Regelmatig hoor ik van ondernemers: we hebben een website dus we moeten ook iets met social media. Na wat doorvragen blijkt echter dat ze het wat, hoe en waarom nauwelijks doorhebben. Daarom dit bericht op het blog van Innonet helemaal gewijd aan social media planning. Wij helpen ondernemers namelijk graag met hun aanwezigheid op de social media, maar starten dan wel met het maken van een plan. Lukraak berichtjes plaatsen op Facebook of Twitter levert niet veel op, een plan van aanpak maakt veel helder en geeft je een veel beter inzicht in hoe je precies wilt gedragen op de social media.

Het draait niet om jezelf bij social media!

Belangrijk uitgangspunt in onze optiek is dat het bij social media niet draait om jezelf of je bedrijf. Het gaat om uw (potentiële) klanten zodat mochten zij ooit op zoek zijn naar een product of dienst ze zich herinneren dat ze een vriend hebben op Facebook of Twitter die wel eens een goede oplossing voor ze zou kunnen hebben! Je kunt weten wat je doelgroep wil door te luisteren naar hun wensen en social media zijn een perfecte manier waarop zij deze wensen wereldkundig maken.

Social media zijn gratis en een account is zo aangemaakt. Maar ondanks het feit dat ze gratis zijn, is er wel degelijk een barrière voor jou als ondernemer. Die barrière is de kennis om te weten hoe je de social media gaat inzetten. Zorg er dus voor dat je weet welk platform je gaat gebruiken voor welk doel. Een bericht op Facebook is een groot verschil met een tweet, om over een pin op Pinterest nog maar te zwijgen. Toch kunnen ze stuk voor stuk een verbinding met je doelgroep betekenen. Hieronder vind je enkele aandachtspunten en tips die je zeker ter harte moet nemen voor je je begeeft in de wereld van de social media.

Maak social media accounts aan

Het eerste deel van je social media planning is het aanmaken van alle mogelijke accounts. Je hoeft er nu nog niets mee te doen, maar stel je bedrijfsnaam veilig door alle accounts aan te maken en misbruik te voorkomen. Zo zijn er o.a.: Facebook, Twitter, Pinterest, Google+, LinkedIN, YouTube, Slideshare, Foursquare en Instagram. Het is altijd beter de username in je bezit te hebben zonder deze te gebruiken. Bovendien komt 1 overeenkomstige social media username geloofwaardig over bij je doelgroep en zullen ze je sneller herkennen. Tip: via de site Knowem kun je snel zien of de gewenste username nog beschikbaar is.

Leg je doelen vast

Begin niet aan social media zonder duidelijke doelen voor ogen te hebben. Deze leg je vast per medium dat je gaat gebruiken en de doelen hoeven ook zeker niet overal gelijk te zijn. Wat is het succes van je aanwezigheid op social media?

  • meer bekendheid voor je bedrijf, product of dienst
  • meer abonnees voor je mailinglijst
  • meer verkeer naar je website of webshop
  • een buzz creëren rondom je bedrijf, dienst of product
  • meer inzicht in hoe je doelgroep je bedrijf zien
  • meer inzicht in de wensen van je doelgroep

De volgende vraag is natuurlijk hoe je deze doelen gaat bereiken, maar ook hoe je dit gaat meten. Ook hiervoor zijn voldoende tools beschikbaar die je veel inzicht kunnen geven. Weten = meten klinkt misschien afgezaagd, maar is wel waar en heel belangrijk voor een goede social media planning.

Ken je bedrijf

Marketing is het vertellen van een verhaal. Zorg er dus voor dat je een goed verhaal hebt van je bedrijf, product of dienst en weet hoe je dit goed vertelt. De interesse van je doelgroep moet gewekt worden en daarvoor is wat creativiteit nodig. Dit is het moment dat je de profielen van je social media accounts gaat invullen met je identiteit, informatie en foto’s. Ook hierin is herkenbaarheid goed, maar vereist elk account specifieke aandacht. Hoe je je gaat profileren in de accountinformatie, zal zich vervolgens doorzetten in de manier waarop je gaat communiceren. Als marktleider kun je bijvoorbeeld een andere toon aanslaan dan als uitdager, kortom ken de identiteit van je bedrijf en profileer je passend.

Communiceer je boodschap

De accounts zijn aangemaakt, je kent je doelen en de belangrijke social media profielen zijn ingevuld dus je kunt echt aan de slag. Wij raden aan om niet direct actief aan de slag te gaan met elk social medium, maar te beginnen met enkele sites. Ontdek waar uw doelgroep aanwezig is en begeef je actief in deze communities. Dit kan bijvoorbeeld door te reageren op vragen die worden gesteld, nieuwsberichten te plaatsen, kortom jezelf te profileren als expert. Zorg ervoor dat uw vrienden, connecties, volgers weten wie je bent en wat je kunt. Echt actief aan de slag in communities betekent ook dat je misschien informatie gratis weggeeft. Laat dit je niet tegenhouden, mensen waarderen het en zullen je eerder als expert zien als je echt iets te melden hebt. Communities vind je bijvoorbeeld op Facebook en LinkedIn en zijn de perfecte plek om je kennis te laten zien en nieuwe volgers te vinden.

Bepaal regels en werkwijzes

Aangezien je bij de doelen al had bepaald hoe je gaat meten welke social media succesvol zijn, kun je ook vooraf vaststellen wanneer je besluit of een medium het gewenste effect heeft of niet. Bepaal vooraf welke termijn je hiervoor kiest, maar ook hoeveel tijd je steekt in je activiteiten op de social media. Zonder problemen kun je hier namelijk een paar uur per dag aan kwijt zijn en of dit nou het gewenste resultaat oplevert is zeer de vraag. Ook kun je vooraf nadenken hoe je omgaat met negatieve berichten over je bedrijf. Het is makkelijker om hierover vooraf na te denken dan op het moment dat zoiets zich voordoet. Bepaal ook welke personen in je bedrijf de social media accounts beheren en zorg dat ze de werkwijze en doelen goed kennen.

Aan de slag met je social media planning

Pas als alle bovenstaande informatie goed is overdacht en op papier gezet, kun je actief aan de slag met je social media accounts. 4 vuistregels hierbij, die eigenlijk toepasbaar zijn op elk gesprek:

  • Luister naar wat je doelgroep te zeggen heeft
  • Luister wat je doelgroep precies bedoelt
  • Leef je in hun situatie in, weet wat ze bezig houdt
  • Luister naar wat ze blij maakt

Heb je iets wat mensen uit je doelgroep blij maakt? Iets wat hun probleem oplost? Aarzel dan niet en begeef je in hun wereld. In social media is het belangrijk om te luisteren, te helpen en je boodschap uit te dragen als deze toegevoegde waarde biedt. Ga je op Twitter, zoek dan mensen die belangrijk zijn om te volgen, op LinkedIN volg je de groepen die gerelateerd zijn aan je werkgebied, op Facebook word je lid van groepen waar je doelgroep ook lid van is en telkens als je iets hoort waar je werkelijk iets nuttigs op kunt zeggen, doe je dit!

Heb je de doelgroep gevonden in de social media? Blijf ze daar volgen, reageer op blogs, plaats tweets, deel dingen op Facebook, kortom laat jezelf horen. Wees vriendelijk en sociaal zodat mensen je boodschap onthouden. Ik hoop dat je dit met plezier zult doen, want dat zal te merken zijn.

Meet je succes

Natuurlijk kun je het succes meten aan het aantal volgers op Twitters en het aantal vind-ik-leuks op Facebook. Maar toch raden wij aan een stapje verder te kijken. Welke tweet leverde nou echt nieuwe abonnees op voor de nieuwsbrief en welk bericht op Facebook werd gedeeld door je fans? Plan de volgende stappen op de kennis die je hebt verzameld en bouw op deze manier je aanwezigheid in social media uit tot een echt succesvolle activiteit.

WooCommerce en social media

Wil jij specifieke tips voor je WooCommerce webshop in social media? Daarover heb ik eerder al eens een bericht geschreven waarin ik ook een aantal plug-ins benoem die heel handig zijn voor je WooCommerce webshop.

Wat kan INNONET voor je betekenen?

Heb je dit artikel helemaal gelezen en wil je aan de slag met een social media planning? Wij van INNONET gaan graag met u om de tafel zitten om een goed social media plan op te zetten en je te helpen bij de uitvoering daarvan. In overleg doen we je daarvoor graag een voorstel dat past bij jouw social media planning!

 

Dit bericht heeft één reactie

Geef een reactie