn. Het is dan ook van belang om bij de keuze van een thema te letten op de snelheid waarmee pagina’s laden. Enkele aandachtspunten:

  • thema’s met teveel opties: ondersteunt je thema 10 sliders, 15 voorgeïnstalleerde plug-ins en veel JavaScript animaties? Dan kun je er wel op rekenen dat het thema niet al te snel zal laden. Teveel is in dit geval zeker geen voordeel.
  • overmatig gebruik van grote bestanden, denk hierbij aan full-width afbeeldingen, video achtergrond etc. Het is prima om te gebruiken, maar niet overmatig.
  • matig gecodeerde thema’s

Wil je de snelheid vooraf controleren, ga dan naar Pingdom Website Speed Test en vul de URL van de demo in van het thema dat je op het oog hebt. Voor Google Chrome is tevens een handige extensie beschikbaar.

Design en gebruikerservaring

Natuurlijk is het belangrijk dat je zelf een goed gevoel hebt bij het thema dat je wilt gaan gebruiken. Gelukkig zijn er meestal wel demo’s beschikbaar van een thema die je kunt bekijken. Deze zullen je alvast een goed gevoel kunnen geven van de mogelijkheden van het thema. Bekijk niet alleen de homepage, maar kijk ook naar de webshop pagina’s en andere pagina’s op de site. In de demo toont de ontwikkelaar meestal al heel veel mogelijkheden van het design en dit kan je dan ook een goed idee geven of het past bij jouw wensen.

SEO

Natuurlijk installeer je de plug-in van Yoast om de SEO van je WooCommerce webshop in orde te maken, maar let er ook op dat je thema SEO-vriendelijk is. Combineer je een SEO-geoptimaliseerd thema met de plug-in van Yoast, dan weet je zeker dat jouw webshop heel goed vindbaar zal worden in zoekmachines. Er zijn nog altijd thema’s die bijvoorbeeld geen alt-tags aan de afbeeldingen toevoegen, geen header tags gebruiken of andere basisfouten op het gebied van SEO bevatten.

Hoe herken je een thema dat niet optimaal is op SEO-gebied? Let er allereerst op dat in de beschrijving van het thema staat dat het SEO-vriendelijk is. Het geeft je nog altijd geen garantie, maar laat wel zien dat de ontwikkelaar op de hoogte is van SEO. Wil je meer lezen over dit onderwerp, dan adviseer ik het artikel WordPress SEO Theme Guidelines van Yoast. Ook handig is het om de Mozbar extensie te installeren in Google Chrome.

Updates

Een WooCommerce thema dat nooit updates krijgt, is over het algemeen niet aan te raden. Zorg dus dat je bij je keuze voor een nieuw thema kijkt hoe vaak er updates worden uitgebracht. Dit geeft je een goed beeld van de betrouwbaarheid van de maker van het thema. Door de continue ontwikkeling van WordPress en WooCommerce lopen thema’s zonder updates vaak snel achter. Je kunt zelfs meldingen krijgen over verouderde pagina’s in je thema en ook uit het oogpunt van veiligheid is het verstandig te zorgen dat je thema niet veroudert.

Reviews

Tenslotte raad ik nog aan de reviews van klanten te lezen. Op een website als ThemeForest kun je hier hele nuttige informatie uit halen als het gaat om support, gebruiksvriendelijkheid etc.

Conclusie

Ik hoop dat je met bovenstaande tips een goede keuze kunt maken voor het perfecte thema van jouw WooCommerce webshop! Natuurlijk ben ik benieuwd welk thema je uiteindelijk hebt gekozen! Laat je het weten via de reacties? Ook als je wat hulp kunt gebruiken bij het selecteren van je nieuwe thema helpen wij je graag.

 

WordPress en/of WooCommerce specialist nodig? INNONET helpt je graag! Bel 0318-595776 of e-mail info@innonet.nl

Dit bericht heeft één reactie

Geef een reactie