“Nadat je WooCommerce webshop online is, begint het eigenlijk pas echt.” Dit is wat ik tegen bijna iedereen vertel die met een nieuwe webshop begint. Niet om te demotiveren, maar wel om realistisch te zijn. Want het werk aan je webshop stopt eigenlijk nooit. En ik heb het dan niet alleen maar over bestellingen verwerken en producten invoeren, maar vooral over het ‘winnen’ van bezoekers. Er is vrijwel geen niche te bedenken waar nog geen webshops voor bestaan dus je moet aan de slag om consumenten de weg te wijzen naar jouw webshop. En ze daar natuurlijk ook te houden. Genoeg te doen…

Er zijn veel manieren om bezoekers naar je webshop te krijgen en in dit artikel wil ik me richten op SEO voor je webshop.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Je optimaliseert je webshop dusdanig dat zoekmachines deze goed kunnen doornemen en de inhoud van jouw webshop goed kunnen interpreteren. Dit doe je door goede content, maar ook door afbeeldingen, structured data, linkbuilding en een technisch goed werkende webshop. Verkeer uit SEO wordt ook wel organisch verkeer genoemd. Het zijn de bezoekers die klikken op jouw gratis vermelding op een Google resultatatenpagina.

Als je meer wilt leren over SEO kun je trouwens ook mijn gratis e-book downloaden vol met WooCommerce SEO tips. In dit e-book vind je onderstaande tips verder uitgewerkt.

Maar eerst meer over de voor- en nadelen van SEO

Voordelen van SEO voor webshops

  • Hoge kwaliteit bezoekers. Over het algemeen zijn organische bezoekers van goede kwaliteit. Ze hebben serieus interesse en hebben daar een zoekopdracht voor gedaan waarbij ze op jouw vermelding hebben geklikt. Grote kans dat ze dus bij jou de informatie of producten vinden die ze zoeken.
  • Gratis bezoekers. Je betaalt geen advertentiekosten aan Google om organische bezoekers te krijgen. Bij SEO kun je alles zelf doen of kiezen om gedeeltes uit te besteden aan een bureau. In het laatste geval betaal je alleen die kosten.
  • Lange termijn strategie. Je resultaten in Google verdwijnen niet zomaar. Zodra jouw webshop organisch gaat stijgen in Google verlies je die posities niet zomaar. Zeker als je SEO serieus neemt en er constant aan blijft werken.

Nadelen aan SEO voor webshops

Ik heb even moeten nadenken welke nadelen er zijn aan SEO voor webshops, want hoe kunnen er nadelen zijn aan het werken aan meer bezoekers in je webshop. Toch heb ik enkele nadelen op een rijtje gezet:

  • Het duurt even tot je resultaat ziet. Soms kan het wel 2 tot 3 maanden duren tot je posities in Google ziet stijgen en er meer organische bezoekers in je webshop komen. Geduld is dus belangrijk.
  • Het is nooit klaar. Als je op mij lijkt, denk je altijd dat het beter kan en er meer bezoekers naar je webshop kunnen komen en er meer bestellingen geplaatst kunnen worden. Je blijft dus constant optimaliseren en uitbreiden. Is dit echt een nadeel? Eigenlijk niet eens…

Nu dus verder met de SEO tips voor WooCommerce

WooCommerce heeft als WordPress plug-in een groot voordeel. Google en WordPress zijn dol op elkaar dus als je kiest voor WooCommerce weet je dat Google jouw webshop goed kan indexeren. Dit is zonder twijfel een belangrijk voordeel, maar het is niet voldoende. Puur door je keuze voor WordPress en WooCommerce kom je met een nieuwe webshop niet snel hoog in Google. Je moet dus aan de slag met de SEO.

Kies goede zoekwoorden

Als je net begint met SEO is mijn advies om 10 zoekwoorden te kiezen en die zoekwoorden op strategische plekken in je webshop te plaatsen. Google moet weten dat die zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw webshop. De strategische plekken in je webshop zijn:

  • Homepage
  • Categoriepagina’s; je kunt bijvoorbeeld categorieën de naam van een focus zoekwoord geven of dit woord in de beschrijving van de categorie tonen. Extra tip: maak een 2e categoriebeschrijving aan via een code snippet.
  • Landingspagina’s: schrijf een pagina die je volledig inricht voor 1 zoekwoord. De landingspagina is een soort extra ingang voor zoekmachines met een exacte focus op 1 zoekwoord en daardoor superrelevant voor Google. Landingspagina’s zie je doorgaans niet in je menu.
  • Blog: schrijf blogs rond je zoekwoorden, dankzij de basis van WordPress is elke WooCommerce webshop voorzien van een heel goed blogsysteem.

Gebruik een SEO plug-in voor WordPress

Een beetje hulp is niet verkeerd. Ondanks het feit dat WordPress en WooCommerce al heel goed voor SEO zijn ingericht kan een SEO plug-in je net een stapje verder helpen. Na jarenlang met Yoast SEO te hebben gewerkt, ben ik onlangs overgestapt naar Rankmath SEO en daar ben ik me toch enthousiast over… Rankmath geeft je allerlei tools om te analyseren wat goed gaat in je webshop en wat beter kan. Dit kun je per pagina of per product controleren. Heb je te weinig woorden gebruikt, geen tussenkopjes of geen alt tekst bij je afbeelding. Rankmath vertelt het je allemaal.

Installeer Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool van Google die je laat zien hoeveel bezoekers er op je website komen, waar ze vandaan komen en hoe ze op je website zijn gekomen. Ook je bestellingen kun je hier bijhouden. Google Analytics is echt onmisbaar in je webshop en ik heb er dan ook een compleet hoofdstuk over geschreven in mijn e-book, maar ook al vaker op deze website.

Schrijf unieke content

Al eerder in dit artikel heb ik genoemd hoe belangrijk content is voor je webshop. Wat ik daar nog niet noemde is het belang van unieke content. Neem dus niet de productbeschrijving van je leverancier over, maar wees creatief en bedenk zelf een goede omschrijving van het product. Nog beter: maak ook zelf een foto en misschien zelfs een video van het product in gebruik. Wedden dat je hiermee scoort in Google!

Technische Optimalisaties

SEO gaat niet alleen over content, maar ook over techniek. Je website moet technisch goed werken en dit is dan ook zeker een belangrijk aandachtspunt. Check je paginasnelheid, 301 redirects, 404 fouten, kortom, zorg dat je webshop optimaal presteert. Je kunt bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights gebruiken om je website op diverse punten te controleren. Met plug-ins als WP Rocket kun je zorgen voor verbeteringen in de technische SEO.

Seizoensartikel, product niet op voorraad of uit je assortiment?

Belangrijk aandachtspunt, zeker voor webshop is over producten die niet op voorraad zijn of misschien zelfs verdwijnen uit het assortiment. Hoe ga je met deze producten om? Het product zomaar verwijderen is niet verstandig want dit kan je onnodige 404 fouten opleveren. Enkele mogelijkheden als je producten niet meer op voorraad zijn:

  • redirect naar een ander product
  • zet je product op noindex met je SEO plug-in
  • voeg een informatieaanvraag aan de productpagina toe
  • houd de productpagina zoals deze is en maak het product onbestelbaar

Maak goede permalinks aan

Permalinks zijn het deel van de url achter je domeinnaam. De standaard WooCommerce permalink is behoorlijk lang. Bij productcategorieën is dit https://www.jouwdomeinnaam.nl/product-categorie/naam-categorie/ en bij producten is het https://www.jouwdomeinnaam.nl/product/naam-product/. Zoals je ziet; een lang woord in de domeinnaam zonder echte waarde.

Je kunt de permalinks aanpassen via Instellingen > Permalinks. Onder product permalinks vul je bij custom basis /p/%product_cat%/ in. Nu zal in de url het woord product worden verkort tot alleen een p en zie je in de url ook de categorie en productnaam terug. Veel meer relevante informatie dus. Bij productcategorie afkorting wijzig ik bovendien product-categorie in c of cat. Dit maakt ook de url van productcategorieën veel korter.

Let op: pas permalinks van een bestaande webshop niet zomaar aan.