Hoe belangrijk is het meten van organisch verkeer in Analytics?! Ik ben regelmatig verbaasd over het gebrek aan kennis en inzicht bij ondernemers als het gaat om hele belangrijke cijfers voor je webshop. Tijdens coachingstrajecten is dit vaak één van de eerste elementen die onder de aandacht komen en in dit artikel laat ik je daarom zien hoe je organisch verkeer kunt meten in Google Analytics.
Wat is organisch verkeer?
Organisch verkeer bestaat in feite uit alle gratis bezoekers aan je website. Het zijn de bezoekers die klikken op een resultaat in Google of een andere zoekmachine, maar niet op een betaald resultaat van Google Ads. Organisch verkeer is dus erg prettig, want je betaalt nooit per klik. Door je website goed in te richten en op de juiste manier te focussen, kun je je organische verkeer steeds verder laten groeien.
Hoe kun je alleen het organisch verkeer in Analytics meten?
De eerste stap bij het bekijken van het organische zoekverkeer over de tijd is het openen van je kanaalgroeperingsverslag, dat je kunt vinden door in Google Analytics te klikken op Acquisitie > Alle verkeer> Kanalen te klikken. Daar zie je de verkeersbronnen die per kanaal zijn gesegmenteerd.
Door te klikken op Organic Search krijg je meer details te zien. Helaas zien we steeds meer not provided in de rapportage, wat betekent dat Google de informatie niet vrijgeeft. Toch geeft dit rapport je nuttige informatie.
Door de primaire dimensie te wijzigen van Zoekwoord naar Bron, Bestemmingspagina of bijvoorbeeld Plaats, Browser of Netwerkdomein kun je veel interessante informatie van je organische verkeer achterhalen. Uit dit rapport kun je dan ook belangrijke elementen zoals de beste bestemmingspagina’s voor zoekverkeer bepalen, zoekwoorden die het meeste verkeer opleveren, welke zoekmachines zorgt voor het meeste verkeer, via welke pagina’s verlaten mensen de site en nog veel meer.
Google Search Console: nog meer SEO data
Natuurlijk wil je steeds meer gratis bezoekers, oftewel organisch verkeer. Hiervoor is Google Search Console de tool die je nodig hebt. In Google Search Console bekijk je de prestaties van je webshop en kun je een XML sitemap toevoegen. Ook zie je hier welke zoekopdrachten zijn ingevoerd en hoe vaak jouw webshop daarbij is vertoond en hoe vaak ook daadwerkelijk is doorgeklikt.
Cijfers zijn zo belangrijk maar worden zo vaak vergeten… Laat jou dit niet gebeuren en maak gebruik van handige Google tools als Google Analytics en Google Search Console. Ze zijn helemaal gratis en geven je de mogelijkheid je webshop steeds verder te verbeteren. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag op weg!
Stephanie van Nellestijn heeft op 1 augustus 2000 INNONET opgericht. Sindsdien heeft Stephanie zich gericht op het realiseren van websites en webwinkels voor het MKB. De afgelopen jaren heeft Stephanie zich tevens gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij de jarenlange ervaring van Stephanie kan zij bedrijven een mooi online visitekaartje geven dat goed vindbaar is.