Als je je webshop wilt verbeteren is de Google Search Console een onmisbare tool. Het is een gratis tool van Google die webmasters heel veel informatie geeft over hun webshop. Als je je webshop gaat optimaliseren is het dan ook altijd handig om te gaan kijken welke informatie er in Google Search Console staat. Er is bovendien een koppeling met de Yoast plug-in en deze combinatie helpt je om je webshop beter vindbaar te maken.
Ben jij klaar om aan de slag te gaan met Google Search Console en Yoast? In deze tutorial ga ik je precies alle mogelijkheden laten zien.
Verificatie
Als je webshop nog niet is toegevoegd aan Google Search Console, maak je daar eerst een account aan. Ook is het voor deze 1e stap belangrijk om de Yoast plug-in op je webshop te installeren.
- Klik op de rode button Een property toevoegen en vul je homepage in
- Ga nu naar de tab Alternatieve methoden en kies HTML-tag
- Kopieer de meta tag en ga terug naar het dashboard van je website
- Onder SEO ga je naar het tab Webmaster Tools en hier plak je de code bij Google Verificatie Methode
- Ga terug naar Google Search Console en klik op de rode button Verifiëren
- Als alles goed is ingesteld zie je nu het groene vinkje en is je site toegevoegd aan Google Search Console.
Google Search Console
Nu je webshop is toegevoegd aan Google Search Console kun je inloggen en zie je het menu met onderstaande mogelijkheden. Ik zal deze mogelijkheden stuk voor stuk bespreken.
Zoekopmaak
Onder de zoekopmaak van de Search Console kun je terugvinden en beïnvloeden hoe jouw webshop wordt vertoond in de zoekresultaten van Google.
Gestructureerde gegevens
Gestructureerde gegevens zijn een eenduidige manier om de inhoud van je webshop te presenteren aan Google via de richtlijnen van schema.org. De meest bekende vorm zijn rich snippets. Dankzij de WordPress installatie zijn er al veel gestructureerde gegevens beschikbaar voor je webshop. Afhankelijk van je plug-ins en thema zul je hier al diverse gestructureerde gegevens terugzien zoals voor producten. Zijn er fouten bekend, dan zie je dit ook in het overzicht en kun je dus kijken wat je moet oplossen.
Visuele kaarten
Visuele kaarten zijn ook wel bekend als Rich Cards. Ze zijn een geoptimaliseerde versie van gestructureerde gegevens en je ziet ze bijv. terug als je recepten in Google ziet. Visuele kaarten zijn nog redelijk nieuw en vooral zichtbaar op mobiele apparaten.
Google beschrijft visuele kaarten zelf trouwens als: “Visuele kaarten zijn een goede manier om gegevens aan Google Zoeken te leveren over gebeurtenissen, producten of mogelijkheden op je website. Gegevens van visuele kaarten kunnen worden weergegeven in verschillende indelingen op verschillende apparaten. Je kunt ze gebruiken om meer verkeer naar je website te halen.”
Handige plug-in: WPSSP Schema JSON-LD Markup
Gegevens markeren
Laat de gegevens op je site duidelijk naar voren komen in de zoekresultaten door deze te markeren via Google Search Console. Via gegevens markeren kun je heel eenvoudig allerlei gegevens op je site markeren en zo zelf invloed uitoefenen op je gestructureerde gegevens. Door zelf gegevens te markeren kun je aan Google laten zien hoe jouw website is opgebouwd en bijv. bij productpagina’s laten zien wat de titel, afbeelding en prijs van het product is. Je moet dit dan voor enkele producten in je webshop handmatig doen en vervolgens gebruikt Google deze gegevens bij het indexeren van je hele webshop.
HTML-verbeteringen
Het gedeelte met HTML-verbeteringen geeft je allerlei aandachtspunten die je zou kunnen verbeteren. Zijn je paginatitels te lang of hebben je meta-descriptions dubbele beschrijvingen? Je vindt het allemaal terug in dit overzicht. Zijn er verbeterpunten op het gebied van paginatitels en meta descriptions, dan kun je de Yoast plug-in vervolgens gebruiken om op de pagina’s die fouten bevatten direct te verbeteren. Als je Yoast plug-in groen licht geeft voor de paginatitel en meta description, is dit voor Google ook goed.
Accelerated Mobile Pages
AMP-pagina’s (Accelerated Mobile Pages) zijn een open-source-initiatief om webpagina’s te leveren die snel worden geladen en er goed uitzien op mobiele apparaten, zelfs via langzame netwerken. Een AMP-pagina wordt volgens de AMP HTML-specificaties opgebouwd en heeft nauwelijks opmaak en afbeeldingen zodat de pagina zo snel mogelijk wordt geladen.
Handige plug-ins: AMP for WordPress in combinatie met de Glue for Yoast SEO & AMP plug-in
Zoekverkeer
Onder het kopje zoekverkeer in de Google Search Console vind je allerlei nuttige informatie over hoe jouw website wordt gevonden in Google. Het zoekverkeer is verdeeld in een aantal onderwerpen en je kunt deze informatie gebruiken om jouw website verder te optimaliseren.
Zoekanalyse
Onder zoekanalyse vind je diverse filters die je vertellen op welke zoekwoorden je bent gevonden, welke pagina’s zijn gevonden, welke click-through ratio’s er zijn geweest en op welke positie je website te vinden was.
Je kunt de informatie op allerlei manieren filteren en vergelijken en in een nieuw artikel zal ik binnenkort een aantal van deze filters laten zien.
Links naar je site
Google Search Console geeft je onder het kopje Links naar je site een superhandige manier om te ontdekken welke links er zijn naar jouw site. Externe links zijn nog altijd een ranking factor voor Google en het feit dat dit overzicht in de Google Search Console is opgenomen onderstreept dit alleen nog maar meer. Check dit overzicht daarom regelmatig om te zien of er geen links van lage kwaliteit tussen zitten die ervoor kunnen zorgen dat jouw website als onbetrouwbaar wordt gemarkeerd door Google. Onder je content met de meeste links zie je ook nog eens naar welke pagina op je site het meest wordt gelinkt. Misschien heb je ooit een heel goed artikel geschreven dat nog steeds veel wordt gedeeld online. Ook kun je hier natuurlijk verrast worden door links die je nog niet kende maar die wellicht heel waardevol zijn voor je webshop.
Interne links
Behalve de externe links zijn ook de interne links op je website waardevol. Hier zie je naar welke pagina’s op je website veel wordt gelinkt. Als Google merkt dat naar een bepaalde pagina binnen jouw site veel wordt gelinkt, zal deze pagina ook voor Google snel meer waarde krijgen. Om deze reden is het dan ook slim om niet alleen naar je homepage te linken, maar juist ook af te wisselen met interne links. Per pagina kun je vanuit dit overzicht exact zien vanaf welke pagina’s er interne links zijn opgenomen.
Handmatige acties
Onder handmatige acties kun je eventuele penalty’s van Google terugvinden die voor jouw site gelden. Als er bijvoorbeeld veel links van lage kwaliteit naar je webshop zijn, kan dit door Google als onnatuurlijk worden gezien en dit wordt dan bij de handmatige acties vermeld. Ook zogenaamde dunne content die weinig waarde heeft voor Google zul je hier terugvinden met de aanbeveling om te zorgen dat de content waardevoller wordt.
Internationale targeting
Hier kun je je website koppelen aan een taal en land zodat Google hier ook van op de hoogte is. Vooral bij locatieneutrale domeinnamen met .com of .org kan dit belangrijk zijn. Bij een .nl domein koppelt Google je site snel aan Nederland.
Mobiele bruikbaarheid
Als Google problemen met de mobiele bruikbaarheid op je site tegenkomt, zul je dit ook in dit overzicht terugvinden. Op die manier kun je de problemen snel verhelpen en Google, maar zeker ook je bezoekers hierdoor een goede mobiele ervaring bieden op jouw site. Foutmeldingen die je hier tegen zou kunnen komen zijn bijvoorbeeld dat klikbare elementen te dicht bij elkaar staan of dat de tekst op een mobiel te klein is om te lezen. De ideale situatie is natuurlijk als onderstaand:
Google Index
Het is belangrijk te weten of Google je site goed kan indexeren en hoe vaak dit gebeurt. Onder Google Index vind je onderstaande onderwerpen:
Indexeringsstatus
Hier zie je hoeveel pagina’s er door Google zijn geïndexeerd. Kijk niet alleen naar het Overzicht, maar ga ook naar Geavanceerd en vink hier de vakjes bij Geblokkeerd door robots.txt en Verwijderd aan. Dit zal je namelijk nog meer informatie geven. De ideale situatie geeft een grafiek weer met een stijgende lijn wat inhoudt dat je steeds meer pagina’s, berichten en producten toevoegt die goed door Google worden geïndexeerd. Zie je plotselinge onverwachte dalingen dan is het tijd om op zoek te gaan naar de oorzaak daarvan.
Geblokkeerde bronnen
Zijn er op jouw website pagina’s of bronnen geblokkeerd door de Googlebot dan kun je dat hier terugvinden. Het kan natuurlijk dat je dit zo wilt houden, bijvoorbeeld als er scripts via een embed op je site staan die je niet wilt laten indexeren. Ook kun je bepaalde delen van je site uitsluiten voor Googlebot omdat ze niet in de zoekmachine opgenomen hoeven te worden, maar alleen voor vooraf gedefinieerde bezoekers zichtbaar moeten zijn.
URL’s verwijderen
Als er bepaalde pagina’s van je site niet in de Google index opgenomen hoeven te worden kun je deze via URL’s verwijderen indienen bij Google. Let op: dit geeft geen garantie dat Google de pagina’s ook daadwerkelijk niet zal scannen. De pagina’s worden ook slechts 90 dagen verwijderd uit Google via deze optie.
Crawlen
Hoe goed kan Google jouw site indexeren? Dit wordt door Google ook wel crawlen genoemd, letterlijk vertaald in verkennen. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk dat Google jouw site goed kan crawlen en de Search Console geeft je hierbij enkele hulpmiddelen. De plug-in van Yoast is hierin ook weer onmisbaar.
Crawlfouten
Crawlfouten zijn URL-fouten op je website en deze kunnen ontstaan als je de url’s van je pagina’s wijzigt. Zeker als je een nieuwe website krijgt is het belangrijk om de eerste periode de crawlfouten in de gaten te houden en zo snel mogelijk op te lossen. Ook als er content van je site wordt verwijderd zullen er crawlfouten ontstaan. Het aanmaken van redirects voorkomt crawlfouten.
Handige plug-ins: Simple 301 redirects en Broken Link Checker
Crawlstatistieken
Fetchen als Google
Fetchen als Google test of Google toegang heeft tot jouw pagina en of deze goed geïndexeerd kan worden. Zijn er bronnen die worden geblokkeerd of ondervindt Google problemen bijv. door een omleiding van de pagina, zul je deze hier zien. Om Google je site goed te laten crawlen is het dan ook heel belangrijk om pagina’s te fetchen als Google en zo te ontdekken of dit eventueel problemen oplevert voor Google.
Bij fetchen als Google heb je tevens de mogelijkheid om dit voor desktop of mobiel te doen. Om je mobiele bruikbaarheid op peil te houden is het dan ook verstandig om pagina’s ook voor mobiel te fetchen. Zeker als je een bericht van Google hebt ontvangen dat jouw site op mobile-first indexing staat.
robots.txt-tester
Sitemaps
De enige XML sitemap die je nodig hebt voor je webshop is de Yoast sitemap. Eventuele andere plug-ins kun je verwijderen, want de Yoast sitemap is voldoende. De structuur van de sitemap is de overkoepelende sitemap die linkt naar sitemaps met verschillende soorten content. Zo is er een sitemap voor pagina’s, voor berichten, voor producten, productcategorieën en meer. Voor je sitemaps gaat toevoegen in Google Search Console is het slim om eerst via Yoast te controleren of je de sitemap goed hebt ingesteld.
URL-parameters
Beveiligingsproblemen
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.